Desertør fra Fremmedlegionen
Fra : Morten Jensen

Dato : 07-05-07 15:57

Hej

Et spørgsmål, inspireret af flere personlige beretninger fra den Franske
Fremmedlegion:

Hvis en dansk statsborger melder sig til fremmedlegionen og stikker af, vil
Danmark så have pligt til at udlevere ham, hvis han er dansk statsborger?
Forudsat at han ikke risikerer dødsstraf.

Fra : rasmus

Dato : 07-05-07 16:51

"Morten Jensen" <mj89@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil Danmark så have pligt til at udlevere ham, hvis han er dansk
> statsborger? Forudsat at han ikke risikerer dødsstraf.

- det svarer vel til at en dansk blikkenslager bliver ansat i Paris' kommune
eller et lokalt firma og så en dag ikke gider mere og rejser hjem til
danmark. Fremmedlegionæren forbryder sig mig bekendt ikke mod andet end sin
kontrakt med fremmedlegionen og ikke mod lovgivningen i frankring.

ars

Fra : Morten Jensen

Dato : 07-05-07 19:51

"rasmus" <nejtak@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> end sin kontrakt med fremmedlegionen og ikke mod lovgivningen i frankring.

Okay, tak. Men en dessertør kan godt blive anholdt af politiet i Frankrig.

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-07 00:44

Morten Jensen wrote:
> "rasmus" <nejtak@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

> Okay, tak. Men en dessertør kan godt blive anholdt af politiet i
> Frankrig.

Det er vel fordi de har en kontrakt med FL.

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 08-05-07 09:21

Morten Jensen wrote:
> [...]
> Danmark så have pligt til at udlevere ham, hvis han er dansk statsborger?
> Forudsat at han ikke risikerer dødsstraf.

Må en dansk statsborger overhovedet melde sig ind i fremmedlegionen ?
Man må ihvertfalde ikke normalt arbejde for en fremmed hær.

/Martin

Fra : rasmus

Dato : 08-05-07 09:39

"Martin M. Pedersen" <traxplayer@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Må en dansk statsborger overhovedet melde sig ind i fremmedlegionen ?
> Man må ihvertfalde ikke normalt arbejde for en fremmed hær.

- det er jo heller ikke en fremmed hær men et privat firma ...

Fra : Holst

Dato : 08-05-07 09:49

rasmus wrote:

> - det er jo heller ikke en fremmed hær men et privat firma ...

Mig bekendt er Fremmedlegionen en del af den franske hær. Officererne
skulle vist primært være franske, hvorimod legionærerne primært er
udlændinge.

Fra : rasmus

Dato : 08-05-07 11:04

> Mig bekendt er Fremmedlegionen en del af den franske hær. Officererne
> skulle vist primært være franske, hvorimod legionærerne primært er
> udlændinge.

- det mener jeg ikke (der er nok et vist samarbejde, men det er ikke en del
af det franske forsvar). En legionær er kontraktansat i et privat firma og
så er den vel ikke længere ...

ras

Fra : Holst

Dato : 08-05-07 11:12

rasmus wrote:

> - det mener jeg ikke (der er nok et vist samarbejde, men det er ikke en del
> af det franske forsvar). En legionær er kontraktansat i et privat firma og
> så er den vel ikke længere ...

Man kan også være kontraktansat i den danske hær.

Men lidt hurtig søgning, så skrives der på

http://da.wikipedia.org/wiki/Fremmedlegionen

i allerførste afsnit, at Fremmedlegionen er en enhed i den franske hær,
oprettet for små 200 år siden af den franske konge, men hvad man læser
på Wikipedia skal naturligvis tages med et gran sat.

Men så er der for eksempel følgende side på hjemmesiden for den franske
ambassade i USA:

http://www.info-france-usa.org/atoz/legion/what.asp

hvor man kan læse: "As an integral part of the French army, the French
Foreign Legion is a professional fighting unit using the same equipment
and with the same missions as any other infantry, tank, or engineer unit
of the French army. They are volunteers of any nationality, race or
creed, always ready to serve France."

Så jeg tror, vi kan udelukke din idé om, at Fremmedlegionen er et privat
firma.

