"Færdselsloven"
Fra : Bjarne

Dato : 12-05-07 12:42

Hvor finder man f.eks. færdselsreglerne i en version, som ikke er
beskyttet med ophavsrettigheder og må gengives på hjemmesider m.v.?

Er færdselsreglerne dækket ind af at man læser en lov, eller er det en
større "pakke" med bekendtgørelser, cirkulærer etc?

vh
Bjarne

Fra : alexbo

Dato : 12-05-07 13:36

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er færdselsreglerne dækket ind af at man læser en lov, eller er det en
> større "pakke" med bekendtgørelser, cirkulærer etc?

Vi starter med lov om ophavsret, den fortæller at love ikke er genstand for
ophavsret, man må gerne gengive dem i uændret form stort set hvor man vil.

§ 9. Love, administrative forskrifter, retsafgørelser og lignende offentlige
aktstykker er ikke genstand for ophavsret.

Færdselsreglerne findes i færdselsloven, men der findes derudover en masse
bekendtgørelser, f.eks. om bilers indretning, udrykning, P-skiver,
bugsering, cykellygter, kørekort, køre-hviletidsregler.

En lang række af bestemmelser om konkrete ting.
Så en samlet pakke om alt en trafikant kan få brug for at vide findes ikke.

Det hele kan findes på www.retsinfo.dk men man skal selvfølge vide eller
gætte at der nok er noget om det man ønsker.

Hvem gætter lige på at der nok er særlige regler for en bilist der ønsker at
trække en anden bilist, deriblandt at nr. 2 bilist i særlige tilfælde ikke
behøver kørekort.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per

Dato : 12-05-07 16:16

alexbo wrote:
> [...]
> Hvem gætter lige på at der nok er særlige regler for en bilist der
> ønsker at trække en anden bilist, deriblandt at nr. 2 bilist i

He he !

Hvor står det ?

Jeg er da sikker på, at hvis fører nr. 2 "fører" bilen, altså har fat i
rattet og styrer, ja så skal han have KK.

Hvis han derimod bliver trukket på "kun baghjulene" ja så fører han ikke
bilen, da forhjulene ikke rører vejen og skal derfor ikke have KK. ER det
det du mener ?

Man kan iøvrigt også godt få kørekort til bil, selvom man kun er 16 år
gammel !!

Der er helt særlige regler for handikappede på dette område. Det er vist
noget med at bilen max må køre (mener det er 30 km/t) og der skal fastlægges
en fast rute som der køres. ( Læste det vist i kørekort bekendtgørelsen for
nogle år siden)

Mvh. Per

Fra : alexbo

Dato : 12-05-07 16:47

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i

> He he !
>
> Hvor står det ?
>
> Jeg er da sikker på, at hvis fører nr. 2 "fører" bilen, altså har fat i
> rattet og styrer, ja så skal han have KK.

Bekendtgørelse om slæbning af køretøjer

§ 3. Et havareret køretøj kan fjernes fra kørebanen ved hjælp af andet
køretøj. Ved fjernelsen kan der ses bort fra reglerne i §§ 4-11. Fjernelse
skal ske på den efter forholdene mest forsvarlige måde.

§ 11. Føreren af et bjærgningskøretøj, der anvendes til slæbning, skal have
kørekort til kategori E, jf. bekendtgørelse om kørekort.
Stk. 2. Ved slæbning, der foregår med wire, tov eller stangforbindelse,
skal det slæbte køretøj føres af en person, der opfylder betingelserne for
at føre dette køretøj, jf. bekendtgørelse om kørekort.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-05-07 18:23

alexbo wrote:

> [...]
> køretøj. Ved fjernelsen kan der ses bort fra reglerne i §§ 4-11.
> Fjernelse skal ske på den efter forholdene mest forsvarlige måde.

Slæbning af køretøj og fjernelse fra kørebanen er i min begrebsverden to
forskellige ting

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : alexbo

Dato : 12-05-07 22:51

"Peter Lykkegaard" skrev

> Slæbning af køretøj og fjernelse fra kørebanen er i min begrebsverden to
> forskellige ting

Jeg skriver hvad der står i bekendtgørelsen.
Fjernelse af en køretøj ved hjælp af en andet er slæbning.

Der er folk der er dømt for spritkørsel uden at motoren var startet, nogen
fordi de skubbede bilen, andre fordi de sov på forsædet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne

Dato : 12-05-07 16:15

alexbo skrev:
> [...]
> trække en anden bilist, deriblandt at nr. 2 bilist i særlige tilfælde ikke

Tak for hjælpen.
vh
Bjarne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-07 14:09

Bjarne skrev:

> Hvor finder man f.eks. færdselsreglerne i en version, som ikke er
> beskyttet med ophavsrettigheder og må gengives på hjemmesider m.v.?

Danske love må offentliggøres lige så tosset man vil. Problemet
hvis man gør det, er at sørge for at de er opdatarede - ikke at
man får juridisk ballade for det, men man lokker jo folk på
glatis hvis man offentliggør en lov som sidenhen er blevet
ændret.

Det er bedre at henvise til Retsinfo.

Hvis du starter her:

   http://www.retsinfo.dk/index.htm

vælger "Retsinformation" og derefter "Søgning", så kan du søge
efter alle gældende love (brug "Vis dokumentliste" når du har
søgt). Man skal lige lære at hitte rede i det, for der er også
bekendtgørelser, cirkulærer osv. og nogle af de gældende love er
efterfølgende blevet suppleret.

Her er et direkte link til færdselsloven af 8/11-2006:

   http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2006/0110029.htm

> Er færdselsreglerne dækket ind af at man læser en lov, eller er det en
> større "pakke" med bekendtgørelser, cirkulærer etc?

Den mest nyttige dokumenttype for os dødelige er
lovbekendtgørelser. Hvis de er helt opdaterede, behøver man ikke
læse andet end det samme dokument.

Hvis der i starten står:

   Senere ændringer til forskriften

efterfulgt af en liste, så er der kommet senere ændringer som man
kan blive nødt til at tage med.

Og det gør der ...

--
Bertel

Fra : Bjarne

Dato : 12-05-07 16:26

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
>
> Hvis der i starten står:
>
>    Senere ændringer til forskriften
>
> efterfulgt af en liste, så er der kommet senere ændringer som man

Tak.
Og for at det ikke skal være helt nemt er de nævnte indledende links
lavet i javascript og fungerer ikke, når man bruger et dybt link til
siden om bekendtgørelsen.
vh
Bjarne