Leasing af varer og derefter firmakonkurs?
Fra : Morten

Dato : 10-05-07 09:17

Hej

Hvis f.eks. et anpartsselskab leasede en bil eller en anden dyr maskine
(solarier og andet...) og firmaet derefter går konkurs fordi direktøren
fratrader, og man ikke ved hvor virksomhedens aktiver er fordi der ikke er
nogen kontaktpersoner i firmaet ..

Har leasingfirmaet så mistet en bil eller anden varer? Jeg ville tro det så
var stifter de "kom efter" men dette kunne jo være et andet holding selskab.

Og samme spørgsmål hvis firmaet køber f.eks. 10 mobiltelefoner til 1,- med
tilhørende abonnementer, og firmaet så går konkurs så abonnementerne ikke
bliver betalt - er det så bare surt for teleselskabet som har mistet 10
telefoner?

Fra : per christoffersen

Dato : 10-05-07 09:38

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fratrader, og man ikke ved hvor virksomhedens aktiver er fordi der ikke er

Der må jo være en registreret bestyrelse.

> Har leasingfirmaet så mistet en bil eller anden varer? Jeg ville tro det
> så
> var stifter de "kom efter" men dette kunne jo være et andet holding
> selskab.

Hvis det er et ApS (eller et A/S), så er det udelukkende selskabet der
hæfter, og ikke personerne bag.
Om bilen er mistet eller afhænger af den aftale der er indgået, men de
fleste leasingselskaber er nu rigtig gode til at sikre sig, at det leasede
forbliver deres ejendom.

/Per

Fra : Morten

Dato : 10-05-07 10:09

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Der må jo være en registreret bestyrelse.

Det mener jeg ikke er et krav .. eller i givet fald mener jeg at dette også
blot kan være direktøren.

> [...]
> Om bilen er mistet eller afhænger af den aftale der er indgået, men de
> fleste leasingselskaber er nu rigtig gode til at sikre sig, at det leasede

ok - det vil sige, at i det givne eksempel, der ville det ganske enkelt
blive behandler som at køretøjet var stjålet hvis ikke selskabet leverede
det tilbage?

Fra : Jesper Brock

Dato : 10-05-07 11:05

Morten skrev:

> ok - det vil sige, at i det givne eksempel, der ville det ganske enkelt
> blive behandler som at køretøjet var stjålet hvis ikke selskabet leverede
> det tilbage?

Ikke i første omgang - da vil det "bare" være en cilvilretslig tvist at
få afgjort, hvem der egentlig ejer bilen (leasingselskabet eller
konkursboet).

Først efter at denne tvist er afgjort, kan der (måske) senere blive tale
om at indlede en straffesag, hvis køretøjet ikke tilbageleveres til den
retmæssige ejer.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-05-07 17:55

Morten> Hej Hvis f.eks. et anpartsselskab leasede en bil eller en
Morten> anden dyr maskine (solarier og andet...) og firmaet
Morten> derefter går konkurs fordi direktøren fratrader, og man
Morten> ikke ved hvor virksomhedens aktiver er fordi der ikke er
Morten> nogen kontaktpersoner i firmaet ..

Morten> Har leasingfirmaet så mistet en bil eller anden varer? Jeg

Nej.

Morten> ville tro det så var stifter de "kom efter" men dette
Morten> kunne jo være et andet holding selskab.

Hvad?

Morten> Og samme spørgsmål hvis firmaet køber f.eks. 10
Morten> mobiltelefoner til 1,- med tilhørende abonnementer, og
Morten> firmaet så går konkurs så abonnementerne ikke bliver
Morten> betalt - er det så bare surt for teleselskabet som har
Morten> mistet 10 telefoner?

Ja. De må stille sig pænt i kø med de øvrige kreditorer for at se om
de kan få dækket deres tab ind.

Best regards
Martin Jørgensen