Bemærkelsesværdi domænedom
Fra : per christoffersen

Dato : 09-05-07 13:59

Højesteret har truffet sin første afgørelse efter domænenavnsloven.
Den er bemærkelsesværdig, fordi afgørelsen overfører et domænenavn til en
klager, alene fordi den oprindelige indehaver ikke havde taget det i aktiv
brug.
Her er et kort referat:
http://www.bechbruun.com/da/Publikationer/E-nyhedsbrev/Nyhedsbreve/2007/maj2007.htm#3eeccf63-fd0e-4a7a-9c5b-3a497a2cbe7b

Selvom referatet er kort, så vil jeg efter en kildevurdering nu nok tillægge
dte en vis værdi.

Jeg synes dommen er bemærkelsesværdig af flere grunde:
1) det er den første dom (i Højesteret ihvertfald) der fastlægger en
præcedens for udtrykket god domæneskik
2) dommen tilsidesætter DK-Hostmasters almindelige krav til en aktiv
anvendelse af domænet (tilslutning til navneservere) aht. det mere flydende
begreb god domæneskik.
Man kan altså ikke længere beholde sine domænenavne i fred og ro, selvom man
ikke krænker nogens ret ved at have dem.

/Per

Fra : Codexx

Dato : 09-05-07 14:26

On 9 Maj, 14:58, "per christoffersen" <p...@NIXcomonto.dk> wrote:
> [...]
> 2) dommen tilsidesætter DK-Hostmasters almindelige krav til en aktiv
> anvendelse af domænet (tilslutning til navneservere) aht. det mere flydende

Dk-Hostmasters krav er af teknisk karakter. At en registrering af
et .dk domæne skal overholde god domænenavnsskik har været gældende
ret siden lovens vedtagelse. Der er altså ikke tale om en
"tilsidesættelse", men derimod snarere en overbygning.

> Man kan altså ikke længere beholde sine domænenavne i fred og ro, selvom man
> ikke krænker nogens ret ved at have dem.

Der er efter min korte vurdering intet særligt opsigtsvækkende ved
dommen, som den er refereret hos BechBruun.

Følgende fremgår af bemærkningerne til lovforslaget bag Domænelovens §
12 stk. 1:

"..For det andet spiller det en rolle, hvorledes et internet-
domænenavn faktisk anvendes. I diskussionen om den retlige regulering
af internet-domænenavne sætter man undertiden lighedstegn mellem
internet-domænenavne og hjemmesider. Det ligger da også klart, at
nogle af de mest værdifulde anvendelsesformer for internet-domænenavne
netop er som grundlag for kommunikation via hjemmesider. Internet-
domænenavne kan dog også anvendes til andre formål, f.eks. e-post og
FTP-service. En sådan anvendelse kan også have en betydelig
nytteværdi, men da e-post ofte sendes mellem parter, der kender
hinanden, medens kommunikation til og fra hjemmesider ofte sker mellem
parter, der ikke kender hinanden (og som derfor har behov for at kunne
huske det relevante kontaktpunkt), har en sådan anvendelse ofte en
mindre økonomisk værdi. Det kan f.eks. opleves som uhensigtsmæssigt,
at internet-domænenavne med almene betegnelser som f.eks.
praktisk brug, som deres signalværdi kunne indicere, men reelt
fremstår som »sat til salg« af en privat virksomhed. De forhold, der
begrunder, at indehavere af sådanne værdifulde internet-domænenavne
vælger ikke at anvende disse internet-domænenavne på en måde, der
reflekterer navnenes reelle værdi, kan efter omstændighederne indgå i
en vurdering af, om de pågældende registranter optræder i strid med
god domænenavnsskik ved ikke at lade de pågældende internet-
domænenavne afstå på rimelige vilkår til parter, for hvem det har
større værdi at kunne tage disse navne i brug. "
--------

Domænelovens § 12 stk. 1 er en "god skik" paragraf, hvis indhold skal
udfyldes gennem tid, af Klagenævnet for domænenavne og de alm.
domstole. Dagens dom vil derfor primært have virkning for fremtidige
sager ved Klagenævnet, som må forventes at være lidt mindre
tilbageholdende med at statuere "ubrugte" domæner som værende i strid
med god skik.

/Bacher

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-05-07 19:11

Codexx wrote:

> [...]
> for at kunne huske det relevante kontaktpunkt), har en sådan
> anvendelse ofte en mindre økonomisk værdi.

Jeg synes at det er [juridisk] bemærkelsesværdigt (og samtidig temmelig
skræmmende) at folketinget på denne måde prøver at gennemtvinge sin egen
definition af hvad internettet er. WWW er bare en af mange protokoller
for udveksling af internettrafik. Men med ovennævnte formulering bliver
domæner, som alene bruges til email, betragtet som andenrangs domæner,
der ikke kan nyde samme retsbeskyttelse som domæner der bruges til et
langt nyere internetfænomen, nemlig WWW.

