|
| dsb kontrollør Fra : Peter K |
Dato : 14-05-07 21:34 |
|
Hej
hvor finder jeg reglerne for hvor og hvornår en dsb kontrollør må
kontrollere om en person har en gyldig s-togs billet på sig?
mvh,
Peter
| |
Holst (14-05-2007)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 14-05-07 22:13 |
|
Peter K wrote:
> hvor finder jeg reglerne for hvor og hvornår en dsb kontrollør må
> kontrollere om en person har en gyldig s-togs billet på sig?
Prøv at kig på dsb.dk
| |
Martin Jørgensen (14-05-2007)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 14-05-07 22:15 |
|
>>>>> "Peter" == Peter K <xdzgor@hotmail.com> writes:
Peter> Hej hvor finder jeg reglerne for hvor og hvornår en dsb
Peter> kontrollør må kontrollere om en person har en gyldig s-togs
Peter> billet på sig?
Såvidt jeg husker kan du læse reglerne bag på billetten. Noget ala:
"Gyldig rejsehjemmel skal forevises på
forlangende.. bla.bla.bla". Ellers prøv dsb's
forretningsbetingelser/hjemmeside. Der er ikke noget hokus-pokus i
det. Hvis du ikke fremviser på forlangende, så har du et problem.
Best regards
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
Peter K (15-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter K |
Dato : 15-05-07 08:11 |
|
hotmail_spam@hotmail.com (Martin Jørgensen) wrote in news:i30nh4-pra.ln1
@news.tdc.dk:
>>>>>> "Peter" == Peter K <xdzgor@hotmail.com> writes:
>
> Peter> Hej hvor finder jeg reglerne for hvor og hvornår en dsb
> Peter> kontrollør må kontrollere om en person har en gyldig s-togs
> Peter> billet på sig?
>
> Såvidt jeg husker kan du læse reglerne bag på billetten. Noget ala:
> "Gyldig rejsehjemmel skal forevises på
> forlangende.. bla.bla.bla". Ellers prøv dsb's
> forretningsbetingelser/hjemmeside. Der er ikke noget hokus-pokus i
> det. Hvis du ikke fremviser på forlangende, så har du et problem.
Ja men der må være regler for hvor de kan forlange en billet - fx kan de
ikke bare dukke op hjemme hos mig vel? Kan de spørge på perronen, kan de
spørge udenfor stationen? osv - det var det jeg vil vide. Men jeg tror jeg
har fået svar andre steder - selvom jeg er sikker på der må være mere end
bare hvad der står på dsbs hjemmeside eller billeter.
| |
per christoffersen (15-05-2007)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 15-05-07 08:20 |
|
"Peter K" <xdzgor@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46495cfe$0$52179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Ja men der må være regler for hvor de kan forlange en billet - fx kan de
> ikke bare dukke op hjemme hos mig vel? Kan de spørge på perronen, kan de
> spørge udenfor stationen? osv - det var det jeg vil vide. Men jeg tror jeg
> har fået svar andre steder - selvom jeg er sikker på der må være mere end
> bare hvad der står på dsbs hjemmeside eller billeter.
Du må være lidt mere ihærdig.
DSBs samlede forretningsbetingelser fremgår af deres hjemmeside, så det er
bare at gå igang.
/Per
| |
Kim (15-05-2007)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 15-05-07 09:09 |
|
On 15 May 2007 07:10:54 GMT, Peter K <xdzgor@hotmail.com> wrote:
>Ja men der må være regler for hvor de kan forlange en billet - fx kan de
>ikke bare dukke op hjemme hos mig vel?
>Kan de spørge på perronen, kan de spørge udenfor stationen?
Det kan de godt, men de har ikke krav på at se gyldig rejsehjemmel,
med mindre at de har observeret, at du lige er stået af toget efter en
rejse.
--
Kim
| |
Carsten Riis (14-05-2007)
| Kommentar Fra : Carsten Riis |
Dato : 14-05-07 22:40 |
|
Peter K skrev den 14-05-2007 22:33:
> Hej
>
> hvor finder jeg reglerne for hvor og hvornår en dsb kontrollør må
> kontrollere om en person har en gyldig s-togs billet på sig?
>
http://trafikinfo.hur.dk/rejseregler
Praksis er - så vidt jeg er orienteret - i stogene, at du skal være i toget.
I Metroen kan de også lave kontrollen på perronen i form af, at de
aflukker et hel perronområde og så kontrollere alle som er i området.
(en lidt besynderlig måde, hvis man spørger mig....men sådan er det så
meget)
--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til
for varigt vægttab.
| |
JL (14-05-2007)
| Kommentar Fra : JL |
Dato : 14-05-07 22:46 |
|
"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message
news:4648d72b$0$90270
> I Metroen kan de også lave kontrollen på perronen i form af, at de
> aflukker et hel perronområde og så kontrollere alle som er i området.
> (en lidt besynderlig måde, hvis man spørger mig....men sådan er det så
> meget)
Korrekt. "Sealed station check" som de selv kalder det. Har prøvet det.
