Børn og airbags
Fra : Holst

Dato : 11-05-07 18:16

En af mine venner påstår, at børn under 12 år ikke må sidde på et
forsæde, såfremt airbaggen er aktiv.

Han påstår, at såfremt der skal sidde et barn under 12 år på forsædet,
så skal han deaktivere airbaggen i hans bil.

Jeg har kun kunnet finde følgende:

Færdselsloven § 80 a, stk. 3, der lyder "Børn må ikke befordres
i bil i en bagudvendende barnestol på en passagersiddeplads med
frontairbag, medmindre airbaggen er deaktiveret."

men det er ikke lige det, der er aktuelt. Vi snakker i almindelighed om
større børn end børn, der fortsat sidder i en bagudvendt barnestol.

Fra : Brian K

Dato : 12-05-07 00:04

> [...]
>
> men det er ikke lige det, der er aktuelt. Vi snakker i almindelighed om
> større børn end børn, der fortsat sidder i en bagudvendt barnestol.

http://www.sikkertrafik.dk/116c3e80

http://www.sikkertrafik.dk/11693e80

http://www.netdoktor.dk/boern/fakta/boernbil.htm
Quote fra ovenstående link:
>Et barn yngre end 12 år (eller mindre end 140 cm) må aldrig sidde på et
>forsæde, hvor der er monteret en aktiv airbag. Når et barn over 12 år,
>sidder på et sæde med airbag, skal sædet rykkes så langt >tilbage som
>muligt.

>En autostol må aldrig under nogen omstændigheder monteres på forsædet i en
>bil med en aktiv airbag. Der findes biler, hvor man kan slå airbaggen fra.
>Når airbaggen er slået fra, må barnet gerne sidde >på sædet. - Man skal
>bare huske, at slå airbaggen til igen, når en voksen skal benytte forsædet.

http://rejsernu.dk/fdm.php?id=8741

http://borger.dk/forside/transport/biler-og-andre-koeretoejer/Sikkerhed%20i%20bilen1

Quote fra ovenstående link:
>Børn og airbag
>Airbags kan være farlige for mindre børn. Derfor er retningslinierne sådan:

a.. >børn under 140 cm: bør være på bagsædet i hhv. vugge, babystol,
barnestol eller selepude
b.. >børn over 140 cm: kan sidde på forsædet, hvis barnet kan anvende
bilens almindelige sele uden ekstraudstyr og nå gulvet i bilen med fødderne.
Træk sædet helt tilbage, så afstanden til airbaggen er >så stor som mulig
c.. >Hvis man kører meget alene med sit barn og gerne vil have det på
forsædet, kan man overveje at få airbaggen koblet fra på et autoriseret
værksted.

Fra : Holst

Dato : 12-05-07 08:31

Så med andre ord er der ingen regler?

Fra : Brian K

Dato : 14-05-07 00:51

> Så med andre ord er der ingen regler?

Det var også den konklution jeg kom frem til - selv om der efter
gennemlæsning ikke er nogen tvivl om at der burde være en regel om det

/mvh
brian