Ophavsret offentlige udgivelser
Fra : Bjarne

Dato : 14-05-07 15:26

Må man på en hjemmeside tilbyde download af (kopi af) dokumenter (eks.
pdf), som en offentlig myndighed har til fri download på sin hjemmeside?
Eller skal man bede om tilladelsese?

Problemet er, at hvis man linker til dokumentet på f.eks. en ministeriel
hjemmeside, er der ikke ubetydelig risiko for, at linket bliver ændret,
da de uafstandseligt omstrukturerer.

Bjarne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-05-07 15:38

Den 14-05-07 16.25 skrev Bjarne følgende:
> Må man på en hjemmeside tilbyde download af (kopi af) dokumenter (eks.
> pdf), som en offentlig myndighed har til fri download på sin hjemmeside?
> Eller skal man bede om tilladelsese?

Du skal bede om tilladelse, medmindre der er tale om tekster, som falder
ind under § 9 i Ophavsretsloven:

Love, administrative forskrifter, retsafgørelser og lignende offentlige
aktstykker er ikke genstand for ophavsret.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Beskyt de små mod porno på internettet.

Fra : Bjarne

Dato : 14-05-07 15:53

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
>
> Love, administrative forskrifter, retsafgørelser og lignende offentlige
> aktstykker er ikke genstand for ophavsret.

Tak, så spørger jeg pænt om en tilladelsese.

Hvordan forholder det sig så med de publikationer, som du nævner, når
man kun kan finde dem i en eller andet mere eller mindre redigeret eller
formateret form, f.eks. ved en HTML-opsætning?

vh
Bjarne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-05-07 17:38

Den 14-05-07 16.52 skrev Bjarne følgende:

> Hvordan forholder det sig så med de publikationer, som du nævner, når
> man kun kan finde dem i en eller andet mere eller mindre redigeret eller
> formateret form, f.eks. ved en HTML-opsætning?

Hvis det er i redigeret form, skal du spørge om tilladelse, for så er
det jo ikke den originale tekst, men en tekst der er baseret på den
originale tekst.

Med hensyn til formateringen kan du også risikere at få problemer, hvis
du kopierer layout, farver osv. med. Men du kan jo bare markere teksten
i din browser, kopiere den og indsætte den uden formatering i din egen
kode, så får du ikke for meget med.

Hvis det er love, du vil kopiere, så finder du dem på Retsinfo:
http://www.retsinfo.dk/danlov/danlov.htm

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gratis tetris-klon i form af Tetrix.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-07 17:47

Kim Ludvigsen skrev:

> Med hensyn til formateringen kan du også risikere at få problemer, hvis
> du kopierer layout, farver osv. med.

Hvis vi snakker f.eks. Retsinfo, så er det jo en minimal
opsætning der nærmest er en forudsætning for overhovedet at kunne
læse lovene. Er det ikke legalt at kopiere og offentliggøre den ?

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-05-07 18:13

Den 14-05-07 18.47 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Hvis vi snakker f.eks. Retsinfo, så er det jo en minimal
> opsætning der nærmest er en forudsætning for overhovedet at kunne
> læse lovene. Er det ikke legalt at kopiere og offentliggøre den ?

Jo, det vil jeg tro. Som jeg opfattede Bjarnes spørgsmål ville han
kopiere fra andre sider. Jeg nævnte Retsinfo, netop fordi det er svært
at komme galt afsted der.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis antivirus med AVG AntiVirus.

Fra : Bjarne

Dato : 14-05-07 18:22

Kim Ludvigsen skrev:

> Jo, det vil jeg tro. Som jeg opfattede Bjarnes spørgsmål ville han
> kopiere fra andre sider. Jeg nævnte Retsinfo, netop fordi det er svært
> at komme galt afsted der.

Jeg tænkte faktisk også på Retsinfo.
De betjener sig også af grafik og en masse referencer hvoraf nogle er i
script, der ikke lige er til at flytte.

vh
Bjarne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-05-07 19:31

Den 14-05-07 19.21 skrev Bjarne følgende:

> Jeg tænkte faktisk også på Retsinfo.
> De betjener sig også af grafik og en masse referencer hvoraf nogle er i
> script, der ikke lige er til at flytte.

Det er selvfølgelig kun lovteksterne m.m. du må kopiere, ikke evt.
grafik. Men hvor finder du grafikken?

Som tidligere nævnt, markér og kopier teksten på siden, og indsæt den
uden formatering i din egen kode, så får du ikke noget ekstra med.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Økonom Steffen Møller giver et bud på, hvordan internettet vil påvirke