/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Betaling af forsendelsesomkostninger ved r~
Fra : Johannes


Dato : 06-05-07 15:33

Hej.

Det forekommer mig uklart hvem der skal betale forsendelsesomkostninger
ved udnyttelse af returret ved køb via internet.

Det fremgår af lov om visse forbrugeraftaler § 19, stk. 2, at omkostninger
til tilbagesendelse påhviler forbrugeren. Men hvad med de oprindelige
fremsendelsesomkostninger ?

Håber nogen kan give et peg. Synes jeg har stiret mig blind på det.

/Johannes

 
 
Johan Holst Nielsen (06-05-2007)
Kommentar
Fra : Johan Holst Nielsen


Dato : 06-05-07 16:24

Johannes wrote:
> Hej.
>
> Det forekommer mig uklart hvem der skal betale forsendelsesomkostninger
> ved udnyttelse af returret ved køb via internet.
>
> Det fremgår af lov om visse forbrugeraftaler § 19, stk. 2, at omkostninger
> til tilbagesendelse påhviler forbrugeren. Men hvad med de oprindelige
> fremsendelsesomkostninger ?
>
> Håber nogen kan give et peg. Synes jeg har stiret mig blind på det.

Ved brug af returret ved varer købt via internettet - er det butikken
der skal betale de oprindelige forsendelsesomkostninger. Du skal altså
have det *fulde* beløb du betalte retur.

Mvh
Johan

Johan Holst Nielsen (06-05-2007)
Kommentar
Fra : Johan Holst Nielsen


Dato : 06-05-07 16:28

Johan Holst Nielsen wrote:
> Johannes wrote:
>> Hej.
>>
>> Det forekommer mig uklart hvem der skal betale forsendelsesomkostninger
>> ved udnyttelse af returret ved køb via internet.
>>
>> Det fremgår af lov om visse forbrugeraftaler § 19, stk. 2, at
>> omkostninger
>> til tilbagesendelse påhviler forbrugeren. Men hvad med de oprindelige
>> fremsendelsesomkostninger ?
>>
>> Håber nogen kan give et peg. Synes jeg har stiret mig blind på det.
>
> Ved brug af returret ved varer købt via internettet - er det butikken
> der skal betale de oprindelige forsendelsesomkostninger. Du skal altså
> have det *fulde* beløb du betalte retur.

Her står det temmeligt klart:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek-dk/hvad-gaelder-ved-e-handel/fortrydelsesret/virkningen-af-fortrydelse/tilbagebetaling-af-evt-modtagen-betaling/

Mvh
Johan

Leif Neland (06-05-2007)
Kommentar
Fra : Leif Neland


Dato : 06-05-07 21:35

Johan Holst Nielsen wrote:
> Johan Holst Nielsen wrote:
>> Johannes wrote:
>>> Hej.
>>>
>>> Det forekommer mig uklart hvem der skal betale
>>> forsendelsesomkostninger ved udnyttelse af returret ved køb via
>>> internet.
>>
>> Ved brug af returret ved varer købt via internettet - er det butikken
>> der skal betale de oprindelige forsendelsesomkostninger. Du skal
>> altså have det *fulde* beløb du betalte retur.
>
Hvis kunden nu køber 3 ting, og fortryder den ene, skal kunden så også have
forsendelsesomkostningerne retur?

Og kan firmaet så forlange portoen retur fra postdanmark?!

Kan man også få refunderet benzinudgifter, hvis man returnerer en vare, købt
i en fysisk butik?

Besynderlig lov.

Leif






Bjarne (07-05-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 07-05-07 07:15

Leif Neland skrev:
> Johan Holst Nielsen wrote:
>> Johan Holst Nielsen wrote:
>>> Johannes wrote:
>>>> Hej.
>>>>
>>>> Det forekommer mig uklart hvem der skal betale
>>>> forsendelsesomkostninger ved udnyttelse af returret ved køb via
>>>> internet.
>>> Ved brug af returret ved varer købt via internettet - er det butikken
>>> der skal betale de oprindelige forsendelsesomkostninger. Du skal
>>> altså have det *fulde* beløb du betalte retur.
> Hvis kunden nu køber 3 ting, og fortryder den ene, skal kunden så også have
> forsendelsesomkostningerne retur?
>
> Og kan firmaet så forlange portoen retur fra postdanmark?!
>
> Kan man også få refunderet benzinudgifter, hvis man returnerer en vare, købt
> i en fysisk butik?
>
> Besynderlig lov.
>
Den er en meget forbrugervenlig lov.