Ingen får lov at forlade stationen uden at fremvise gyldig rejsehjemmel.
Lidt sjov oplevelse, for der var en del der ikke kunne fremvisse en sådan.
| |
Carsten Riis (14-05-2007)
| Kommentar Fra : Carsten Riis |
Dato : 14-05-07 23:24 |
|
JL skrev den 14-05-2007 23:46:
>
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message
> news:4648d72b$0$90270
>
>> I Metroen kan de også lave kontrollen på perronen i form af, at de
>> aflukker et hel perronområde og så kontrollere alle som er i området.
>> (en lidt besynderlig måde, hvis man spørger mig....men sådan er det så
>> meget)
>
> Korrekt. "Sealed station check" som de selv kalder det. Har prøvet det.
> Ingen får lov at forlade stationen uden at fremvise gyldig rejsehjemmel.
> Lidt sjov oplevelse, for der var en del der ikke kunne fremvisse en sådan.
>
Jeg kan sagtens forstå "sealed station check"-systemet i lukkede
systemer fx Metroen i Paris*, hvor man skal gennem et
tælle/kontrolsystem for at få adgang til stationen.
*: Jeg ved ikke om de har lavet systemet om. Sidst jeg var i Paris var
det i 1992.
--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til
for varigt vægttab.
| |
Jesper Lund (15-05-2007)
| Kommentar Fra : Jesper Lund |
Dato : 15-05-07 00:10 |
|
Carsten Riis wrote:
> I Metroen kan de også lave kontrollen på perronen i form af, at de
> aflukker et hel perronområde og så kontrollere alle som er i
> området. (en lidt besynderlig måde, hvis man spørger mig....men
> sådan er det så meget)
Fra Metro's forretningsbetingelser:
"Billetkontrol kan ske både under rejsen, ved udstigning og på
Metrostationen efter afsluttet rejse. Der er dog ikke krav om, at
personer, der har et andet ærinde på Metrostationerne og ikke skal rejse
med Metroen, skal have gyldig billet."
De kan altså godt kontrollere din billet på perronen, men du må gerne
være på perronen uden billet, hvis du har et andet ærinde (hvad enhver
jo kan påstå, medmindre billetkontrolløren direkte har set dig stige ud
af toget...).
--
Jesper Lund
| |
"Morten Bjergstrøm" (15-05-2007)
| Kommentar Fra : "Morten Bjergstrøm" |
Dato : 15-05-07 19:00 |
|
"JL" <invalid@invalid.dk.invalid> skrev:
> Korrekt. "Sealed station check" som de selv kalder det. Har prøvet
> det. Ingen får lov at forlade stationen uden at fremvise gyldig
> rejsehjemmel. Lidt sjov oplevelse, for der var en del der ikke
> kunne fremvisse en sådan.
Aha så det er i henhold til Metroselskabets opfattelse ikke i orden at
hjælpe folk ned på stationen med deres bagage?
Den kommer de næppe langt med, da det er præcis den problemstilling der
førte til, at DSB måtte fjerne kravet om gyldig rejsehjemmel ved ophold
på perronnerne.
Derudover er der den mere alvorlige problemstilling bestående i at
tilbageholde folk uden nogen som helst form for hjemmel, hvilket rent
faktisk er strafbart. Den reelt eneste måde private (som metroens folk
også er i denne henseende) lovligt kan tilbageholde andre på er ved at
foretage en civilanholdelse, hvilket forudsætter at der er tale om et
strafbart forhold der er offentligt påtalt. Dette er vist ikke just
opfyldt ved ophold på en station.
--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine
| |
Ulrik (15-05-2007)
| Kommentar Fra : Ulrik |
Dato : 15-05-07 19:50 |
|
Carsten Riis wrote:
> I Metroen kan de også lave kontrollen på perronen i form af, at de
> aflukker et hel perronområde og så kontrollere alle som er i området.
> (en lidt besynderlig måde, hvis man spørger mig....men sådan er det så
> meget)
Det har man også gjort på (s-togs delen af) Nørreport st., så det er
ikke kun Metroen, der kan finde på det.
Mvh
Ulrik
| |
Jesper Lund (15-05-2007)
| Kommentar Fra : Jesper Lund |
Dato : 15-05-07 19:57 |
|
Ulrik wrote:
> Det har man også gjort på (s-togs delen af) Nørreport st., så det
> er ikke kun Metroen, der kan finde på det.
Alle perroner, hvadenten de ligger over eller under jorden, er vel
kendetegnet ved at der er et begrænset antal adgangsveje, idet man må
ikke gå hen over jernbanesporene.
Det har bare intet med jura at gøre: du må gerne opholde dig på perronen
uden billet. Billet kan kun kræves af de personer, som benytter toget.
--
Jesper Lund
| |
Jonas Kofod (15-05-2007)
| Kommentar Fra : Jonas Kofod |
Dato : 15-05-07 20:13 |
|
Jesper Lund skrev:
> Ulrik wrote:
>
>> Det har man også gjort på (s-togs delen af) Nørreport st., så det
>> er ikke kun Metroen, der kan finde på det.
