Hvornår kaldes det børnearbejde?
Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 19-05-07 00:55

Min hjemmeboende kæreste (ingen jokes her, er ikke så gammel selv), står for
stort set ALT derhjemme. Hun gør rent, vasker op, vasker tøj, finder tøj
frem til hendes 3 mindre søskende (dreng 8, dreng 11, pige 14), sørger for
de kommer op om morgenen, sørger for madpakke osv, inden de skal i skole.
Tillige står hun også for madlavning hver dag. Hun står for at passe hundene
i hendes mors kennel (der iøvrigt er under NOGET af en overtrædelse mht.
hundeværnsloven, men det er så noget helt andet).

Hendes mor er ved at blive "førtidspensioneret", da hun har en "defekt"
højre underarm efter en ko sparkede den. (Den fungerer nu fint, hun kan fint
køre bil, skifte gear, osv.) - hendes stedfar er førtidspensioneret. (Spørg
mig ikke om hvorfor. Han fungerer 100% fysisk). Hendes mor laver i store
træk intet, udover at vedligeholde hjemmeside, og direkte råbe af hendes
børn.

Min kæreste får tit at vide hun er ugidelig, dum, osv. - og bliver tit truet
med at "hvis ikke du gør dit og dat forbyder jeg dig at se din kæreste!".
Hvis hun ikke lige føler for at lave mad en aften, får hun f.eks. forbud mod
at se mig i en uge, og frataget hendes mobiltelefon.

Jeg er på nippet til at kalde det børnemishandling.

Og nej, det er ikke min kæreste der er umulig. Tro mig, hun er virkelig et
skoleeksempel på den mest høflige og (pudsigt nok!) velopdragede (det er vel
veldisciplinerede med dén mor), unge dame man kan forestille sig. Vellidt af
alle i hendes omgangskredse, med undtagelse af hendes mor.

Der må ski da være en eller anden paragraf der kan beskytte min kæreste her?
Hun får hverken lommepenge e.l., og hun får ej heller at mærke at hendes mor
scorer KASSEN i børnepenge hver måned, som følge af hendes store
søskendeflok.

Jeg vil gerne få hende ud af det helvede hun bliver holdt i - men alle
frygter hendes mor. Hun har jo de "forkerte" bekendtskaber rundtomkring som
man ikke har lyst til kommer på besøg en sen aften.

Foruden holder hendes mor 46 fugleedderkopper, 4 slanger samt 2 skorpioner.
Der må da også være noget lovgivning på dét område.

Er der en lovgivning i dagens Danmark man kan tage i brug?

Troels

Fra : nana sørensen

Dato : 19-05-07 08:21

Klip om andet, jeg ikke ved noget om.

> Foruden holder hendes mor 46 fugleedderkopper, 4 slanger samt 2
> skorpioner. Der må da også være noget lovgivning på dét område.

Ja, det er der, men den går kun på giftighed eller meget store arter. Nogle
slanger som f.eks tigerpython, grøn anakonda, netpython er forbudt i DK.
Giftige slanger, bortset fra enkelte furetandede, er også forbudt. Giftige
insekter er straks sværere at definere, for en del er tilladt, selvom de
rent faktisk er smågiftige. Men som udgangspunkt nej. Hvordan skulle disse
dyr i øvrigt påvirke din kæreste, medmindre hun passer dem?

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 19-05-07 08:39

> [...]
> selvom de rent faktisk er smågiftige. Men som udgangspunkt nej. Hvordan
> skulle disse dyr i øvrigt påvirke din kæreste, medmindre hun passer dem?

Det var blot for at høre.

Vi har tit haft diskussionen om hvorvidt de egentlig er lovlige at holde i
DK.

Troels

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 19-05-07 08:25

Troels Plougmann-Olsen wrote:
> Min hjemmeboende kæreste (ingen jokes her, er ikke så gammel selv), står
> for stort set ALT derhjemme. Hun gør rent, vasker op, vasker tøj, finder

<snip>

> Er der en lovgivning i dagens Danmark man kan tage i brug?

Det kommer vel an på hvor gammel pigen er.

- cep

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 19-05-07 08:39

> Det kommer vel an på hvor gammel pigen er.

16.

Troels

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 19-05-07 09:27

Troels Plougmann-Olsen skrev:

> Er der en lovgivning i dagens Danmark man kan tage i brug?

Hjælp din kæreste til at få kontakt til kommunen. Der er der
socialvejledere der skal hjælpe. Hun skal møde op på kommunen og blive
ved at gentage at der er problemer som hun ikke selv kan løse. Og at hun
er mere bekymret for de mindre søskende end for sig selv, men at hun
ikke kan klare præsset længere.

/A

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 19-05-07 09:38

> [...]
> mere bekymret for de mindre søskende end for sig selv, men at hun ikke kan

Som sagt er hun bange for sin mor. Hun er bange for om hendes mor i så fald
ville forbyde hende at se sine mindre søskende.

Hvilken hjælp kan en kommunde yde "mod" hendes mor, således hendes mor ikke
pludselig kommer og kidnapper hende og holder hende fængslet derhjemme? Jeg
er (desværre) ikke i tvivl om at hendes mor er styrende nok til at gøre det.

Hendes mor lavede det samme nummer overfor min kærestes storesøster, da hun
også sagde fra (hun var også "mors lille tjener").