Fra : rasmus

Dato : 08-05-07 13:18

> [...]
> always ready to serve France."
>
> Så jeg tror, vi kan udelukke din idé om, at Fremmedlegionen er et privat

- det jeg mente var, at legionen ikke er underlagt det franske
forsvarsministerium sådan som den franske hær er. Men det udelukker jo ikke,
at det er en "integreret" del af af hæren. Men jeg læser lige lidt på dine
link

ras

Fra : alexbo

Dato : 08-05-07 09:41

"Martin M. Pedersen" skrev

> Man må ihvertfalde ikke normalt arbejde for en fremmed hær.

Det er nyt for mig, hvor står det?

Der har da uden problemer været danskere i Finsk, Engelsk, Amerikansk,
Spansk tjeneste.
2 danskere har oven i købet som de eneste "udlændinge" fået Victoriakorset.

Der har da også været flere danskere i fremmedlegionen, bla. andet Prins
Aage.

mvh
Alex Christensen

Fra : per christoffersen

Dato : 08-05-07 09:47

"Martin M. Pedersen" <traxplayer@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Må en dansk statsborger overhovedet melde sig ind i fremmedlegionen ?
> Man må ihvertfalde ikke normalt arbejde for en fremmed hær.

Hvilken § taler vi om her?

/Per

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 08-05-07 09:52

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken § taler vi om her?

Mig bekendt var det SF som fremsatte et forslag om at det skulle være
forbudt for danskere at være lejesoldat for andre lande, men der var ikke
flertal for det.

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/SecretPrisonsforChildren.htm (hemmelige
fængsler for børn)
http://blog.myspace.com/covergaard3650
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

Fra : alexbo

Dato : 08-05-07 10:29

"Carsten Overgaard" skrev i

> Mig bekendt var det SF som fremsatte et forslag om at det skulle være
> forbudt for danskere at være lejesoldat for andre lande, men der var ikke
> flertal for det.

D.v.s at SF ikke er modstander af danske frivillige soldater i fremmed
tjeneste.

mvh
Alex Christensen

Fra : per christoffersen

Dato : 08-05-07 13:33

> "Carsten Overgaard" skrev i

> D.v.s at SF ikke er modstander af danske frivillige soldater i fremmed
> tjeneste.

Hvordan kommer du lige til den konklusion?

/Per

Fra : alexbo

Dato : 08-05-07 14:03

"per christoffersen" skrev

> Hvordan kommer du lige til den konklusion?

Når man specifikt ønsker lejesoldater forbudt, må det være fordi man skelner
mellem lejesoldater, altså soldater der sælger sin tjeneste på frilance
vilkår, og frivillige og ansatte soldater.

Hvis SF mener at alle der får penge for at være soldat er lejesoldater, må
SF's folketingspolitikere jo være politiske lejesvende, og det mener de
næppe.

mvh
Alex Christensen

Fra : per christoffersen

Dato : 08-05-07 14:47

> [...]
> SF's folketingspolitikere jo være politiske lejesvende, og det mener de

Hold da op for en gang vås.
Er du klar over at du er røget ind under videnskabsdelen af Usenet?
Det burde betyde en lidt mere konsistent argumentation og underbygning.

/Per

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 11-05-07 08:59

per christoffersen wrote:

> Hvilken § taler vi om her?

Det står i straffeloven, men jeg kan ikke lige finde paragraffen, så den
kommer senere. Jeg ved godt at mange danskere har fået for fremmede
hære, men de har alle fået lov af den danske hær.

Mvh
martin

Fra : per christoffersen

Dato : 11-05-07 09:11

> Det står i straffeloven, men jeg kan ikke lige finde paragraffen, så den
> kommer senere. Jeg ved godt at mange danskere har fået for fremmede hære,
> men de har alle fået lov af den danske hær.

Jeg tror ikke du finder den som en generel regel. Der er forbud mod anslag
mod den danske stat (også i fremmed tjeneste) men det er jo langtfra det
samme.
Jeg tror heller ikke, at du finder en regel om, at den danske hær (du mener
nu nok forsvaret som helhed) kan/skal give tilladelse til den slags.

/Per

Fra : Michael Zedeler

Dato : 10-05-07 00:13

Martin M. Pedersen skrev:

> Må en dansk statsborger overhovedet melde sig ind i fremmedlegionen ?
> Man må ihvertfalde ikke normalt arbejde for en fremmed hær.

Hmmm. Det lyder lidt mærkeligt - det med den fremmede hær. Der er vel
ikke noget galt i at blive soldat i en fremmed hær - problemet er vel
hvis man er indvolveret i noget som strider imod hjemlandets interesser
(så som at angribe det eller deltage i en anden form for undergravende
virksomhed).

Mvh. Michael.