timeløn > funktionær, feriepenge / ferie m~
Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-05-07 20:12

Hej Ng.

Jeg har et spørgsmål vedr. feriepenge, som funktionæransat..

som timelønnet optjener man feriepenge fra maj til april, til brug næste
år..
som funktionær får man ferie med løn, + x%

Hvad nu når man starter nyt job i foråret, som timelønnet og efter nogle
måneder skifter til en funktionær aftale, hvorledes ordner man så ferie
økonomien rent administrativt?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
Residerende i Nyborg

ved privat post fjern dyret i @dressen

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 21-05-07 21:37

Petersen_Michael wrote:
> som timelønnet optjener man feriepenge fra maj til april, til brug
> næste år..

Nej omvendt: Man optjener i et kalenderår (januar til december) og får
pengene udbetalt i forbindelse med afholdelse af ferie i det følgende
ferieår, som går fra maj til april.

> som funktionær får man ferie med løn, + x%

Som funktionær optjener man også ferie i et kalenderår og kan i
det efterfølgende ferieår holde ferie med løn svarende til antallet
af optjente feriedage. Derudover får man 1% af lønnen i særlig
feriegodtgørelse som typisk udbetales i forbindelse med lønnen i april
eller maj.
De 1% kan evt. være aftalt højere via overenskomst eller lign.

> Hvad nu når man starter nyt job i foråret, som timelønnet og efter
> nogle måneder skifter til en funktionær aftale, hvorledes ordner man
> så ferie økonomien rent administrativt?

Ved jobskifte udsteder den gamle arbejdsgiver feriekort eller indbetaler
den optjente ferie til FerieKonto. Det vil her fremgå hvor mange feriedage
der er optjent og hvilket beløb, der udbetales pr. afholdt feriedag.
Pengene udbetales så, når man holder ferie hos den nye arbejdsgiver,
hvor man jo ikke har optjent noget ferie og derfor ikke får løn under
ferien.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Petersen_Michael

Dato : 22-05-07 20:16

In news:465202fe$0$5719$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx> Typed:

> Nej omvendt: Man optjener i et kalenderår (januar til december) og får
> pengene udbetalt i forbindelse med afholdelse af ferie i det følgende
> ferieår, som går fra maj til april.

Du har ret, jeg fik rodet rundt...
Optjeningen af ferie følger kalender året osv.

Så det eneste bøvl der kan blive er SH saldo.. - ved overgang fra timelønnet
til funktionær ved samme arbejdsgiver.

Fra : Bjarne

Dato : 21-05-07 22:00

Petersen_Michael skrev:
> [...]
>
> Hvad nu når man starter nyt job i foråret, som timelønnet og efter nogle
> måneder skifter til en funktionær aftale, hvorledes ordner man så ferie

Mig bekendt optjener man feriepenge i et kalenderår til brug
efterfølgende maj til april.

Hvis du har ret til ferie med løn, men ikke har optjent feriedage nok
til det, kan du holde feriedage uden løn og hæve penge på dit feriebevis.

Bjarne