Garantireparation - hvor længe efter købet~
Fra : Erik Andersen

Dato : 13-05-07 21:34

Jeg har købt et elektronisk apparat den 12.02.2005.
Det opfører sig mærkeligt engang imellem og i midten af 2006 opfører det sig
ustabilt i længere tid og bliver indleveret til rep.
Der findes ingen fejl, da de formentlige er ret periodiske, og jeg får at
vide at hvis det viser sig igen, så kan jeg få den byttet til en anden.
Nu skaber den sig helt tosset, og så er spørgsmålet: Er det købsdatoen der
er gældende eller er det den dato hvor jeg har haft den til rep. der skal
gælde?
Hvis det er købsdatoen, så er de 2 års reklamationsret jo overstået for
længst og alting er bare surt!!
Har jeg nogen mulighed for stadig at reklamere indenfor garantiperioden?

Med venlig hilsen
Erik Andersen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-05-07 21:49

Erik Andersen skrev:

> Har jeg nogen mulighed for stadig at reklamere indenfor
> garantiperioden?

Fik repareret en video på samme konto efter at den daværende garanti på 1 år
var udløbet.

Ekspedienten nægtede, men jeg gik til chefen for varehuset og slap for at
betale.
Hans

Fra : Per Hansen

Dato : 13-05-07 22:27

"Erik Andersen" <erik-andersen@tdcadsl.dk> mentioned this

> [...]
> for længst og alting er bare surt!!
> Har jeg nogen mulighed for stadig at reklamere indenfor

Alm. garanti eksisterer ikke længere, det blev afskaffet dengang de
indførte den 2 årige reklamationsret, det er et par år siden efterhånden.
Den reklamationsret gælder fra den dato at varen blev købt og da du
allerede har overskredet de 2 år for det, så er der ikke længere nogen
reklamationsret på den.
Din reklamationsret der inkluderer både reparation og ombytning af varen
sluttede 12 Februar 2007.

Har du tegnet en ekstra forsikring, så kan du nu kun sende den til en
reparation. Den reparation forsikring gælder indtil den dato som står
skrevet på din købskontrakt eller det forsikrings papir du har fået
udleveret i butikken.

--
Per Hansen

Fra : per christoffersen

Dato : 14-05-07 07:41

"Per Hansen" <onoman99****opoetikon@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Alm. garanti eksisterer ikke længere, det blev afskaffet dengang de
> indførte den 2 årige reklamationsret, det er et par år siden efterhånden.

Det er ikke korrekt.
Sælger eller producent kan stadig give en garanti, og det er under nøjagtig
de samme regler som før ændringen med reklamationsperioden.

At visse detailhandlende så har haft travlt med at fremstille ændringen af
Købeloven bla. vedr. reklamationsperioden som en forringelse for forbrugerne
som en forringelse er en anden sag. Det har bare ikke noget på sig.

> Den reklamationsret gælder fra den dato at varen blev købt og da du
> allerede har overskredet de 2 år for det, så er der ikke længere nogen
> reklamationsret på den.

Det er heller ikke korrekt.
Reperationen er også en ydelse, og er den ikke i orden så er der en fornyet
reklamationsfrist på den.
Dog ikke efter Købeloven men efter den almindelige forældelseslov
(1908-loven) som giver et 5-årigt krav..
Se eksempel:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/3/8/

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-07 07:10

Erik Andersen skrev:

> Jeg har købt et elektronisk apparat den 12.02.2005. Det
> opfører sig mærkeligt engang imellem og i midten af 2006
> opfører det sig ustabilt i længere tid og bliver indleveret
> til rep.

Godt. Du har reklameret over en mangel inden reklamationsfristen
udløb. Derved fik du et krav mod sælger (han skal reparere
fejlen), og det krav forældes først efter 5 år. Du skal derfor
henvende dig igen og holde dem fast på at du blev lovet af få
varen byttet.

Det spiller ingen trille at reklamationsfristen i mellemtiden er
overskredet. Det betyder kun at du ikke vil kunne reklamere over
nye fejl der måtte dukke op.

> Nu skaber den sig helt tosset, og så er spørgsmålet: Er det
> købsdatoen der er gældende eller er det den dato hvor jeg har
> haft den til rep. der skal gælde?

Det sidste når det er samme fejl.

Krydspostet til: <news:dk.forbruger>,<news:dk.videnskab.jura>

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-07 15:17

> [...]
> længst og alting er bare surt!!
> Har jeg nogen mulighed for stadig at reklamere indenfor garantiperioden?

Prøv at kikke her.

http://www.forbrug.dk/oss/82/

--

Med Venlig Hilsen