|
| Betaling af forsendelsesomkostninger ved r~ Fra : Johannes |
Dato : 06-05-07 15:33 |
|
Hej.
Det forekommer mig uklart hvem der skal betale forsendelsesomkostninger
ved udnyttelse af returret ved køb via internet.
Det fremgår af lov om visse forbrugeraftaler § 19, stk. 2, at omkostninger
til tilbagesendelse påhviler forbrugeren. Men hvad med de oprindelige
fremsendelsesomkostninger ?
Håber nogen kan give et peg. Synes jeg har stiret mig blind på det.
/Johannes
| |
Johan Holst Nielsen (06-05-2007)
| Kommentar Fra : Johan Holst Nielsen |
Dato : 06-05-07 16:24 |
|
Johannes wrote:
> Hej.
>
> Det forekommer mig uklart hvem der skal betale forsendelsesomkostninger
> ved udnyttelse af returret ved køb via internet.
>
> Det fremgår af lov om visse forbrugeraftaler § 19, stk. 2, at omkostninger
> til tilbagesendelse påhviler forbrugeren. Men hvad med de oprindelige
> fremsendelsesomkostninger ?
>
> Håber nogen kan give et peg. Synes jeg har stiret mig blind på det.
Ved brug af returret ved varer købt via internettet - er det butikken
der skal betale de oprindelige forsendelsesomkostninger. Du skal altså
have det *fulde* beløb du betalte retur.
Mvh
Johan
| |
Johan Holst Nielsen (06-05-2007)
| Kommentar Fra : Johan Holst Nielsen |
Dato : 06-05-07 16:28 |
| | |
Leif Neland (06-05-2007)
| Kommentar Fra : Leif Neland |
Dato : 06-05-07 21:35 |
|
Johan Holst Nielsen wrote:
> Johan Holst Nielsen wrote:
>> Johannes wrote:
>>> Hej.
>>>
>>> Det forekommer mig uklart hvem der skal betale
>>> forsendelsesomkostninger ved udnyttelse af returret ved køb via
>>> internet.
>>
>> Ved brug af returret ved varer købt via internettet - er det butikken
>> der skal betale de oprindelige forsendelsesomkostninger. Du skal
>> altså have det *fulde* beløb du betalte retur.
>
Hvis kunden nu køber 3 ting, og fortryder den ene, skal kunden så også have
forsendelsesomkostningerne retur?
Og kan firmaet så forlange portoen retur fra postdanmark?!
Kan man også få refunderet benzinudgifter, hvis man returnerer en vare, købt
i en fysisk butik?
Besynderlig lov.
Leif
| |
Bjarne (07-05-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 07-05-07 07:15 |
|
Leif Neland skrev:
> Johan Holst Nielsen wrote:
>> Johan Holst Nielsen wrote:
>>> Johannes wrote:
>>>> Hej.
>>>>
>>>> Det forekommer mig uklart hvem der skal betale
>>>> forsendelsesomkostninger ved udnyttelse af returret ved køb via
>>>> internet.
>>> Ved brug af returret ved varer købt via internettet - er det butikken
>>> der skal betale de oprindelige forsendelsesomkostninger. Du skal
>>> altså have det *fulde* beløb du betalte retur.
> Hvis kunden nu køber 3 ting, og fortryder den ene, skal kunden så også have
> forsendelsesomkostningerne retur?
>
> Og kan firmaet så forlange portoen retur fra postdanmark?!
>
> Kan man også få refunderet benzinudgifter, hvis man returnerer en vare, købt
> i en fysisk butik?
>
> Besynderlig lov.
>
Den er en meget forbrugervenlig lov.
Det er så nemt at bestille - eller sende noget der ikke er bestilt - at
forbrugeren bør være beskyttet, når der leveres noget andet end forventet.
Hvis man sælger via internettet, er det forretningsvilkårene.
Og man er nok lidt mere påpasselig med kun at sende det rigtige på den måde.
Bjarne
| |
Martin Højriis Krist~ (07-05-2007)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 07-05-07 07:24 |
|
"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
news:463ec3d3$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvis man sælger via internettet, er det forretningsvilkårene.
> Og man er nok lidt mere påpasselig med kun at sende det rigtige på den
> måde.
Det er ikke fortrydelsesretten der kommer i anvendelse hvis sælgeren sender
noget forkert, det er den almindelige mangelsbestemmelse.
--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/
| |
Bjarne (07-05-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 07-05-07 07:34 |
|
Martin Højriis Kristensen skrev:
> "Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
> news:463ec3d3$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hvis man sælger via internettet, er det forretningsvilkårene.
>> Og man er nok lidt mere påpasselig med kun at sende det rigtige på den
>> måde.
>
> Det er ikke fortrydelsesretten der kommer i anvendelse hvis sælgeren sender
> noget forkert, det er den almindelige mangelsbestemmelse.
>
Det mener jeg alligevel godt at det kan være.
Når man til enhver tid kan fortryde uden at skulle give en begrundelse,
behøver man ikke at være enig med sælgeren om, hvorvidt varen er som
aftalt eller ej.
Dvs at spørgsmålet om mangler slet ikke behøver at tages op, når
fortrydelse er uproblematisk og nemt, mens en klage over mangler kun er
en enkel sag, såfremt sælger erkender forholdet.
Eksempler: Du køber en dims via en hjemmeside, men får en anden dims end
du forventede. I mellemtiden er hjemmesiden opdateret og oplysningerne
ændret.
Eller du modtager en skummel pakke med posten, som du ikke ønsker, men
sælger påstår, du har bestilt. Måske har andre bestilt den på dine vegne.
Eller du får dimsen leveret i l****brun i stedet for barbiepink.
Mulighederne er utallige.
Bjarne
| |
Martin Højriis Krist~ (07-05-2007)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 07-05-07 17:46 |
|
"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
news:463ec840$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Det er ikke fortrydelsesretten der kommer i anvendelse hvis sælgeren
>> sender noget forkert, det er den almindelige mangelsbestemmelse.
> Det mener jeg alligevel godt at det kan være.
> Når man til enhver tid kan fortryde uden at skulle give en begrundelse,
> behøver man ikke at være enig med sælgeren om, hvorvidt varen er som
> aftalt eller ej.
Det udelukkende en praktisk foranstaltning, der er ikke noget juridisk i
det.
--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/
| |
N/A (06-05-2007)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 06-05-07 16:27 |
|
| |
Johan Holst Nielsen (06-05-2007)
| Kommentar Fra : Johan Holst Nielsen |
Dato : 06-05-07 16:27 |
| | |
Johannes (06-05-2007)
| Kommentar Fra : Johannes |
Dato : 06-05-07 17:24 |
| | |
|
|