>
> Alle perroner, hvadenten de ligger over eller under jorden, er vel
> kendetegnet ved at der er et begrænset antal adgangsveje, idet man må
> ikke gå hen over jernbanesporene.
>
> Det har bare intet med jura at gøre: du må gerne opholde dig på perronen
> uden billet. Billet kan kun kræves af de personer, som benytter toget.
Der var faktisk en kort overgang da Nørreport Metro blev anlagt og man
således måtte køle hele Nørreport ned i en periode med byggekaos og
indskrænket perronområde. Her begrænsede man adgangen til stationen ved
at flytte "billetlinien" op på trapperne og dermed krævede det
rejsehjemmel at være på stationen. Denne helt ekstraordinære situation
var dog midlertidigt lovligt hjemlet og kan ikke bruges i almindelighed.
| |
Carsten Riis (15-05-2007)
| Kommentar Fra : Carsten Riis |
Dato : 15-05-07 21:31 |
|
Jonas Kofod skrev den 15-05-2007 21:12:
> Der var faktisk en kort overgang da Nørreport Metro blev anlagt og man
> således måtte køle hele Nørreport ned i en periode med byggekaos og
> indskrænket perronområde. Her begrænsede man adgangen til stationen ved
> at flytte "billetlinien" op på trapperne og dermed krævede det
> rejsehjemmel at være på stationen. Denne helt ekstraordinære situation
> var dog midlertidigt lovligt hjemlet og kan ikke bruges i almindelighed.
Og for os som huske situationen på Nørreport under ombygningen, så er
det også masser af forståelig.
Naturligvis skulle man ikke have alle mulige underlige mennesker til at
tage ophold på Nørreport under de trange forhold som være gældende dengang.
Hvis jeg husker rigtigt, så blev man endda opfordret til at tage det
første tog overhovedet og vente på Østerport hhv. Vesterport på sit
rigtige tog
--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til
for varigt vægttab.
| |
SoL (15-05-2007)
| Kommentar Fra : SoL |
Dato : 15-05-07 07:06 |
|
"Peter K" <xdzgor@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4648c79d$0$52195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
>
> hvor finder jeg reglerne for hvor og hvornår en dsb kontrollør må
> kontrollere om en person har en gyldig s-togs billet på sig?
>
Opholder du dig på DSB område eller materiel kan du vist ikke slippe udenom.
Knud
| |
Kim (15-05-2007)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 15-05-07 09:08 |
|
On Tue, 15 May 2007 08:06:17 +0200, "SoL" <ssen@bit.lk> wrote:
>> hvor finder jeg reglerne for hvor og hvornår en dsb kontrollør må
>> kontrollere om en person har en gyldig s-togs billet på sig?
>Opholder du dig på DSB område eller materiel kan du vist ikke slippe udenom.
Forkert. Der er ikke krav om gyldigt kort / billet
blot for at opholde sig på en perron eller station.
--
Kim
| |
Holst (15-05-2007)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 15-05-07 09:39 |
|
Kim wrote:
> Forkert. Der er ikke krav om gyldigt kort / billet
> blot for at opholde sig på en perron eller station.
DSB skiltede i hvert fald tidligere ved indgange til S-togsperronerne,
at der kun var adgang med gyldigt rejsehjemmel.
| |
Kim (15-05-2007)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 15-05-07 12:31 |
|
On Tue, 15 May 2007 10:38:54 +0200, Holst <newsnov06@shelter.dk> wrote:
>> Forkert. Der er ikke krav om gyldigt kort / billet
>> blot for at opholde sig på en perron eller station.
>DSB skiltede i hvert fald tidligere ved indgange til S-togsperronerne,
>at der kun var adgang med gyldigt rejsehjemmel.
Korrekt, men i dag står der noget i stil med :
"Rejs ikke uden gyldigt kort eller billet ...
Det koster 600 kr. i kontrolafgift ".
Det blev ændret for svjh ca. 10 år siden, da en person klagede
over en kontrolafgift han havde modtaget for ophold på perronen,
blot for at hjælpe Moster Anna med bagagen.
--
Kim
| |
SoL (15-05-2007)
| Kommentar Fra : SoL |
Dato : 15-05-07 10:02 |
|
"Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse
news:hjqi43lui8hd2l6glgai3i5uj8u6ecpjbr@4ax.com...
> On Tue, 15 May 2007 08:06:17 +0200, "SoL" <ssen@bit.lk> wrote:
>
>>> hvor finder jeg reglerne for hvor og hvornår en dsb kontrollør må
>>> kontrollere om en person har en gyldig s-togs billet på sig?
>
>>Opholder du dig på DSB område eller materiel kan du vist ikke slippe
>>udenom.
>
> Forkert. Der er ikke krav om gyldigt kort / billet
> blot for at opholde sig på en perron eller station.
