Reparation af asfalt?
Fra : Rune Vestergaard

Dato : 16-05-07 06:58

Hej

Jeg solgte min ejerlejlighed 1. februar 2007.
Idag fik jeg følgende mail fra min gamle ejerforening.

"Jeg ved ikke om du kan huske det, men på sidste års generalforsamling blev
det besluttet at reparere vejen foran vores indgange på xxxxxxxxxx. Da det
var dig der stod som ejer på daværende tidspunkt, er det faktisk også dig
der skal betale, selvom reparationen først lige er blevet udført. Jeg har
vedhæftet en oversigt over hvor meget vi hver især skal betale."

Kan det passe jeg skal betale, når reparationen først er blevet udført efter
1. februar 2007 og betalingen ikke er blevet gjort endnu?

mvh
Rune

Fra : Holst

Dato : 16-05-07 08:11

Rune Vestergaard wrote:

> [...]
>
> Kan det passe jeg skal betale, når reparationen først er blevet udført efter
> 1. februar 2007 og betalingen ikke er blevet gjort endnu?

Det er jo en aftale, du har indgået. Så medmindre du har "solgt" den
videre til den nye ejer i forbindelse med salget af din ejerlejlighed,
så vil jeg mene, at det er dig, der hænger på regningen.

Jeg kan naturligvis godt forstå, du synes, det er urimeligt. Men det er
jo heller ikke rimeligt, at den nye ejer pludselig får en masse
ekstraudgifter, han intet kendte til, og som du ikke har informeret ham
om, at han også skulle betale.

Fra : Nick

Dato : 16-05-07 09:17

"Holst" skrev i en meddelelse...
> Det er jo en aftale, du har indgået. Så medmindre du har "solgt" den
> videre til den nye ejer i forbindelse med salget af din ejerlejlighed, så
> vil jeg mene, at det er dig, der hænger på regningen.

Den nye ejer har vel fået de seneste referater fra ejerforeningens
generalforsamling, inkl. diverse andre skrivelser og opgørelser, så
vedkommende har jo bare kunnet læse sig til, at der er aftalt reparation med
senere afregning.

Jeg kan ikke se andet end at det er den nye ejer der hænger på regningen.

/Nick

Fra : rasmus

Dato : 16-05-07 09:35

"Rune Vestergaard" <runev@REMOVErunev.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Kan det passe jeg skal betale, når reparationen først er blevet udført
> efter 1. februar 2007 og betalingen ikke er blevet gjort endnu?

- normalt vil en køber (jeg ville i al fald) betinge mig, at planlagte
udgifter afholdes af sælger. Står der ikke noget i købsaftalen om asfalten?
Hvad sagde din ejendomsmægler (og købers advokat) til asfaltreperationen?

ras

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 16-05-07 10:05

"rasmus" <nejtak@nejtak.dk> wrote in message

> [...]
> udgifter afholdes af sælger. Står der ikke noget i købsaftalen om
> asfalten? Hvad sagde din ejendomsmægler (og købers advokat) til

Det drejer sig om 1100 kr, så jeg orker næsten ikke at skulle have advokat
og alt muligt igang.

Der står ikke noget om asfalten nogle steder og jeg var ikke med dengang det
blev vedtaget.

mvh
Rune

Fra : Nick

Dato : 16-05-07 10:22

"Rune Vestergaard" skrev i en meddelelse...
> Der står ikke noget om asfalten nogle steder og jeg var ikke med dengang
> det blev vedtaget.

Så de har vedtaget nogle udgifter til senere afholdelse, men ikke noteret
det nogle steder, endsige stemt om det?

Mystisk!

/Nick

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-05-07 19:23

rasmus wrote:

> [...]
> planlagte udgifter afholdes af sælger. Står der ikke noget i
> købsaftalen om asfalten? Hvad sagde din ejendomsmægler (og købers

Det er et anliggende mellem køber og sælger af en ejerlejlighed, og den
type spørgsmål er normalt ejerforeningen totalt uvedkommende.
Ejerforeningen interesserer sig for hvem der hæfter overfor foreningen.
Køber og sælger kan ikke aftale at ejerforeningen skal inddrive beløb
hos en anden end den som efter lovgivning og vedtægter hæfter overfor
foreningen.

Spørgsmålet her er om ejerforeningen kan opkræve et beløb hos en
tidligere ejer, hvor dette beløb vel at mærke ikke har haft forfald før
overtagelsesdatoen. Medmindre der er nogle meget specielle vedtægter, må
svaret være nej, jf. nedenstående.

Peter Bloch, Ejerlejligheder (3. udgave, side 285), konkluderer om dette
spørgsmål: "Sammenfattende antages resultatet således at være, at det
afgørende for hæftelsen overfor ejerforeningen er, om det pågældende
bidrag forfalder før eller efter overtagelsesdatoen, idet overdrageren
først frigøres, når der er givet meddelelse om ejerskiftet, og muligvis
først når skødet er tinglyst".

(den sidste betingelse om tinglysning af skødet fremgår eksempelvis af
vedtægterne i min ejerforening).

Det virker også lidt besynderligt at ejerforeningen forsøger at inddrive
beløb hos tidligere ejere. Hvis de ikke betaler, skal man i gang med
inkasso og retssager hvilket er dyrt, mens ejerforeningen normalt har
umiddelbart sikkerhed i form af eksempelvis et ejerpantebrev hos de
aktuelle ejere.

--
Jesper Lund