Udlevering af danske statsborgere
Fra : Claus Tøndering

Dato : 07-05-07 21:29

Foranlediget af en anden tråd i denne gruppe spørger jeg: Under hvilke
omstændigheder kan Danmark udlevere en dansk statsborger til
retsforfølgelse i udlandet?

Som apropos kan man på http://www.theage.com.au/articles/2007/05/06/1178390140855.html
læse om en australier der af sit land bliver udleveret til
retsforfølgese i USA.

--
Claus Tøndering

Fra : Codexx

Dato : 07-05-07 21:46

Claus Tøndering wrote:
> Foranlediget af en anden tråd i denne gruppe spørger jeg: Under hvilke
> omstændigheder kan Danmark udlevere en dansk statsborger til
> retsforfølgelse i udlandet?

Se "Bekendtgørelse af lov om udlevering af lovovertrædere"
(Udleveringsloven) !

/Bacher

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-05-07 22:36

Codexx wrote:

> Se "Bekendtgørelse af lov om udlevering af lovovertrædere"
> (Udleveringsloven) !

Hvis vi nu forestiller os, rent hypotetisk, at Drink-or-Die lederen (fra
Claus' artikelhenvisning) havde være dansk statsborger, så ville et af
kravene for udlevering til USA være en strafferamme på mindst 4 års
fængsel (§2 i udleveringsloven).

Lad os yderligere antage at der alene er tale om (omfattende)
ophavsretslige krænkelser, som kan ifalde straf på op til 18 måneder
efter ophavsretslovens §76, stk 2 eller op til 6 år, hvis forholdet er
så alvorligt at det falder ind under straffelovens §299b.

Dvs. vi har egentlig to paragraffer til strafudmåling, hvor den kun den
ene strafferamme er tilstrækkelig for udlevering til Guantanamo. Hvor
omfattende er den danske retsbehandling af udleveringsanmodningen i
sådanne tilfælde? Laver domstolene en konkret vurdering af sagen og
amerikanernes bevismateriale med henblik på at vurdere om forholdene er
så graverende at §299b kan komme på tale, eller er det alene
tilstrækkeligt at §299b nævnes som en yderligere skærpende
straffemulighed i ophavsretslovens §76, stk 2? (så man kan sige at
strafferammen for ophavsretslige krænkelser principielt altid er 6 år).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-05-07 22:03

Claus Tøndering wrote:

> Som apropos kan man på
> http://www.theage.com.au/articles/2007/05/06/1178390140855.html
> læse om en australier der af sit land bliver udleveret til
> retsforfølgese i USA.

DoD lederen er britisk statsborger ifølge artiklen. Det har muligvis
spillet en rolle, uden at jeg skal påstå noget kendskab til australske
retsregler på dette område.

--
Jesper Lund