Troels

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 19-05-07 09:59

> [...]
>
> Hendes mor lavede det samme nummer overfor min kærestes storesøster, da
> hun også sagde fra (hun var også "mors lille tjener").

Jeg ved det ikke. Det er en skidt situation. Jeg har selv været
involveret i en problematik hvor en 15 årig pige ikke ville bo hjemme og
ikke have kontakt med sine forældre. Hun stak af og holdt sig gemt for
alle. Men heldigvis fik mig og min (dengang) kone kontakt til hende og
langsomt opbygget en tillid og kontakt til kommunen. Og det endte med
hun kom på "børnehjem" og senere fik en lejlighed samtidig med at
kommunen fik opbygget en bedre kontakt mellem barn og forældre.

Men hvis din kæreste har en ældre søster med samme oplevelser, er der jo
klart bedre muligheder for at kommunen kan forstå og se problemet. Få
kontakt til storesøsteren og få hende med ind i sagen. Brug argumentet
at de mindre søskendes tarv er det primære problem. Deres forhold er
ikke akseptabelt - at de har forældre der ikke kan passe dem ordentligt
- mad og hjem er nu engang et forældre ansvar.

Det vil ikke blive let, ikke blive rart. For helt sikkert er jo at
forældrene vil reagere når deres børn "sladre" og taler dårligt om dem
til myndighederne.
Husk både du, kæresten og hendes søskende skal være åbne og at de
enkelte situationer kan ses fra mange vinkler. Og at forældrene
sandsynligvis ikke handler (eller undlader at handle) ud fra onde
hensigter. De gør nok hvad de mener er bedst i de mange situationer. Der
skal måske bare lidt hjælp til.
Der må også være en far et eller andet sted. Det er også en mulighed at
han kommer ind i billedet.

/Andreas

/A

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 19-05-07 10:21

> [...]
> "børnehjem" og senere fik en lejlighed samtidig med at kommunen fik
> opbygget en bedre kontakt mellem barn og forældre.

Umiddelbart ville den klart bedste kontakt for hende, være hendes far. Som
hun har beskrevet "Min far har kun skældt mig ud 1 gang i den tid jeg kan
huske, og det var jeg virkelig også selv skyld i. Jeg havde glemt et
'have-møde' jeg skulle til (ifm. noget ungdomsklub). Dog var det ikke
rigtigt at skælde ud, han sagde bare at jeg ingen andre steder skulle tage
hen, hvis jeg ikke gad til det møde."

> [...]
> akseptabelt - at de har forældre der ikke kan passe dem ordentligt - mad
> og hjem er nu engang et forældre ansvar.

Hvad så når vi kommer dertil at de alle 4 deler værelse? De sover 4 børn på
det samme værelse, kønsligt blandet iøvrigt. 5, når hendes storebror er
hjemme (han er normalt udeboende). Forholdet i familien har sågar været så
"løst" at de bare er vadet ind når der f.eks. har været en i bad, og at min
kærestes bror jævnligt ser min kæreste splitter-ragendes-nøgen, og omvendt,
finder jeg lidt frastødende.

De har 2 køjesenge derinde, og det er ikke et specielt stort rum. Der er
iøvrigt møg-fugtigt derinde, så der lugter en kende jordslået.

> [...]
> til.
> Der må også være en far et eller andet sted. Det er også en mulighed at

Han er skilt fra deres mor (gud ved hvorfor ......). Jeg kender ham ikke,
har faktisk aldrig mødt ham. Dog fortæller min kæreste kun de rene lyserøde
historier om ham. Han bor iøvirigt på Sjælland, hvor hele familien er fra
(de måtte flytte, grundet at strømmen blev lukket i deres hus på Sjælland -
så de er flygtet fra regningerne)

Troels

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 19-05-07 10:44

> [...]
>
> De har 2 køjesenge derinde, og det er ikke et specielt stort rum. Der er
> iøvrigt møg-fugtigt derinde, så der lugter en kende jordslået.

Jeg kender ikke juraen og loven for hvad man må og ikke må i hjemmet.
Men hvis der er tale om at børnene tager skade, skal kommunen træde til.

> [...]
> familien er fra (de måtte flytte, grundet at strømmen blev lukket i
> deres hus på Sjælland - så de er flygtet fra regningerne)

Nu er der flere sider af samme sag. Måske græsset blo er bedre på den
anden side. Men få kontakt til ham - er han også far til de ældre
søskende er det jo endnu bedre.

Men jeg kan altså ikke hjælpe med jura og den slags, som denne gruppe
egentligt er beregnet for. Men en moralsk opbakning til dig, din kæreste
og de andre søskende det har du herfra.

/Andreas

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 19-05-07 11:46

> Jeg kender ikke juraen og loven for hvad man må og ikke må i hjemmet. Men
> hvis der er tale om at børnene tager skade, skal kommunen træde til.

Kan man tale psykisk skade, eller skal det være psykisk skade?

> Men jeg kan altså ikke hjælpe med jura og den slags, som denne gruppe
> egentligt er beregnet for. Men en moralsk opbakning til dig, din kæreste
> og de andre søskende det har du herfra.

Mange tak

Troels

Fra : mfn

Dato : 19-05-07 17:22

> Kan man tale psykisk skade, eller skal det være psykisk skade?

Og forskellen er ;) ?