Hjælp igen - rør
Fra : Carina

Dato : 07-05-07 14:00

Hej

Jeg skrev tidligere vedr. et vandrør der skulle flyttes ned under underboens
loft. Det er det så blevet i dag, med efterfølgende vandskade.

Der blev åbnet for vandet til radiatorene, og en radioator heroppe hos os
stod åben (Den var åbnet af VVS-firmaet) Vandet piskede ud i ca 15 min.

Der er ingen skade her hos os, men underboen havde vand løbende ned af
væggene og vand i lamperne. Der skal males om. Og de måtte holde lukket i
ca. 3 timer mens strømmen var slået fra.

Hvem dækker sådan noget?
Jeg har lavet en aftale med chefen for VVS-firmaet at han kommer ud og
kigger. Men...Hænger jeg selv økonomisk på hele skaden?

VH
Carina

Underboen er et pizzaria.

Fra : Christian Madsen

Dato : 07-05-07 13:13

Carina skrev den 07-05-2007:
> [...]
> Jeg har lavet en aftale med chefen for VVS-firmaet at han kommer ud og
> kigger. Men...Hænger jeg selv økonomisk på hele skaden?

Var der VVS firmaet der ordnede det hele?
VVS firmaet har i givet fald handlet culpøst, og må selv dække skaden
hos underboen.
Du hæfter ikke for selvstændige hvervtagers fejl! (det må derfor blive
en sag mellem VVS firmaet og pizzariat)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Carina

Dato : 07-05-07 14:37

"Christian Madsen"

> Var der VVS firmaet der ordnede det hele?

Ja, jeg har intet gjort selv. Andet end at pøse rigtig meget vand fra den
lækkende radiator.

> [...]
> underboen.
> Du hæfter ikke for selvstændige hvervtagers fejl! (det må derfor blive en

Det var sådan jeg håbede det var. Jeg er uden skyld...Men jeg vidste ikke om
det betød noget at jeg havde bestilt VVS-manden til at udføre arbejde i min
lejlighed.

Tak for svar

VH
Carina

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-07 00:46

Carina wrote:
> "Christian Madsen"

> Ja, jeg har intet gjort selv. Andet end at pøse rigtig meget vand fra
> den lækkende radiator.

Det kan du nok få timeløn af forsikringen for. LOL

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-05-07 22:36

Christian> Carina skrev den 07-05-2007:
> [...]

Christian> Var der VVS firmaet der ordnede det hele? VVS firmaet
Christian> har i givet fald handlet culpøst, og må selv dække
Christian> skaden hos underboen. Du hæfter ikke for selvstændige
Christian> hvervtagers fejl! (det må derfor blive en sag mellem
Christian> VVS firmaet og pizzariat)

Mener du ikke VVS firmats forsikringsselskab (ansvars-.. vel?) og
skadelidte? Har firmaer ikke pligt til at have en ansvarforsikring som
minimum - og ihvertfald en forsikring der dækker medarbejderes
(uagtsomme) handlinger?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Christian Madsen

Dato : 08-05-07 23:36

Martin Jørgensen skrev den 08-05-2007:

> [...]
> skadelidte? Har firmaer ikke pligt til at have en ansvarforsikring som
> minimum - og ihvertfald en forsikring der dækker medarbejderes

SKL kan vælge at lade sin forsikring dække i første omgang, og derefter
søge pengene hos SKV, jf. EAL § 22, stk. 1.

Jeg er ikke klar over om der findes en lovpligtig ansvarsforsikring for
firmaer, men jeg har aldrig hørt om det.
Men såfremt de har en sådan, vil de naturligvis indtræde på SKV's plads
i det omfang betingelserne i policen for en sådan indtræden er opfyldt.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-05-07 23:09

Christian> Martin Jørgensen skrev den 08-05-2007:
> [...]
-snip-
Christian> SKL kan vælge at lade sin forsikring dække i første
Christian> omgang, og derefter søge pengene hos SKV, jf. EAL § 22,
Christian> stk. 1.

Christian> Jeg er ikke klar over om der findes en lovpligtig
Christian> ansvarsforsikring for firmaer, men jeg har aldrig hørt
Christian> om det. Men såfremt de har en sådan, vil de

Der findes en lovplig ansvarsforsikring for biler (sammen med et par
andre lovpligtige forsikringer som kan ses af mit link nederst).

Christian> naturligvis indtræde på SKV's plads i det omfang
Christian> betingelserne i policen for en sådan indtræden er
Christian> opfyldt.

F.eks. hvis der er tegnet en frivillig (jeg troede den slags var
lovpligtig, men åbenbart nej) erhvervsansvarsforsikring:

http://www.startvaekst.dk/FrivilligeForsikringerForEjere

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Christian Madsen

Dato : 09-05-07 23:20

Martin Jørgensen skrev den 10-05-2007:

> [...]
>
> Der findes en lovplig ansvarsforsikring for biler (sammen med et par
> andre lovpligtige forsikringer som kan ses af mit link nederst).

hehe, ja det er jeg udemærket klar over. Men da jeg ikke går ud fra, at
VVS-manden brugte hund eller et motordrevet køretøj til at ligge nye
rør med, regner jeg ikke med at disse får relevans

> [...]
>
> F.eks. hvis der er tegnet en frivillig (jeg troede den slags var
> lovpligtig, men åbenbart nej) erhvervsansvarsforsikring:

Ja, det er klart! Var det ikke også det jeg skrev??

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-05-07 00:14

Christian> Martin Jørgensen skrev den 10-05-2007:
-snip-
Christian> naturligvis indtræde på SKV's plads i det omfang
Christian> betingelserne i policen for en sådan indtræden er
Christian> opfyldt.

Christian> Ja, det er klart! Var det ikke også det jeg skrev??

Har jeg skrevet at du ikke skrev det? Behøves enhver diskussion
og ethvert indlæg herinde vitterligt bygge på at man er uenige?

Altså linket er ret godt, IMO, fordi den opstiller en liste over både
frivillige og lovpligtige forsikringer så man ikke er i tvivl om hvad
forskellen er og jeg er overbevist om at du eller ihvertfald ikke alle
herinde ikke per automatik kendte de 4 lovpligtige forsikringstyper
der er beskrevet.

Best regards
Martin Jørgensen