Bliver jeg straffet for ikke at hjælpe?
Fra : dktekno

Dato : 15-05-07 20:37

I hht. § 253 har man pligt til at hjælp en person i nød.

§ 253. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, som, uagtet det var
ham muligt uden særlig fare eller opofrelse for sig selv eller andre,
undlader

1) efter evne at hjælpe nogen, der er i øjensynlig livsfare, eller
2) at træffe de foranstaltninger, som af omstændighederne kræves til redning
af nogen tilsyneladende livløs, eller som er påbudt til omsorg for personer,
der er ramt af skibbrud eller anden tilsvarende ulykke.

Men hvordan fortolkes "efter evne"?

Selv har jeg svær OCD og lider af ekstrem sygdomsangst. Jeg vil derfor ikke
kunne få mig selv til at give mund-til-mund til en person med et
slagtilfælde. Kan jeg blive straffet for det?

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 15-05-07 20:40

On 15 Maj, 21:36, "dktekno" <dkte...@gmail.com> wrote:

> Selv har jeg svær OCD og lider af ekstrem sygdomsangst. Jeg vil derfor ikke
> kunne få mig selv til at give mund-til-mund til en person med et
> slagtilfælde. Kan jeg blive straffet for det?

Det korte svar: Nej.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : dktekno

Dato : 15-05-07 20:58

>Det korte svar: Nej.

Og hvad er det lange svar? Er der en eller anden juridisk forklaring?

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 15-05-07 21:09

On 15 Maj, 21:57, "dktekno" <dkte...@gmail.com> wrote:

> Og hvad er det lange svar? Er der en eller anden juridisk forklaring?

Du er selv inde på det. Hvis du pga. psykisk konstitution ikke er i
stand til at yde hjælp i en given situation, vil du heller ikke kunne
drages til ansvar for din undladelse.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Benny Andersen

Dato : 16-05-07 07:29

On Tue, 15 May 2007 21:36:54 +0200, dktekno wrote:

> [...]
> kunne få mig selv til at give mund-til-mund til en person med et
> slagtilfælde. Kan jeg blive straffet for det?

Uden at have nogen præcise referencer, mener jeg at det er en af de
paragraffer der dømmes så sjældent efter, at man lægger mærke til når det
sker.
Jeg husker en taxachauffør som undlad at kalde efter hjælp som var vidne
til overfald (med dødelig udgang) på Amager - han blev dømt!

Benny Andersen