>
Jeg har ikke udtalt om ophold kræver billet eller ej, men der er intet til
hinder for at en dsbkontrollør kan checke dig der. Har du en fornuftig grund
til opholdet slipper du sikkert for yderligere tiltale.
Knud
| |
per christoffersen (15-05-2007)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 15-05-07 10:20 |
|
"SoL" <ssen@bit.lk> skrev i en meddelelse
news:4649772c$0$153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Forkert. Der er ikke krav om gyldigt kort / billet
>> blot for at opholde sig på en perron eller station.
>>
>
> Jeg har ikke udtalt om ophold kræver billet eller ej, men der er intet til
> hinder for at en dsbkontrollør kan checke dig der. Har du en fornuftig
> grund til opholdet slipper du sikkert for yderligere tiltale.
Hvis der ikke er krav om billet hvilket grundlag har kontrolløren så for at
gennemføre en kontrol?
/Per
| |
SoL (15-05-2007)
| Kommentar Fra : SoL |
Dato : 15-05-07 10:35 |
|
"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:46497b2d$0$48450$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "SoL" <ssen@bit.lk> skrev i en meddelelse
> news:4649772c$0$153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>> Forkert. Der er ikke krav om gyldigt kort / billet
>>> blot for at opholde sig på en perron eller station.
>>>
>>
>> Jeg har ikke udtalt om ophold kræver billet eller ej, men der er intet
>> til hinder for at en dsbkontrollør kan checke dig der. Har du en
>> fornuftig grund til opholdet slipper du sikkert for yderligere tiltale.
>
> Hvis der ikke er krav om billet hvilket grundlag har kontrolløren så for
> at gennemføre en kontrol?
>
Kunne være en begrundet formodning om, at du var på vej ud fra / ind i et
tog, hvor der kræves billet.
I øvrigt er det ikke mange år siden at der fandtes et begreb som hed
perronbillet - en billet man skulle have, hvis man skulle vinke farvel til
familien fra perronen.
Knud
| |
Holst (15-05-2007)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 15-05-07 10:43 |
|
SoL wrote:
> I øvrigt er det ikke mange år siden at der fandtes et begreb som hed
> perronbillet - en billet man skulle have, hvis man skulle vinke farvel til
> familien fra perronen.
Jeg har været flittig bruger af tog i de seneste 25 år eller så, og jeg
har aldrig tidligere hørt begrebet perronbillet.
Det er selvfølgelig dog ikke ensbetydende med, at en sådan har
eksisteret. Men jeg kunne da godt tænke mig at vide præcis, hvornår en
sådan forsvandt.
| |
per christoffersen (15-05-2007)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 15-05-07 10:59 |
|
"SoL" <ssen@bit.lk> skrev i en meddelelse
news:46497ecb$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Kunne være en begrundet formodning om, at du var på vej ud fra / ind i et
> tog, hvor der kræves billet.
> I øvrigt er det ikke mange år siden at der fandtes et begreb som hed
> perronbillet - en billet man skulle have, hvis man skulle vinke farvel til
> familien fra perronen.
Jeg tror, jeg vil karakterisere det her som vrøvl, ligesom så meget andet du
skriver.
Hvis du ikke kan en konsistent juridisk argumentation, kan du så ikke bare
lade være at skrive noget overhovedet?
/Per
| |
Nick (15-05-2007)
| Kommentar Fra : Nick |
Dato : 15-05-07 11:08 |
|
"per christoffersen" skrev i en meddelelse...
> "SoL" skrev i en meddelelse...
>> I øvrigt er det ikke mange år siden at der fandtes et begreb som hed
>> perronbillet - en billet man skulle have, hvis man skulle vinke farvel
>> til familien fra perronen.
> Jeg tror, jeg vil karakterisere det her som vrøvl, ligesom så meget andet
> du skriver.
Men han har dog ret i det med perronbilletten... bortset fra, at det er mere
end 100 år siden
/Nick
| |
SoL (15-05-2007)
| Kommentar Fra : SoL |
Dato : 15-05-07 12:25 |
|
"Nick" <john@doe.biip> skrev i en meddelelse
news:46498647$0$48624$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "per christoffersen" skrev i en meddelelse...
>> "SoL" skrev i en meddelelse...
>>> I øvrigt er det ikke mange år siden at der fandtes et begreb som hed
>>> perronbillet - en billet man skulle have, hvis man skulle vinke farvel
>>> til familien fra perronen.
>> Jeg tror, jeg vil karakterisere det her som vrøvl, ligesom så meget andet
>> du skriver.
>
> Men han har dog ret i det med perronbilletten... bortset fra, at det er
> mere end 100 år siden
>
Ikke helt - i hvert fald i tresserne var der kontrol - se:
Billetkontrollen ved trapperne ned til perronerne faldt bort sidst i 1960'erne,
og dermed også baggrunden i opdelingen i særskilte afgangs- og
ankomsthaller. Flere og flere gik da også ned til togene via den tidligere
ankomsthal. Klippet fra Kbh. H's historie)
Det fremgår ikke hvornår perronbilletter blev helt afskaffet, men som jeg
husker det blev det formelt afskaffet i 80'erne eller begyndelsen af
90'erne. I praksis havde det vist ikke fungeret i flere år.
