Hjemmeside adr/logo på billeder ?
Fra : Kai Thomsen

Dato : 21-05-07 16:05

Hej!

jeg håber det er det rigtige sted at spørge.

Jeg er bruger på hundegalleri.dk , og har betalt for at
få adgang dertil, og på siden er der mulighed for at uploade
billeder.

Nu har de lavet siden om, sådan at de automatisk sætter et
logo på alle billeder hvor der står "Hundegalleri.Dk"

Billedet og ophavsretten til billedet er min, så jeg undrer mig
over om det er tilladt at de sætter deres logo på ?

Mvh
Kai

Fra : John Sahl

Dato : 21-05-07 19:45

"Kai Thomsen" <No@nothing.invalid> wrote in message news:4651b51b$0
> [...]
>
> Billedet og ophavsretten til billedet er min, så jeg undrer mig
> over om det er tilladt at de sætter deres logo på ?

Hvad står der i betingelserne du har sagt ja til i forbindelse med
oprettelse af din profil?

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Bjarne

Dato : 21-05-07 21:04

John Sahl skrev:

> Hvad står der i betingelserne du har sagt ja til i forbindelse med
> oprettelse af din profil?

"Der er ophavsret på alle billeder.
I forbindelse med oprettelse af billeder på siden, gives der samtidigt
tilladelse til at billederne må vises frem på HundeGalleri.dk og
benyttes i alle dertilhørende services.
Alle billeder der ligges ud på HundeGalleri.dk skal være billeder man
selv har taget eller har rettighed til at bruge. Indgår der billeder som
er markeret med ”copyright”, andre logoer eller lign. og brugeren ikke
direkte kan forbindes som ophavsretshaver, vil det medføre slettelse af
billederne og i grove tilfælde, slettelse af den pågældende profil eller
fotoalbum samt evt. dertilhørende brugerkonto.

Benyttelse af ovennævnte billeder vil under alle omstændigheder medføre
en advarsel og besked om at fjerne de pågældende billeder straks."

Bjarne

Fra : Kai Thomsen

Dato : 21-05-07 21:09

Hej

"John Sahl" skrev

> Hvad står der i betingelserne du har sagt ja til i forbindelse med
> oprettelse af din profil?

Der står :

[...]

Jeg vil da ikke ha deres logo på mine billeder
det er jo ikke dem der har taget billederne ??

Godtnok er jeg kun en lille amatør med et kamera, men skal der logo
på, skal jeg nok selv bestemme hvad der skal stå.

Fra : Bjarne

Dato : 21-05-07 21:57

Kai Thomsen skrev:
> [...]
>
> Godtnok er jeg kun en lille amatør med et kamera, men skal der logo
> på, skal jeg nok selv bestemme hvad der skal stå.

De vil jo nok hævde, at de bare benytter billederne i en af "alle
dertilhørende services"

Bjarne

Fra : John Sahl

Dato : 23-05-07 07:49

Bjarne wrote:
> De vil jo nok hævde, at de bare benytter billederne i en af "alle
> dertilhørende services"

Netop.

Fra : Kai Thomsen

Dato : 27-05-07 12:51

Hej

"John Sahl" <spamcatcher1@fotofaelden.dk> skrev i en meddelelse

> Netop.

Tager den lige op igen da jeg stadig er lidt i tvivl :)

Det vil altså sige at de ( hundegalleri.dk) er i deres fulde ret
til at sætte et logo på et billede jeg har lagt op på siden ?

Fra : per christoffersen

Dato : 27-05-07 13:29

"Kai Thomsen" <No@nothing.invalid> skrev i en meddelelse

> Det vil altså sige at de ( hundegalleri.dk) er i deres fulde ret
> til at sætte et logo på et billede jeg har lagt op på siden ?

Nej, det vil bare sige at nogen har svaret dig uden en reel juridisk
vurdering af sagen.
Udgangspunktet er, at rettighederne til billedet tilhører
ophavsretsindehaveren. Ophavsretsindehaveren har visse rettigheder, som ikke
generelt kan overdrages til andre. Det er blandt andet retten til at
kontrollere brugen ifht. manipulationer mv, som kan indebære en forvrængning
af billedets 'natir' (populært sagt).
En tilføjelse af et logo, der formentligt (jeg har ikke set siden) har den
effekt, at det ser ud som billedet på en eller anden måde tilhører den
omtalte hjemmeside hører klart under en sådan manipulation.

For at en sådan manipulation skal være lovlig, skal der være en klar og
tydelig godkendelse fra rettighedshaveren til at det sker. Om en sådan
godkendelse er tilstede er ikke til at sige ud fra det forelagte, men det er
helt klart ikke nok at putte det ind under en eller anden generel
bestemmelse.

I praksis kan man dog sige, at det nok ikke fører til noget at hævde en
juridisk ret i sagen. Resultatet kan meget vel blive, at man ikke får nogen
billeder op at ligge på hjemmesiden, hverken med eller uden logo. En
fornuftig dialog med et ønske om ikke at få mærket billederne vil nok føre
længere.

/Per