spg vedr tilbagebetaling
Fra : Ukendt

Dato : 09-05-07 22:25

hej

jeg modtog lige et brev fra min gamle kommune hvor de skriver at jeg skal
tilbagebetale en ret stor sum penge pga efter regulering af boligsikring med
start helt tilbage fra 1999 og frem til 2003.

sagen kort jeg boede i kommune A og flyttede til kommune B for 4 år siden.
jeg fandt nu ud af at kommune i A sendte papirene til kommune B i 2005 som
sendte papirene tilbage igen, da jeg på det tidspunkt havde en
betalinsaftale med kommune B om noget dagpleje som jeg har fået udbetalt
formeget af. jeg har aldrig fået besked/brev om at jeg skyldte noget i
kommune A samt at de papirere var sendt retur før nu.

Kan kommunen virkelig komme så mange år efter og kræve penge. Jeg syntes det
virker underligt at man først hører noget nu.

hilsen hans

Fra : Christian Madsen

Dato : 09-05-07 23:26

hans skrev den 09-05-2007:
> [...]
>
> Kan kommunen virkelig komme så mange år efter og kræve penge. Jeg syntes det
> virker underligt at man først hører noget nu.

Ja det kan de godt, såfremt forskellen i det grundlag som udgjorde den
oprindelige beregning og din reele indkomst i de pågældende år, udgør
mindst 18.000 kr, jf. boligstøttelovens § 47, stk. 1.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-07 20:50

> [...]
> oprindelige beregning og din reele indkomst i de pågældende år, udgør
> mindst 18.000 kr, jf. boligstøttelovens § 47, stk. 1.

Hej

jeg fandt det du henviste til

§ 47. Overstiger den faktiske husstandsindkomst den efter § 8 beregnede
husstandsindkomst med mindst 18.800 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 21, skal den
for meget modtagne boligstøtte tilbagebetales.

men jeg fatter ikke ret meget at det. kan du skære det ud i pap.

hilsen hans

Fra : Christian Madsen

Dato : 10-05-07 20:57

hans skrev den 10-05-2007:

> [...]
> for meget modtagne boligstøtte tilbagebetales.
>
> men jeg fatter ikke ret meget at det. kan du skære det ud i pap.

Det troede jeg at jeg havde gjort. :)

Men lad mig give dig et eksempel (uden at jeg kender de enkelte satster
og beløb):

Du har fået boligstøtte, som er beregnet ud fra at du har en indkomst
på 100.000 kr. om året. Du har i virkeligheden tjent 120.000 kr. Du har
altså tjent 20.000 kr. mere end du oprindeligt havde opgivet (læs: over
18.000 kr.), og de kan derfor kræve det for meget udbetalte tilbage.

Det der står i loven er altså, at hvis du faktisk har tjent over 18.000
kr. mere end det beløb din boligstøtte var beregnet ud fra, kan de
kræve det for meget betalte tilbage.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Jens Jensen

Dato : 12-05-07 08:29

"Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse

> Det der står i loven er altså, at hvis du faktisk har tjent over 18.000
> kr. mere end det beløb din boligstøtte var beregnet ud fra, kan de kræve
> [...]

Men kan de ikke kun kræve for de sidste 5 år?

MVH CPL

Fra : Christian Madsen

Dato : 12-05-07 08:58

Jens Jensen skrev den 12-05-2007:
> "Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse

> Men kan de ikke kun kræve for de sidste 5 år?
>
> MVH CPL

Jeg overvejede det også, men ved det faktisk ikke, da jeg endnu ikke
har haft om forældelse. :)

Men spørger kan jo prøve at påberåbe sig det. ;)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : alexbo

Dato : 12-05-07 09:16

"Jens Jensen" skrev

> Men kan de ikke kun kræve for de sidste 5 år?

Så vidt jeg kan se har kommunen startet opkrævningen i år 2005, og gælden
opstår jo først i år 2000, når kommunen ser den større indtægt i år 1999.

Men da Hans ikke blev informeret er det muligt at de første år er forældet.

mvh
Alex Christensen