Knud
| |
SoL (15-05-2007)
| Kommentar Fra : SoL |
Dato : 15-05-07 12:22 |
|
"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:46498480$0$47916$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "SoL" <ssen@bit.lk> skrev i en meddelelse
> news:46497ecb$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Kunne være en begrundet formodning om, at du var på vej ud fra / ind i et
>> tog, hvor der kræves billet.
>> I øvrigt er det ikke mange år siden at der fandtes et begreb som hed
>> perronbillet - en billet man skulle have, hvis man skulle vinke farvel
>> til familien fra perronen.
>
> Jeg tror, jeg vil karakterisere det her som vrøvl, ligesom så meget andet
> du skriver.
> Hvis du ikke kan en konsistent juridisk argumentation, kan du så ikke bare
> lade være at skrive noget overhovedet?
Hvis du ikke har andet til dit indlæg end brok over mig - synes jeg du
skulle holde dig endnu længere væk fra dette medie.
Du spammer jo bare.
Knud
| |
Bjarne (15-05-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 15-05-07 11:07 |
|
SoL skrev:
> Kunne være en begrundet formodning om, at du var på vej ud fra / ind i et
> tog, hvor der kræves billet.
> I øvrigt er det ikke mange år siden at der fandtes et begreb som hed
> perronbillet - en billet man skulle have, hvis man skulle vinke farvel til
> familien fra perronen.
Og du husker sikkert også da Chr X døde, som var det i går?
Da jeg lærte om billetter i 1978, var perronbilletterne for længst væk.
Bjarne
| |
Kim (15-05-2007)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 15-05-07 13:33 |
|
On Tue, 15 May 2007 11:34:50 +0200, "SoL" <ssen@bit.lk> wrote:
>>> Jeg har ikke udtalt om ophold kræver billet eller ej, men der er intet
>>> til hinder for at en dsbkontrollør kan checke dig der. Har du en
>>> fornuftig grund til opholdet slipper du sikkert for yderligere tiltale.
>> Hvis der ikke er krav om billet hvilket grundlag har kontrolløren så for
>> at gennemføre en kontrol?
>Kunne være en begrundet formodning om, at du var på vej ud fra / ind i et
>tog, hvor der kræves billet.
En formodning er ikke tilstrækkeligt til at kræve gyldig rejsehjemmel,
blot ved ophold på en perron / station.
Der kræves heller ikke rejsehjemmel for at gå ind i et tog,
f.eks. for at hjælpe med baggage.
>I øvrigt er det ikke mange år siden at der fandtes et begreb som hed
>perronbillet - en billet man skulle have, hvis man skulle vinke farvel til
>familien fra perronen.
Det var dengang, hvor der bl.a. var salg af billetter på selve
perronen og det er immervæk en del år tilbage.
--
Kim
| |
Kim (15-05-2007)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 15-05-07 13:32 |
|
On Tue, 15 May 2007 11:02:19 +0200, "SoL" <ssen@bit.lk> wrote:
>>>> hvor finder jeg reglerne for hvor og hvornår en dsb kontrollør må
>>>> kontrollere om en person har en gyldig s-togs billet på sig?
>>>Opholder du dig på DSB område eller materiel kan du vist ikke slippe
>>>udenom.
>> Forkert. Der er ikke krav om gyldigt kort / billet
>> blot for at opholde sig på en perron eller station.
>Jeg har ikke udtalt om ophold kræver billet eller ej,
>men der er intet til hinder for at en dsbkontrollør kan checke dig der.
Forkert. En DSB kontrollør / togrevisor har ikke krav på at checke en
person for gyldig rejsehjemmel blot for ophold på en perron / station.
De har naturligvis krav på at se gyldig rejsehjemmel,
hvis der ER foretaget en rejse.
>Har du en fornuftig grund til opholdet slipper du sikkert for yderligere tiltale.
Tiltale ?
Der kan være mange gode grunde til at opholde sig på en station,
uden at skulle foretage sig en rejse.
--
Kim
| |
SoL (15-05-2007)
| Kommentar Fra : SoL |
Dato : 15-05-07 14:10 |
|
"Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse
news:72aj4354vtu47k22teoeeuhvqrl6t9u80b@4ax.com...
> On Tue, 15 May 2007 11:02:19 +0200, "SoL" <ssen@bit.lk> wrote:
> > Der kan være mange gode grunde til at opholde sig på en station,
> uden at skulle foretage sig en rejse.
Hvilke?
Knud
| |
Steen (15-05-2007)
| Kommentar Fra : Steen |
Dato : 15-05-07 14:28 |
|
SoL wrote:
> Hvilke?