Derudover vil jeg mene at ovenstående er faktuelt forkert, men hvis det
behager folketinget, kan de naturligvis skrive i bemærkningerne at
jorden er flad...

--
Jesper Lund

Fra : Codexx

Dato : 09-05-07 23:36

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke kan nyde samme retsbeskyttelse som domæner der bruges til et langt

Nu skal du ikke lægge mere i det end hvad der står. Pointen er at i særlige
tilfælde vil det være i strid med god domænenavnsskik at opretholde
registreringen af et generisk domæne, såfremt man: 1. ikke selv har en
rimelig, anerkendelsesværdig interesse i brug af domænet og 2. En anden part
har en væsentlig og anerkendelsesværdig interese i at benytte domænet.
Iøvrigt har ingen af os læst Højesterets dom, men hvis man læser
forklaringerne for Sø- og Handelsretten som dømte i 1. instans, vil man se
at registrantens vidneforklaring ikke ligefrem stråler af troværdighed.

/Bacher

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 09-05-07 16:08

> [...]

> klager, alene fordi den oprindelige indehaver ikke havde taget det i aktiv

Interessant.. Jeg kom til at se på den næste overskrift på siden:

"Grov uagtsomhed/fortsæt ved køb og salg af kopivarer af mærket Von
Dutch"

Pinligt... Jeg håber ikke, det er en jurist, der har skrevet det.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-05-07 22:40

Kevin> On 9 Maj, 14:58, "per christoffersen" <p...@NIXcomonto.dk> wrote:
> [...]

Kevin> Interessant.. Jeg kom til at se på den næste overskrift på
Kevin> siden:

Kevin> "Grov uagtsomhed/fortsæt ved køb og salg af kopivarer af
Kevin> mærket Von Dutch"

Kevin> Pinligt... Jeg håber ikke, det er en jurist, der har
Kevin> skrevet det.

Hvorfor præcist ikke?

Ved første øjekast efter at have læst din kommentar fik jeg den tanke
om skribenten ikke kendte forskellen. Så jeg begyndte at læse og fandt
at: "... Taxi Wholesale erkendte over for retten at have handlet med
forfalskede produkter, men påstod at de ikke havde vidst dette før
fogedforretningen, fordi de ikke havde kendt til varemærket Von
Dutch...". Så spørgsmålet er vel om der er handlet forsætligt eller
groft uagtsomt eller ingen af delene. Det er vel normalt svært at
bevise forsæt, men uden bedre beviser må retten vel tage stilling til
om der alligevel kan idømmes bøde... Lidt længere nede: "Retten fandt,
at en forretning på Strøget i København som Taxi Wholesale burde kende
et udbredt varemærke som Von Dutch, og at Taxi Wholesale derfor burde
have vidst, at de forhandlede ulovlige kopiprodukter."

Konklusion: "... fastsatte retten den samlede erstatning og
godtgørelse til kr. 100.000."

Men der er da mig bekendt andre steder hvor forsæt/grov uagtsomhed
betyder at man dømmes efter nogenlunde det samme. Så hvad er problemet
egentligt med overskriften?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 10-05-07 13:36

On 9 Maj, 23:40, hotmail_s...@hotmail.com (Martin Jørgensen) wrote:

> Men der er da mig bekendt andre steder hvor forsæt/grov uagtsomhed
> betyder at man dømmes efter nogenlunde det samme. Så hvad er problemet
> egentligt med overskriften?

Tja, hvad mon? Nå, du kan i det mindste stave til forsæt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-05-07 17:59

Kevin> On 9 Maj, 23:40, hotmail_s...@hotmail.com (Martin Jørgensen) wrote:
> [...]

Kevin> Tja, hvad mon? Nå, du kan i det mindste stave til forsæt.

Nåh, på den måde...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 10-05-07 18:15

On 10 Maj, 18:59, hotmail_s...@hotmail.com (Martin Jørgensen) wrote:

> Nåh, på den måde...

Måske jeg skylder en forklaring: Det er MEGET udbredt på juras første
to år, at tumpestuderende siger "fortsæt" for "forsæt"... Det bliver
banket ud af de flestes hoveder i strafferet på andet år. Men åbenbart
bliver nogen ved og ved...

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-05-07 18:18

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> [...]
> Det bliver banket ud af de flestes hoveder i strafferet på andet
> år. Men åbenbart bliver nogen ved og ved...

Det kunne også være en banal skrivefejl fra advokatens side...
Meget fin joke, men måske en tand for subtil til dk.v.j

--
Jesper Lund