Litteratur om typer af lovovertrædelser
Fra : Morten Jensen

Dato : 09-05-07 21:18

Findes der dansk juridisk litteratur, der behandler forskellen mellem
forseelser/forbrydelser og særlovsovertrædelser/straffelovsovertrædelser?

Fra : Christian Madsen

Dato : 09-05-07 23:02

Morten Jensen skrev den 09-05-2007:
> Findes der dansk juridisk litteratur, der behandler forskellen mellem
> forseelser/forbrydelser og særlovsovertrædelser/straffelovsovertrædelser?

Jeg har ikke kunne finde nogen forskel på førstnævnte.

GTN berører det sidste emne i "GTN - Ansvaret".

Forskellene er ikke så omfattende, at jeg ikke vil kunne forklare det
forholdvist kort her i gruppen. Hvad er er det specifikt du vil vide?

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Morten Jensen

Dato : 09-05-07 23:50

"Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke kunne finde nogen forskel på førstnævnte.
>
> GTN berører det sidste emne i "GTN - Ansvaret".

Den kender jeg ikke. GTN?

> Forskellene er ikke så omfattende, at jeg ikke vil kunne forklare det
> forholdvist kort her i gruppen. Hvad er er det specifikt du vil vide?

Det er ikke noget specifikt. Men f.eks. skelnes der mellem
forseelse/forbrydelse i dansk ret? Og er der en forbindelse til det andet
skel?

Betragtes det som mindre slemt at begå en særlovsovertrædelse end en
straffelovsovertrædelse? Og er der forskel mht. straffeattest, muligheden
for at få offentlige stillinger, andre relevante forskelle.

Fra : Christian Madsen

Dato : 10-05-07 11:43

Morten Jensen skrev den 10-05-2007:
> "Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse

> Den kender jeg ikke. GTN?

Gorm Toftegaard Nielsen.

> Det er ikke noget specifikt. Men f.eks. skelnes der mellem
> forseelse/forbrydelse i dansk ret?

Jeg kan ikke huske at have behandlet denne sondring, men jeg skal da
ikke kunne udelukke det.

> [...]
> straffelovsovertrædelse? Og er der forskel mht. straffeattest, muligheden for
> at få offentlige stillinger, andre relevante forskelle.

Det afhænger selvfølgelig meget af hvilken bestemmelse du overtræder.
Der er både meget "slemme" bestemmelser i den almindelige straffelov,
ligesom det er mindre "slemme" - det samme gælder for særlovgivningen.
Men jeg tror da ikke at der er tvivl om, at man vil se mindre ned på en
person der er blevet straffet efter FÆL, end man vil på en person der
er straffet for mord. Men det er i både STRFL og særlovgivningen
beskrevet hhv. grove og mindre grove forbrydelser, og jeg tror at det
er svært, at opstille et udgangspunkt.

En af forskellene mellem særlovgivningen og STRFL er bl.a., at det som
udg. pkt. efter STRFL gælder, at man skal have handlet forsætligt, mens
udgangspunktet efter særlovgivningen er, at man blot skal have handlet
uagtsomt (bemærk at disse udgangspunkter kan være fraveget i loven).

Der kræves samtidig helt generelt, at der skal særlig hjemmel, hvis en
virksomhed skal kunne straffes, og en sådan er indsat i straffeloven
(en bestemmelse som bestemmer, at firmaer kan straffes for alle
overtrædelser af STRFL). Man skal derfor ved særlovgivningen være
opmærksom på hjemmel til at straffe virksomheder.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Morten Jensen

Dato : 10-05-07 13:27

"Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse

Tak for det. Kigger nok også på den bog.