Skal der være en grund? Hvis det ikke er privat område, så må man vel sætte
sig på bænkene på perronen som man vil. Jeg betaler da også skat til det
foretagende.
| |
SoL (15-05-2007)
| Kommentar Fra : SoL |
Dato : 15-05-07 14:42 |
|
"Steen" <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4649b563$0$4157$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> SoL wrote:
>> Hvilke?
>
> Skal der være en grund? Hvis det ikke er privat område, så må man vel
> sætte sig på bænkene på perronen som man vil. Jeg betaler da også skat til
> det foretagende.
>
>
>
Det er privat område - dsb eller banestyrelsen er ejendomsbesidderne - så
hvorfor skulle du opholde dig der uden at have et væsentlig ærinde?
Man betaler ikke skat til dsb.
Knud
| |
Jonas Kofod (15-05-2007)
| Kommentar Fra : Jonas Kofod |
Dato : 15-05-07 14:54 |
|
SoL skrev:
> "Steen" <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:4649b563$0$4157$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> SoL wrote:
>>> Hvilke?
>> Skal der være en grund? Hvis det ikke er privat område, så må man vel
>> sætte sig på bænkene på perronen som man vil. Jeg betaler da også skat til
>> det foretagende.
>>
>>
>>
> Det er privat område - dsb eller banestyrelsen er ejendomsbesidderne - så
> hvorfor skulle du opholde dig der uden at have et væsentlig ærinde?
> Man betaler ikke skat til dsb.
Du lider af den misforståelse at et område ikke kan være offentligt og i
privat besiddelse på samme tid.
Stationer og perroner er offentlige områder.
| |
Kim (15-05-2007)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 15-05-07 15:14 |
|
On Tue, 15 May 2007 15:42:19 +0200, "SoL" <ssen@bit.lk> wrote:
>Det er privat område - dsb eller banestyrelsen er ejendomsbesidderne - så
>hvorfor skulle du opholde dig der uden at have et væsentlig ærinde?
Det kunne være for at nyde udsigten, fotografere/optage tog,
tage imod / tage afsked med venner / familie o.s.v.
Ærindet behøver ikke at være væsentligt.
fut : dk.fritid.jernbaner
--
Kim
| |
Steen (16-05-2007)
| Kommentar Fra : Steen |
Dato : 16-05-07 14:34 |
|
SoL wrote:
> Det er privat område - dsb eller banestyrelsen er ejendomsbesidderne
> - så hvorfor skulle du opholde dig der uden at have et væsentlig
> ærinde?
DSB er en offentlig virksomhed. Hvordan kan banegårde og perroner så være
privat område?
Der står da ikke noget om, at man kun må færdes på bangården og perronen
hvis man har et ærinde.
> Man betaler ikke skat til dsb.
Selvom DBS overgik fra at være Statsejet til at være en selvstændig
offentlig virksomhed i 1999, så har jeg dog i alle mine år betalt skat som
også er gået til perroner og bygninger (omend det er små beløb).
MVH Steen
| |
Holst (16-05-2007)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 16-05-07 14:50 |
|
Steen wrote:
> Selvom DBS overgik fra at være Statsejet til at være en selvstændig
> offentlig virksomhed i 1999, så har jeg dog i alle mine år betalt skat som
> også er gået til perroner og bygninger (omend det er små beløb).
Så du mener også, at det er okay, fordi du har betalt skat til det, hvis
du render rundt og spiller fandango på banelegemet?
| |
Steen (16-05-2007)
| Kommentar Fra : Steen |
Dato : 16-05-07 15:07 |
|
Holst wrote:
> Så du mener også, at det er okay, fordi du har betalt skat til det,
> hvis du render rundt og spiller fandango på banelegemet?
Nej, det er ulovligt at gå på banelegemet. Men jeg kan ikke se det ulovlige
i at befinde sig på en banegård eller på perronen.
Du læser det jeg skriver, som fanden læser biblen. Jeg gider ikke spilde min
tid på sådan noget.
| |
Bjarne (16-05-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 16-05-07 16:02 |
|
Steen skrev:
> Holst wrote:
>> Så du mener også, at det er okay, fordi du har betalt skat til det,
>> hvis du render rundt og spiller fandango på banelegemet?
>
> Nej, det er ulovligt at gå på banelegemet. Men jeg kan ikke se det ulovlige
> i at befinde sig på en banegård eller på perronen.
> Du læser det jeg skriver, som fanden læser biblen. Jeg gider ikke spilde min
> tid på sådan noget.
>
Der er intet nyt i at DSB har myndighed til at fastsætte regler for
ophold på DSBs område. F.eks. har DSB i utallige år haft regler omkring
filmoptagelser.
DSBs personale har også myndighed til at bortvise personer der opfører
sig "upassende".
Jeg tror ikke på, at de omtalte razziaer er noget større problem i
forhold til retssikkerheden. Det ville de være, hvis man pludselig slog
ned på en intetanende familie, som stod ved spor 2 og ventede på
bedstefaren fra Tolne, men det sker næppe nogensinde.
