Bladabonnement ophørt som følge af PostDK-~
Fra : Kasper Jensen

Dato : 09-05-07 20:18

Jeg abonnerer på to forskellige magasiner hos somme forlag. Det ene
magasin har jeg holdt i mange år; det andet tegnede jeg abonnement på
for et par år siden, da forlaget telefonisk foreslog mig dette med
baggrund i mit første abonnement. Jeg fik sidste efterår et tredje
magasin med introduktionstilbud, som jeg dog valgte at opsige, da jeg
ikke syntes, at det var pengene værd. Den pågældende telefonekspedient
ved opsigelsen tilbød mig så, at hvis jeg forudbetalte et års abonnement
på de to første magasiner, så kunne jeg få yderligere tre måneders
abonnement uden beregning (givetvis for at holde på mig som abonnenent
et stykke tid endnu). Jeg takkede ja og betalte i november 2006.

I løbet af sidste uge slog det mig, at det egentligt var længe siden, at
jeg havde modtaget det andet magasin, og jeg kunne så konstatere, at det
seneste modtagne eksemplar var nummer 1/2007. Jeg har forgæves forsøgt
at se min abonnementsstatus på internettet for det andet magasin, da
abonnementnummeret ikke længere eksisterede online; derimod kunne jeg
fint se min leverencestatus på det første magasin.

I dag kontaktede jeg forlaget telefonisk, som oplyste, at nummer 3/2007
var kommet tilbage fra PostDanmark med besked om, at det ikke kunne
leveres, så forlaget havde som sædvane stoppet mit abonnement og
derefter ikke foretaget sig yderligere - forlaget oplyste, at de fik
mange magasiner retur, så de havde ikke mulighed for at forfølge den
enkelte sag af egen drift. Derimod blev man ved med at sende mig det
første magasin, som jeg modtog igen så sent som i sidste uge.

Forlaget tilbød mig at genfremsende nr. 2/2007, som tilsyneladende er
forsvundet hos PostDK samt nr. 3/2007, som de har fået retur. Derimod
hvis jeg ønskede at modtage nr. 4/2007 og nr. 5/2007 (det nummer som er
i butikkerne pt.), så skulle jeg betale butiksprisen plus 50,50 kroner i
porto og ekspeditionsgebyr. Uanset hvad jeg måtte vælge, så vil mit
abonnement blive forlænget med to udgivelser, som leveres primo 2008.

Jeg synes jo, at det er dårlig service, da de ikke selv har foretaget
sig noget som helst men blot valgt at beholde mine penge indtil jeg
eventuelt kontaktede dem, og at de nu kun delvist kan udrede problemet.

Samtidigt synes jeg, at det er meget mystisk, at PostDanmark oplyser, at
magasinet ikke kan leveres til mig.

Jeg er klar over, at nogle sikkert vil sige, at jeg skulle have reageret
hurtigere, men jeg kontrollerer nu engang ikke, om jeg får de pågældende
magasiner på den forventede dato. Jeg er ret ligeglad med de økonomiske
konsekvenser i sagen, da det drejer sig om under 100 kroner, og jeg har
derfor heller ikke tænkt mig at forfølge sagen, men nysgerrig som jeg
er, så kunne jeg godt tænke mig at belyst det juridiske aspekt om, hvem
der må hvad, og hvem der er ansvarlig for hvad (jeg har aldrig modtaget
oplysninger om eventuelle forbehold mm. i abonnementet).

1) Hvorvidt at nr. 2/2007 ikke er kommet frem skyldes forhold hos
forlaget eller PostDK, er jeg så ikke klar over, og jeg ved, at PostDK
afskriver sig ethvert ansvar for den type leverence. Men kan PostDK også
fraskrive sig ethvert ansvar for at oplyse til forlaget, at magasinet
ikke kan leveres, når der ikke var noget galt med leveringsadressen?
Eller er de i en eller anden grad erstatningspligtige over for enten
forlaget eller mig?

2) Kan forlaget som følge af denne oplysning (rigtig såvel som forkert)
fra PostDK blot stoppe abonnementet og beholde pengene indtil de
eventuelt hører nærmere fra abonnenten, uden at de foretager sig noget
som helst?

3) Har det indflydelse på svaret i spørgsmål 2, at jeg også har et andet
aktivt abonnement hos forlaget, som fortsat leveres med samme
adresseinformationer?

4) Kan forlaget opkræve denne merpris for nummer 4/2007 og 5/2007 hos
abonnenten?

5) Er forlaget ikke forpligtiget til at yde en vis (rente)kompensation
for forskydningen, når de forlænger abonnementet med to numre primo 2008
i stedet for at efterlevere de to seneste numre? Alternativt kan
abonnementet opsiges med tilbagebetaling for ikke at levere de aftalte
numre (hverken til tiden eller senere),?

Fra : Anders Majland

Dato : 09-05-07 21:11

> Samtidigt synes jeg, at det er meget mystisk, at PostDanmark oplyser, at
> magasinet ikke kan leveres til mig.

Hvis de af den ene eller anden grund får fejlsortet posten går bladet ofte
retur med den besked. Jeg har været det samme et par gange . Bla med et
blad jeg abbonerede på fra UK og det var temmeligt dyrt at få de manglende
blade sendt igen. Jeg klagede skrifligt til Post.DK men modtog kun en
halvdårlig undskyldning og de ville ikke dække mine portoudgifter på at få
bladet sendt igen ..

/A

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 09-05-07 22:27

Anders Majland skrev:

> Hvis de af den ene eller anden grund får fejlsortet posten går bladet
> ofte retur med den besked.

Det lyder mystisk. Det er jo lagt lettere for budet at ekspedere bladet
videre til den rette adresse (han skal faktisk ikke foretage sig noget) end
at returnere bladet til afsenderen, hvilket kræver overstregning af
modtagerens adresse og udfyldelse af en mærkat.

--
Mvh. Peter