/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Reklamation på et køle/fryseskab
Fra : Jonas Kofod


Dato : 20-05-07 11:00

Mit køle/frys der er mindre end én måned gammelt, og har været sat til i
en endnu kortere periode, er nu stået af. Det køler ikke som det skal.
Isterninger i fryseren er vand og mælk i køleren er en anelse under
stuetemperatur. Jeg har været manualer og troubleshots igennem, der er
ikke så meget der.

Hele sitationen fører naturligt nok en række forskellige ulemper med sig
(jeg tror f.eks. ikke vores kød kommer på bordet nu og den står nok
på pizza umiddelbart). Ulemper som lige så naturligt søges afhjulpet
gennem rettigheder overfor sælger. Men her er det jeg mangler lidt
afklaring på hvordan det helt præcist forholder sig.
Reklamation:
Jeg smutter ned i morgen og reklamerer. Håndtering og transport kan jeg
heldigvis lægge over på "væsentlig ulempe for forbrugeren", men så
bliver det lidt mere uklart. Jeg har naturligvis et særligt behov for
skabet så de må have en således begrænset udbedringsperiode, eller kunne
begrænse min ulempe ved ordentlig erstatningsvare i udbedringstiden. Men
helt konkret, hvor længe skal/bør jeg acceptere? Er der andet jeg bør
tænke over/vide?

Evt. Ombytning:
Hvis de ikke kan leve op til kravene i ovenstående, eller såfremt de
selv ønsker den løsning har jeg naturligvis sat mig klart hvilke
funktioner (selvafrim, isterninge funktion, anti freeze etc.) som det
nuværende skab har og som jeg må holde for øje hvis jeg bliver bedt om
at acceptere en anden vare end den relevante model.

 
 
per christoffersen (20-05-2007)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 20-05-07 16:23


"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse
news:46501c23$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> Reklamation:
> Jeg smutter ned i morgen og reklamerer. Håndtering og transport kan jeg
> heldigvis lægge over på "væsentlig ulempe for forbrugeren", men så bliver
> det lidt mere uklart. Jeg har naturligvis et særligt behov for skabet så
> de må have en således begrænset udbedringsperiode, eller kunne begrænse
> min ulempe ved ordentlig erstatningsvare i udbedringstiden. Men helt
> konkret, hvor længe skal/bør jeg acceptere? Er der andet jeg bør tænke
> over/vide?

Hvor længe er ikke til at svare præcist på.
Udbedringen skal med lovens ord ske inden for rimelig tid, så det er jo et
lidt flydende begreb.
Men vi snakker helt sikkert ikke måneder, men snarere dage.

> Evt. Ombytning:
> Hvis de ikke kan leve op til kravene i ovenstående, eller såfremt de selv
> ønsker den løsning har jeg naturligvis sat mig klart hvilke funktioner
> (selvafrim, isterninge funktion, anti freeze etc.) som det nuværende skab
> har og som jeg må holde for øje hvis jeg bliver bedt om at acceptere en
> anden vare end den relevante model.

Ombytning kan kun ske til en vare, der er præcis magen til den du har købt.
Sælger kan så, for at løse sagen hurtigt, tilbyde dig en anden model, men
det kan du afvise. Det er altså op til dig, om du vil tage imod et sådant
tilbud.

/Per



Jonas Kofod (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 20-05-07 16:58

per christoffersen skrev:
> "Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse
> news:46501c23$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
>> Reklamation:
>> Jeg smutter ned i morgen og reklamerer. Håndtering og transport kan jeg
>> heldigvis lægge over på "væsentlig ulempe for forbrugeren", men så bliver
>> det lidt mere uklart. Jeg har naturligvis et særligt behov for skabet så
>> de må have en således begrænset udbedringsperiode, eller kunne begrænse
>> min ulempe ved ordentlig erstatningsvare i udbedringstiden. Men helt
>> konkret, hvor længe skal/bør jeg acceptere? Er der andet jeg bør tænke
>> over/vide?
>
> Hvor længe er ikke til at svare præcist på.
> Udbedringen skal med lovens ord ske inden for rimelig tid, så det er jo et
> lidt flydende begreb.
> Men vi snakker helt sikkert ikke måneder, men snarere dage.

Rigtigt nok. Det var nok noget konkret og præcist for et køleskab,
fremfor netop det flydende begreb, jeg søgte lidt efter. Men mit gæt er
at den placerer sig omtrent som en mobiltelefon.

>> Evt. Ombytning:
>> Hvis de ikke kan leve op til kravene i ovenstående, eller såfremt de selv
>> ønsker den løsning har jeg naturligvis sat mig klart hvilke funktioner
>> (selvafrim, isterninge funktion, anti freeze etc.) som det nuværende skab
>> har og som jeg må holde for øje hvis jeg bliver bedt om at acceptere en
>> anden vare end den relevante model.
>
> Ombytning kan kun ske til en vare, der er præcis magen til den du har købt.
> Sælger kan så, for at løse sagen hurtigt, tilbyde dig en anden model, men
> det kan du afvise. Det er altså op til dig, om du vil tage imod et sådant
> tilbud.

Det er jeg klar over og derfor jeg har gjort mig klart hvilke
overvejelser jeg bør gøre mig ved at tage stilling til et evt. tilbud.

per christoffersen (20-05-2007)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 20-05-07 19:53


"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse
news:46507011$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

> Rigtigt nok. Det var nok noget konkret og præcist for et køleskab, fremfor
> netop det flydende begreb, jeg søgte lidt efter. Men mit gæt er at den
> placerer sig omtrent som en mobiltelefon.

Du kan prøve at søge på Forbrugerklagenævnets afgørelser på www.forbrug.dk
for at se om der skulle være noget der passer på din situation.