DSB (og ARRIVA) har til gengæld et alvorligt problem i forhold til
kundernes retssikkerhed, fordi man i de seneste år i stigende omfang har
indført stikprøvevis billetkontrol uden at tilbyde kunderne et
pålideligt salg af billetter. (Salget sker fra upålidelige automater)
Det betyder, at man er "nødt til" at betragte påstigere uden gyldig
billet som defraudanter og straffe dem på forhånd ud fra princippet om,
at de er skyldige indtil det modsatte er bevist (dvs at man
efterfølgende har tjekket om automaten fungerer).
Den problematik har vist også har været oppe her og diskuteret nok, men
den er i hvertfald betydeligt mere problematisk end de omtalte razziaer.
Bjarne
| |
per christoffersen (16-05-2007)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 16-05-07 14:52 |
|
"Steen" <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:464b0839$0$4152$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> SoL wrote:
>> Det er privat område - dsb eller banestyrelsen er ejendomsbesidderne
>> - så hvorfor skulle du opholde dig der uden at have et væsentlig
>> ærinde?
>
> DSB er en offentlig virksomhed. Hvordan kan banegårde og perroner så være
> privat område?
Spørgsmålet er helt hullabulla, så længe man ikke definerer efter hvilke
regler, det skal afgøres, hvad der er et offentligt eller et privat område.
Det giver desuden ikke rigtig nogen mening at forsøge på det i denne
situation, fordi det sandsynligvis er fuldstændig uden betydning for sagen.
> Der står da ikke noget om, at man kun må færdes på bangården og perronen
> hvis man har et ærinde.
>> Man betaler ikke skat til dsb.
>
> Selvom DBS overgik fra at være Statsejet til at være en selvstændig
> offentlig virksomhed i 1999, så har jeg dog i alle mine år betalt skat som
> også er gået til perroner og bygninger (omend det er små beløb).
Rent bortset fra at DSB efterhånden ikke ejer ret meget af arealer og
ejendomme på baneområdet, så er det også fuldstændig uden betydning.
/Per
| |
Kim (15-05-2007)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 15-05-07 09:09 |
| | |
Henning (15-05-2007)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 15-05-07 21:14 |
|
On Tue, 15 May 2007 10:08:59 +0200, Kim <k@x.x> wrote:
>On 14 May 2007 20:33:33 GMT, Peter K <xdzgor@hotmail.com> wrote:
>
>>hvor finder jeg reglerne for hvor og hvornår en dsb kontrollør må
>>kontrollere om en person har en gyldig s-togs billet på sig?
>
>Her :
> http://www.dsb.dk/cs/Satellite?pagename=DSB/Page/Indholdsside_med_sidemenu_og_introindhold&c=Page&cid=1002716362612&a=Artikel&aid=1078911916550&pid=1045152314069&p=Artikel
Interessant læsning; "Nægter passageren at modtage opkrævningen, kan
passageren sættes af toget".
Togrevisoren, som det retteligt hedder, har ikke krav på noget som
helst - han må hverken tilbageholde passager eller på anden måde
tiltvinge sig oplysninger om denne!
Spændende hvad der sker i sagen, hvor en togrevisor kom i klammeri med
en yngre kvinde, fordi hun ikke ville vise billet. Togrevisoren lagde
kvinden i benlås, kvinden og øjenvidner anmeldte ham for vold.
| |
Bjarne (16-05-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 16-05-07 07:11 |
|
Henning skrev:
> On Tue, 15 May 2007 10:08:59 +0200, Kim <k@x.x> wrote:
>
>> On 14 May 2007 20:33:33 GMT, Peter K <xdzgor@hotmail.com> wrote:
>>
>>> hvor finder jeg reglerne for hvor og hvornår en dsb kontrollør må
>>> kontrollere om en person har en gyldig s-togs billet på sig?
>> Her :
>> http://www.dsb.dk/cs/Satellite?pagename=DSB/Page/Indholdsside_med_sidemenu_og_introindhold&c=Page&cid=1002716362612&a=Artikel&aid=1078911916550&pid=1045152314069&p=Artikel
>
> Interessant læsning; "Nægter passageren at modtage opkrævningen, kan
> passageren sættes af toget".
>
> Togrevisoren, som det retteligt hedder, har ikke krav på noget som
> helst - han må hverken tilbageholde passager eller på anden måde
> tiltvinge sig oplysninger om denne!
>
> Spændende hvad der sker i sagen, hvor en togrevisor kom i klammeri med
> en yngre kvinde, fordi hun ikke ville vise billet. Togrevisoren lagde
> kvinden i benlås, kvinden og øjenvidner anmeldte ham for vold.
Jeg synes at debatten om dette emne er blevet ret flyvsk. (ikke
tilsigtende dette indlæg specielt)
Hvis end ikke en civil anholdelse kan komme på tale, så falder hele
kontrolsystemet fra hinanden, efter at have fungeret siden 70-erne.
Konsekvensen ville selvfølgelig være, at DSB måtte indskærpe sit
persionale, at enhver magtanvendelse er forbudt.
