Børns retsstilling i forhold til forældres~
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 08-05-07 09:16

Hvis man forestiller det senarie, at forældrene er utilfredse med
folkeskolens eller det lokale gymnasies tjenester og de derfor vælger at
flytte en mindreårig person til en anden skole (f.eks privatskole, kristen
friskole eller koranskole), kan barnet så modsætte sig dette f.eks. ved at
henvende sig til kommunen?

Hvis det måtte være tilfældet, hvor gammel skal barnet så være, før at der
bliver lagt vægt på barnets egen holdning til skolevalget?

Hvis man forestiller sig at forældrene vælger en udenlandsk kostskole,
f.eks. Star Meadows Academy, som på deres egen hjemmeside
(http://www.hoperanchmt.org/admissions.htm) skriver:

"Does Star Meadows Academy Hope Ranch take students who are not willing to
go there? Yes. The majority of our students do not come willingly to Hope
Ranch/Star Meadows Academy. Our Admissions Director can help you determine
the best way to get your daughter to us and on her way to lifelong healing."

hvilke muligheder ligger der så for barnet til at sætte en stopklods om
benet for processen inden at barnet når ud i lufthavnen og rejser til et
område, hvor at der hersker retsløse tilstande for barnet?
(http://en.wikipedia.org/wiki/Convention_on_the_Rights_of_a_Child)

Kan barnet hive forældrene i retten, når det kommer tilbage, for at have
krænket barnets rettigheder?

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/SecretPrisonsforChildren.htm (hemmelige
fængsler for børn)
http://blog.myspace.com/covergaard3650
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

Fra : per christoffersen

Dato : 08-05-07 09:36

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> friskole eller koranskole), kan barnet så modsætte sig dette f.eks. ved at

Nej.
Forældrene bestemmer hvor barnets skolegang skal foregå, og sålænge dette
ikke på anden måde struider imod barnets tarv, så er der ikke noget at gøre
ved det.

> Hvis det måtte være tilfældet, hvor gammel skal barnet så være, før at der
> bliver lagt vægt på barnets egen holdning til skolevalget?

Det sker juridisk først ved det når myndighedsalderen nåes.

/Per

Fra : rasmus

Dato : 08-05-07 13:22

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Forældrene bestemmer hvor barnets skolegang skal foregå, og sålænge dette
> ikke på anden måde struider imod barnets tarv, så er der ikke noget at

- men hvis barnet går til kommunens socialforvaltning ...? Så skal
socialrådgiveren vel lytte til barnet. I skilsmissesager/samværssager mener
jeg at børnenes mening tillægges ret så afgørende betydning (hvis de ellers
har en menin og en vis alder. Mener det er 12 eller 13 år)

- var der ikke en fransk dreng der for et par år siden fik sine forældre
dømt for ikke at have fået foretaget en abort? han var multikandicappet og
mente, at forældrene traf en for ham ugunstig beslutning ved ikke at få ham
aborteret ... noget i den stil.

ras

Fra : per christoffersen

Dato : 08-05-07 13:31

"rasmus" <nejtak@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mener jeg at børnenes mening tillægges ret så afgørende betydning (hvis de
> ellers har en menin og en vis alder. Mener det er 12 eller 13 år)

Det er fastlagt i lovgivningen at barnet skal høres, og at
statsforvaltningen har myndighed til at træffe beslutning om barnets
opholdssted, samvær med den anden forælder osv.
Det samme findes ikke vedr. skolevalg.

> [...]
> mente, at forældrene traf en for ham ugunstig beslutning ved ikke at få

Det er muligt, - jeg kender intet til fransk ret på børneområdet.

/Per

Fra : rasmus

Dato : 08-05-07 14:56

> [...]

> statsforvaltningen har myndighed til at træffe beslutning om barnets
> opholdssted, samvær med den anden forælder osv.

- men det kommer vel an på om det er en social sag eller ej ... altså hvis
Hanne på 12 græder meget fordi hun bliver mobbet i skolen og forældrene vil
sende hende på efterskole på Lolland men Hanne hellere vil skifte til
områdets anden kommuneskole for der går hendes gode venner kan det vel i
yderste konsekvens blive en sag for de sociale myndigheder ... og der skal
barnet vel høres og så vidt jeg husker skal børn over en eller anden alder
høres meget.

> Det er muligt, - jeg kender intet til fransk ret på børneområdet.

- det gør jeg heller ikke, men jeg husker der blev skrevet en del om sagen.

ras

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 08-05-07 14:44

> [...]
> mener jeg at børnenes mening tillægges ret så afgørende betydning (hvis de
> ellers har en menin og en vis alder. Mener det er 12 eller 13 år)

og den samme ret gælder i sociale sager. Jeg har som bisidder ofte siddet
med sagsbehandlere der benytter dette kneb for at få et handicappet barn i
et billigere tilbud end det som barnet egentlig er berettiget til.

Peter

Fra : rasmus

Dato : 08-05-07 14:54

"Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> skrev i en meddelelse

> og den samme ret gælder i sociale sager. Jeg har som bisidder ofte siddet
> med sagsbehandlere der benytter dette kneb for at få et handicappet barn i
> et billigere tilbud end det som barnet egentlig er berettiget til.

- ja det tror jeg gerne ...

ras

Fra : joke

Dato : 09-05-07 07:47

"rasmus" <nejtak@nejtak.dk> skrev i meddelelsen

> "Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> skrev i en meddelelse

> - ja det tror jeg gerne ...
>
> ras

jup og er vel også helt fint hvis det billigere tilbud er lige så godt som
det der koster mere

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 09-05-07 16:10

"joke" <jkp6670haderspamsaafjernaltfoerefter0ogtilsnabela@hotmail.nocom>
skrev i en meddelelse news:46416e5b$0$4151$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> "rasmus" <nejtak@nejtak.dk> skrev i meddelelsen

> jup og er vel også helt fint hvis det billigere tilbud er lige så godt som
> det der koster mere

hvilket jeg endnu ikke har oplevet var tilfældet

Peter