Lige lovlig ulovlig
Fra : Jesper

Dato : 14-05-07 22:47

"Giver du ham også en parkeringsbøde?", spurgte jeg betjenten med et glimt i
øjet, men latteren udeblev.

Han havde nemmelig bedt en billist holde ind, hvor der var standsning
forbudt.

Jeg har tit tænkt på hvad der ville ske, hvis politiet gav tegn til at
standning og man ikke måtte under normale omstændigheder og derfor ventede
til det var lovligt. Man kunne jo bare forklare hvorfor.

Jesper

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-05-07 23:29

Jesper skrev den 14-05-2007 23:47:
> [...]
> standning og man ikke måtte under normale omstændigheder og derfor ventede
> til det var lovligt. Man kunne jo bare forklare hvorfor.

Har du prøvet at læse §4 stk 2 i færdselsloven?

-------
§ 4. Trafikanter skal efterkomme de anvisninger for færdslen, som
gives ved færdselstavler, afmærkning på kørebane eller cykelsti,
signalanlæg eller på anden måde, jf. § 95.

Stk. 2. Trafikanter skal efterkomme de anvisninger for færdslen, som
gives af politiet eller andre, som justitsministeren har bemyndiget til
at regulere færdslen, jf. § 89. Disse anvisninger skal efterkommes forud
for anvisninger i stk. 1.

Stk. 3. Anvisningerne i stk. 1 og 2 skal efterkommes forud for
færdselsreglerne.

Stk. 4. Trafikanter skal uanset afmærkning, der tilkendegiver ubetinget
vigepligt, rette sig efter signalanlæg, der regulerer færdslen i det
pågældende vejkryds.
--------

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 15-05-07 07:51

"Jesper" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> standning og man ikke måtte under normale omstændigheder og derfor ventede
> til det var lovligt. Man kunne jo bare forklare hvorfor.

jeg prøvede det engang på hvor de ville standse mig fordi jeg 5 km før havde
kørt 91 i en 80 Km zone, men da patruljevognen gav mig tegn til at standse
fortsatte jeg hen til nærmeste rasteplads ca 1 km senere. Først var de lidt
ophidsede, men jeg fastholdt bare at jeg ikke havde lyst til at sætte livet
på spil ved at standse på en smal vej med dårlige oversigtsforhold og dermed
sætte livet på spil for deres skyld.

Jeg slap sgu for både fartbøde og alt andet

men som udgangspunkt skal man jo føge politiets anvisninger

Peter

Fra : mfn

Dato : 15-05-07 09:56

> Jeg har tit tænkt på hvad der ville ske, hvis politiet gav tegn til at
> standning og man ikke måtte under normale omstændigheder og derfor ventede
> til det var lovligt. Man kunne jo bare forklare hvorfor.

Jeg har engang prøvet at blive anholdt hvor jeg var holdt ind til siden, på
baggrund af mistanke om promille-kørsel. Bilen stod ulovligt og de ville
ikke flytte den. Den fik da en parkeingsbøde. Men da min blodprøve var
negativ endte sagen med at de åd bøden + udbetalte mig knap 3000 kr i
erstatning.