(eller ledsages af politi)
Togrevisor: "Må jeg have lov at se billetten"?
Passager: "Nej, jeg beklager, men det må Du ikke"
Togrevisor: "Så vær venlig at vente på at jeg udsteder en togbillet; det
bliver lige 600 DKK, hvordan ønsker De at betale?"
Passager: "Ja, jeg skal altså af på Nørreport, så det kan du godt spare
dig kammerat!
Togrevisor: "Jamen De skal altså have billet!"
Passager: "Det er vi ikke enige om, hav en fortsat god dag"
Togrevisor (på Nørreport) "Farvel, det var godt nok ærgerligt, hav en
god dag"
Bjarne
| |
Leif Neland (16-05-2007)
| Kommentar Fra : Leif Neland |
Dato : 16-05-07 16:18 |
| | |
Bjarne (15-05-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 15-05-07 11:19 |
|
Peter K skrev:
> Hej
>
> hvor finder jeg reglerne for hvor og hvornår en dsb kontrollør må
> kontrollere om en person har en gyldig s-togs billet på sig?
>
Jeg er ikke klar over, om DSB stadig skilter ved indgang til
S-togsperroner med "kun adgang med gyldig kort eller billet".
Hvis de gør det, så er man jo principielt "advaret".
Men kun på S-banen.
Og dog mindes jeg ikke at have hørt om personer der fik en dyr billet,
alene fordi de opholdt sig på perronerne.
Det burde i så fald også have fremgået tydeligt af rejsebetingelserne.
Nogle steder bruges S-togsstationerne som gennemgang af folk, der ikke
skal med.
Meningen med en "razzia" er, at der er så mange togrevisorer på
perronen, at de "fanger" alle dem, der ankommer med toget og skal af det
pågældende sted.
Hvis man inden togankomst har tjekket passagererne på perronen og
derefter har adgangskontrol ved indgangene, så er der ingen
perronturister, som kommer i fælden.
Bjarne
| |
Kim (15-05-2007)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 15-05-07 13:34 |
|
On Tue, 15 May 2007 12:18:53 +0200, Bjarne <netmolotow@varmpost.com>
wrote:
>Jeg er ikke klar over, om DSB stadig skilter ved indgang til
>S-togsperroner med "kun adgang med gyldig kort eller billet".
Det gør de ikke.
I dag står der noget i stil med :
"Rejs ikke uden gyldigt kort eller billet ...
Det koster 600 kr. i kontrolafgift ".
>Og dog mindes jeg ikke at have hørt om personer der fik en dyr billet,
>alene fordi de opholdt sig på perronerne.
Nej, men der har tidligere været opkrævet kontrolafgift
alene fordi folk opholdt sig på perronerne.
>Meningen med en "razzia" er, at der er så mange togrevisorer på
>perronen, at de "fanger" alle dem, der ankommer med toget og skal af det
>pågældende sted.
>Hvis man inden togankomst har tjekket passagererne på perronen og
>derefter har adgangskontrol ved indgangene, så er der ingen
>perronturister, som kommer i fælden.
DSB har ingen ret til at checke personer som blot opholder sig
på perronen for gyldig rejsehjemmel.
Det gælder selv om der på skiltet med ordensreglementet på stationer
bl.a. står "at man skal følge DSB´s personales anvisninger".
--
Kim
| |
plykkegaard@gmail.co~ (15-05-2007)
| Kommentar Fra : plykkegaard@gmail.co~ |
Dato : 15-05-07 14:06 |
|
On May 15, 11:42 am, Holst <newsno...@shelter.dk> wrote:
>
> Jeg har været flittig bruger af tog i de seneste 25 år eller så, og jeg
> har aldrig tidligere hørt begrebet perronbillet.
>
> Det er selvfølgelig dog ikke ensbetydende med, at en sådan har
> eksisteret.
Perronbiletten har skam eksisteret, man kan blandt andet genfinde
fænomenet i dansk litteratur fra samtiden
Du kan evt spørge videre i dk.fritid.jernbaner hvis du vil have noget
eksakt viden da jeg ikke har mere at byde på :)
FUT: dk.fritid.jernbaner
- Peter
| |
plykkegaard@gmail.co~ (15-05-2007)
| Kommentar Fra : plykkegaard@gmail.co~ |
Dato : 15-05-07 14:21 |
|
SoL wrote:
> > Der kan være mange gode grunde til at opholde sig på en station,
> > uden at skulle foretage sig en rejse.
>
> Hvilke?
>
Jeg ved godt at du er meget ensom og uden venner
Men de fleste almindelige mennesker har det med at modtage venner/
familie på banegården når de kommer langvejs fra
Det er også normalt at tage afsked med venner/familie på banegården
Du kan evt låne Matador serien på biblioteket der kan du se fænomenet
indtil flere gange
At opholde sig på perronen for at se et særtog eller måske kongevognen
futte forbi er måske at gå lidt til yderligheder omend flittigt brugt
af toginteresserede :)
- Peter
| |
|
|