Et gøre hævd
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 14-05-07 18:24

Jeg har fået fortalt at der findes et juridisk udtryk "At gøre hævd".

Det er hvis man har brugt fx et stykke jord i 20 år, man kan gøre hævd på
det, men hvordan fungere det i praksis?

Nogle venner har et sommerhus og har i mands minde brugt naboens grund og
har faktisk fast hegn på den 'lånte' jord.

Nu skal sommerhuset sælges og det vil være nødvendigt at få afklaret hvem
der ejer grunden, som de har brugt i mands minde (mindst 20 år). Ejeren af
jorden ved næppe at det er hans jord.

Hvad gør man i praksis?

1) Går til kommunen og gør hævd, og meddeler ejeren - den nu tidligere ejer
af jorden - at det ikke længere er hans og at han ikke får fem flade øre for
den.

2) Går til ejeren og gør hævd og køber grunden af ham til den offentlige
grundværdi prise (den er nok mere værd i alm handel), mens sælger ikke kan
gøre indsigelse over prisen eller salget.

3) Går til sælger og fortæller ham at man gerne vil købe jorden af ham, til
markedsprisen (det har vel ikke meget med hævd at gøre)

Nogen der gider uddybe det over for mig ?
På forhånd tak!

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk
DVD mediets historie: http://kortlink.dk/3kfs
www.gromit.dk/dvd

Fra : Jubii

Dato : 14-05-07 21:07

"Michael Lund Sørensen" <duer-ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til markedsprisen (det har vel ikke meget med hævd at gøre)
>
> Nogen der gider uddybe det over for mig ?

Uddybet her : http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=673

Hvis jeg skal småfortolke det, så kan hævden tinglyses for at består.

Det er ikke nødvendigt at købe grunden, det ville jo også være ulogisk.
Så op på tinglysningskontoret.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 15-05-07 18:11

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis jeg skal småfortolke det, så kan hævden tinglyses for at består.
>
> Det er ikke nødvendigt at købe grunden, det ville jo også være ulogisk.

Tak for svaret, det gjorde mig (lidt) klogere