Husdyr
Fra : news.cybercity.dk

Dato : 10-05-07 19:37

Når et boligselskab skriver, at der ikke må holdes husdyr, hvad er den
juridiske grænse så for et husdyr?

/AB

Fra : Holst

Dato : 10-05-07 19:53

news.cybercity.dk wrote:

> Når et boligselskab skriver, at der ikke må holdes husdyr, hvad er den
> juridiske grænse så for et husdyr?

Sølvfisk.

Nej, jeg tror ikke, du finder en præcis juridisk grænse for, hvornår
noget er et husdyr.

Jeg ved, at nogle steder anses "husdyr" at gælde enhver form for dyr i
ejendommen. Andre steder har jeg set det anført med efterfølgende
undtagelser, altså "der må ikke holdes husdyr, dog må man gerne have
marsvin og hamstere" eller noget lignende.

I andre - ikke juridiske - sammenhænge, ved jeg, skelnes der mellem
husdyr (svin, heste, kvæg og lignende) og kæledyr (hunde, katte,
marsvin, kanariefugle og lignende). Men denne definition er næppe den,
der kommer på tale i dit tilfælde, eftersom enhver jo nok kan indse, at
man ikke må holde kreaturer i en 2V på 3. sal.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-05-07 20:27

> Når et boligselskab skriver, at der ikke må holdes husdyr, hvad er den
> juridiske grænse så for et husdyr?

Der findes ikke nogen, og dermed er alle dyr i princippet omfattet - også
akvariefisk.

Mvh Maria

Fra : Davidsen

Dato : 10-05-07 21:00

"news.cybercity.dk" <hulubalu@hulubalu.dk> skrev i en meddelelse
> Når et boligselskab skriver, at der ikke må holdes husdyr, hvad er den
> juridiske grænse så for et husdyr?
>
> /AB

U-juridiske betragtninger:
Hvis en sådan vedtægt skal have nogen rimelighed (og det er langt fra
sikkert den skal det...) må forbuddet jo kun omfatte dyr, der på nogen måde
kan genere andre beboere eller ødelægge lejemålet.
Man kan så sige at akvariefisk ikke kan genere eller ødelægge, men det kan
udstrømmende vand. På den anden side kan en udlejer vel ikke forbyde en
lejer at have en balje vand stående....og hvilken forskel skulle det så gøre
om der var et par fisk i?
Fx. en dværghamster ville tilsvarende nok få ganske svært ved at ødelægge
ejendommen eller genere andre lejere....selvom den slags kravl pr.
definition lugter af tis...

Kort sagt er det nok svært at trække en grænse, så man forstår (næsten)
udlejeren, der bare skriver "husdyr forbudt".

Er der forresten ikke noget med at en evt. beboerrepræsentation ville kunne
ændre reglerne, mod udlejers vilje?

Mvh
Davidsen (der har valgt at akvariefisk ikke er omfattet af husdyrforbuddet)

Fra : Sabina H.

Dato : 10-05-07 21:47

"news.cybercity.dk" <hulubalu@hulubalu.dk> wrote in message
> Når et boligselskab skriver, at der ikke må holdes husdyr, hvad er den
> juridiske grænse så for et husdyr?

fandt dette link til dig
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-137.html
som omhandler samme spørgsmål

og denne her:
http://216.239.59.104/search?q=cache:hMTTgWruAaQJ:www.bl.dk/BL/blweb2.nsf/webFiles/R237C951DE22B4A71C1256FCB0049861C/%24file/KABHusdyr.pdf+husdyr+hvad+er&hl=da&ct=clnk&cd=11
som er en pjece om hvad der klaccificeres som husdyr
--
Knus,
Sabina

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-05-07 12:44

> [...]
> som er en pjece om hvad der klaccificeres som husdyr

Gælder K.A.B., og det kan man ikke nødvendigvis overføre til andre
boligselskaber eller private udlejningsejendomme.

Mvh Maria

Fra : Sabina H.

Dato : 12-05-07 11:17

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Gælder K.A.B., og det kan man ikke nødvendigvis overføre til andre
> boligselskaber eller private udlejningsejendomme.

korrekt, men man kunne jo evt bruge det som eksembel i en eventuel
argumentation for at få lov at holde burdyr....

--
Knus,
Sabina