/Per



Peter Lykkegaard (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 20-05-07 21:49

Jonas Kofod wrote:

> Jeg smutter ned i morgen og reklamerer. Håndtering og transport kan
> jeg heldigvis lægge over på "væsentlig ulempe for forbrugeren", men så
> bliver det lidt mere uklart. Jeg har naturligvis et særligt behov for
> skabet så de må have en således begrænset udbedringsperiode, eller
> kunne begrænse min ulempe ved ordentlig erstatningsvare i
> udbedringstiden. Men helt konkret, hvor længe skal/bør jeg acceptere?

Normalen for hårde hvidevarer er at der sendes en servicetekniker ud for at
kikke på sagerne

Vi har lige fået nyt komfur hvor der var problemer med højdejusteringen
Pga weekenden gik der nogle "ekstra" dage men tingene blev ordnet så hurtigt
det rent praktisk kunne lade sig gøre - dvs indenfor nogle få dage

Jeg kan ikke helt se behovet for at sende køleskab til et serviceværksted?
I så fald er det første gang jeg hører om det ...

Der er den risiko at skabet ikke kan repareres, så er stiller det sig
selvfølgelig anderledes

Hmm jeg regner med at du selv har stillet skabet op?
Har du husket at lade skabet stå en times tid for du satte det i drift?

Jeg kan ikke huske det helt præcist, men efter at skabet har været lagt ned
så skal det stå et stykke tid før man tænder for det da kompressoren kan
tage skade

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!



Jonas Kofod (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 21-05-07 08:01

Peter Lykkegaard skrev:
> Jonas Kofod wrote:
>
>> Jeg smutter ned i morgen og reklamerer. Håndtering og transport kan
>> jeg heldigvis lægge over på "væsentlig ulempe for forbrugeren", men så
>> bliver det lidt mere uklart. Jeg har naturligvis et særligt behov for
>> skabet så de må have en således begrænset udbedringsperiode, eller
>> kunne begrænse min ulempe ved ordentlig erstatningsvare i
>> udbedringstiden. Men helt konkret, hvor længe skal/bør jeg acceptere?
>
> Normalen for hårde hvidevarer er at der sendes en servicetekniker ud for at
> kikke på sagerne
>
> Vi har lige fået nyt komfur hvor der var problemer med højdejusteringen
> Pga weekenden gik der nogle "ekstra" dage men tingene blev ordnet så hurtigt
> det rent praktisk kunne lade sig gøre - dvs indenfor nogle få dage
>
> Jeg kan ikke helt se behovet for at sende køleskab til et serviceværksted?
> I så fald er det første gang jeg hører om det ...
>
> Der er den risiko at skabet ikke kan repareres, så er stiller det sig
> selvfølgelig anderledes

Jeg ved ikke hvordan det tekniske foreligger. Men det får jeg se når jeg
ringer.

> Hmm jeg regner med at du selv har stillet skabet op?

Ja.

> Har du husket at lade skabet stå en times tid for du satte det i drift?
>
> Jeg kan ikke huske det helt præcist, men efter at skabet har været lagt ned
> så skal det stå et stykke tid før man tænder for det da kompressoren kan
> tage skade

Det har stået 48 timer (sikkert mere) inden det blev sat til. Igen er
jeg ikke klar over teknikken, men det ville undre mig hvis et køleskab
kunne køre i tre uger for derefter at stå af grundet dårlig fordeling af
kølevæsken ved opstarten.

plykkegaard@gmail.co~ (21-05-2007)
Kommentar
Fra : plykkegaard@gmail.co~


Dato : 21-05-07 09:41

Jonas Kofod wrote:

> Det har stået 48 timer

Ahh ok :)

- Peter


Jonas Kofod (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 21-05-07 09:48

plykkegaard@gmail.com skrev:
> Jonas Kofod wrote:
>
>> Det har stået 48 timer
>
> Ahh ok :)

Morfars formaninger. Han lever stadigt i en verden med køleskabe der
kører på ammoniak og vinduer skal have 4 lag lindolie og.... Og så tager
ting bare den tid de tager.

plykkegaard@gmail.co~ (21-05-2007)
Kommentar
Fra : plykkegaard@gmail.co~


Dato : 21-05-07 11:21

Jonas Kofod wrote:
>
> Morfars formaninger. Han lever stadigt i en verden med køleskabe der
> kører på ammoniak og vinduer skal have 4 lag lindolie og

Den med linolien er nu god nok

> .... Og så tager
> ting bare den tid de tager.

Og det burde man nok tage ved lære af :)

- Peter



Jonas Kofod (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 21-05-07 22:45

plykkegaard@gmail.com skrev:
> Jonas Kofod wrote:
>> Morfars formaninger. Han lever stadigt i en verden med køleskabe der
>> kører på ammoniak og vinduer skal have 4 lag lindolie og
>
> Den med linolien er nu god nok
>
>> .... Og så tager
>> ting bare den tid de tager.
>
> Og det burde man nok tage ved lære af :)

Fjerde gang en 86 årig mand kravler op ad stigen til den øverste kvist
bliver konen urolig. Og hvis det har regnet i tørretiden må den bare få
endnu et lag. Det bliver til nogle ture.
Af relevans for tidsplanen i denne sag kom sælgers servicepartner
heldigvis ganske hurtigt og en afgørelse fra producenten (reparere eller
opgive) kom lige så prompte. Nu er man, så vidt jeg er informeret, ved
at finde ud af hvor der tættest/nemmest findes en bytter.
Så står sagen jo bare på at holde øje med de ikke bruger for lang tid på
denne sidste del samt hvad de kommer frem med.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste