DanCenter og ugyldig forbrugeraftaleindgåe~
Fra : larholmblog@gmail.co~

Dato : 21-05-07 20:32

En af mine gode venner ville leje et sommerhus igennem DanCenter og er
nu stødt ind i problemer på grund af en fejl i deres
reservationssystem. Historien er kort fortalt.

Han finder et sommerhus og reserverer det i sit navn og addresse og
krydser Ja til deres lejebetingelser. Da han trykker på bestil får han
en fejlside som fortæller ham at reservationen ikke kunne gennemføres.
Dagen efter reserverer han et andet sommerhus igennem DanCenter, da
den forrige ikke gik igennem. Denne reservation lykkes.

Nogle dage senere modtager han et lejebevis til begge sommerhuse med
vedhæftede girokort. Han tror det er en fejl og indbetaler kun beløbet
for det sidste sommerhus. En måned derefter modtager han en rykker for
indbetalingen til det første sommerhus.

Nu står han tilbage med en krakilsk DanCenter der mener de har krav på
betaling for 2 forskellige sommerhuse i den samme periode. Han har
forsøgt at forklare at han kun reserverede det andet sommerhus da
deres eget system fortalte ham at den første bestilling ikke blev
gennemført.

Jeg har rådet ham til at skrive hans opfattelse af sagen ned og sende
den til dem per brev, normal post samt rekommanderet. Derudover mener
jeg at han med sindsro kan afvente yderligere krav om betalinger for
sommerhus 1, da aftalen er indgået under falske og forvildende
omstændigheder og derfor er ugyldig. Desuden mener jeg at hans
kortvarige passivitet er en mindre belastende faktor for ham end den
negative bekræftelse fra deres reservationssystem er for dem.

Har jeg ret i mine antagelser?

Med venlig hilsen
Thor Larholm

Fra : N/A

Dato : 21-05-07 21:14

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-05-07 21:14

Bjarne wrote:

> PBS kræver desuden, at der fremsendes en bekræftelse per email, og jeg
> formoder, at han ikke har modtaget en sådan.

Hmm PBS og girokort?

> Desuden skal han straks meddele sin bank, at han ikke kan acceptere
> transaktionen.

Mon ikke banken er græsk-katolsk vedr evt girokort DanCenter sender ud?

> Endvidere synes jeg det var en god ide at kontakte PBS og fortælle
> dem, at firmaet indkasserer penge uden hverken at vise en bekræftelse
> på hjemmesiden eller sende den email, som de har forpligtet sig til.

Jeg kan stadig ikke se hvad PBS har at gøre med de girokort DanCenter sender
ud
Men det er nok bare mig

- Peter

PS Hvis du klippede i det du svarer på så er der en chance for at du rent
faktisk får læst det du svarer på :)

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bjarne

Dato : 21-05-07 21:30

Peter Lykkegaard skrev:

> [...]
>
> - Peter
>
> PS Hvis du klippede i det du svarer på så er der en chance for at du rent

Jeg har vist klippet for meget denne gang, det har du ret i, beklager

Bjarne

Fra : Bjarne

Dato : 21-05-07 21:52

Peter Lykkegaard skrev:

> Jeg kan stadig ikke se hvad PBS har at gøre med de girokort DanCenter sender
> ud
> Men det er nok bare mig

Nu er der jo utallige firmaer som tilbyder varer og ydelser via
hjemmesider, men hvordan ligger det med bevisbyrden, hvis en
forbruger/køber

1) får vist en afvisning af købet på sin skærm
2) oplever, at hjemmesiden går i pandekage på grund af klytprogrammering?

I dette tilfælde er det vel mest 1)

Jeg går ud fra, det aldrig vil komme dertil, hvor man gransker logfiler.

Bjarne

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-05-07 22:04

Bjarne wrote:

> Nu er der jo utallige firmaer som tilbyder varer og ydelser via
> hjemmesider, men hvordan ligger det med bevisbyrden, hvis en
> forbruger/køber
>
> 1) får vist en afvisning af købet på sin skærm

Det er nok ikke PBS man skal kontakte for at få det afklaret hvis betalingen
foregår ved bankoverførsel eller girokort

Hvordan stiller sagen sig hvis forbruger undlader at kontakte firmaet når
det burde være indlysende at firmaet har lavet en fejl
I dette tilfælde modtager forbrugeren jo to gange ordrebekræftelse i form af
lejebevis med vedhæftet girokort

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Holst

Dato : 21-05-07 21:38

Bjarne wrote:

> PBS kræver desuden, at der fremsendes en bekræftelse per email, og jeg
> formoder, at han ikke har modtaget en sådan.

Hvorfor roder du lige PBS ind i det? De har vel intet med det at gøre,
når der ikke skal betales med Dankort, men derimod fremsendes et girokort.

Måske skulle du læse det oprindelige indlæg lidt grundigere - eller skal
jeg?