Det er så nemt at bestille - eller sende noget der ikke er bestilt - at
forbrugeren bør være beskyttet, når der leveres noget andet end forventet.

Hvis man sælger via internettet, er det forretningsvilkårene.
Og man er nok lidt mere påpasselig med kun at sende det rigtige på den måde.

Bjarne

Martin Højriis Krist~ (07-05-2007)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 07-05-07 07:24

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
news:463ec3d3$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvis man sælger via internettet, er det forretningsvilkårene.
> Og man er nok lidt mere påpasselig med kun at sende det rigtige på den
> måde.

Det er ikke fortrydelsesretten der kommer i anvendelse hvis sælgeren sender
noget forkert, det er den almindelige mangelsbestemmelse.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/



Bjarne (07-05-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 07-05-07 07:34

Martin Højriis Kristensen skrev:
> "Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
> news:463ec3d3$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hvis man sælger via internettet, er det forretningsvilkårene.
>> Og man er nok lidt mere påpasselig med kun at sende det rigtige på den
>> måde.
>
> Det er ikke fortrydelsesretten der kommer i anvendelse hvis sælgeren sender
> noget forkert, det er den almindelige mangelsbestemmelse.
>
Det mener jeg alligevel godt at det kan være.
Når man til enhver tid kan fortryde uden at skulle give en begrundelse,
behøver man ikke at være enig med sælgeren om, hvorvidt varen er som
aftalt eller ej.
Dvs at spørgsmålet om mangler slet ikke behøver at tages op, når
fortrydelse er uproblematisk og nemt, mens en klage over mangler kun er
en enkel sag, såfremt sælger erkender forholdet.

Eksempler: Du køber en dims via en hjemmeside, men får en anden dims end
du forventede. I mellemtiden er hjemmesiden opdateret og oplysningerne
ændret.
Eller du modtager en skummel pakke med posten, som du ikke ønsker, men
sælger påstår, du har bestilt. Måske har andre bestilt den på dine vegne.
Eller du får dimsen leveret i l****brun i stedet for barbiepink.
Mulighederne er utallige.


Bjarne

Martin Højriis Krist~ (07-05-2007)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 07-05-07 17:46

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
news:463ec840$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Det er ikke fortrydelsesretten der kommer i anvendelse hvis sælgeren
>> sender noget forkert, det er den almindelige mangelsbestemmelse.
> Det mener jeg alligevel godt at det kan være.
> Når man til enhver tid kan fortryde uden at skulle give en begrundelse,
> behøver man ikke at være enig med sælgeren om, hvorvidt varen er som
> aftalt eller ej.

Det udelukkende en praktisk foranstaltning, der er ikke noget juridisk i
det.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/



N/A (06-05-2007)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 06-05-07 16:27



Johan Holst Nielsen (06-05-2007)
Kommentar
Fra : Johan Holst Nielsen


Dato : 06-05-07 16:27

www.netink.dk / www.GPSdebat.dk wrote:
> Hejsa
>
>> Håber nogen kan give et peg. Synes jeg har stiret mig blind på det.
>
> http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek-dk/hvad-gaelder-ved-e-handel/fortrydelsesret/hvordan-benyttes-fortrydelsesretten/fortrydelse-af-varekoeb/
>
> ===
> Udgangspunktet er, at omkostningerne til tilbagelevering påhviler
> forbrugeren. Det bør dog være oplyst til forbrugeren, hvis forbrugeren
> skal betale returomkostningerne.
> ===

Ja - det er til *tilbageleveringen*. Det var ikke det Johannes var i
tvivl om.

Mvh
Johan

Johannes (06-05-2007)
Kommentar
Fra : Johannes


Dato : 06-05-07 17:24

Den Sun, 06 May 2007 17:28:13 +0200, skrev Johan Holst Nielsen:

> Her står det temmeligt klart:
> http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek-dk/hvad-gaelder-ved-e-handel/fortrydelsesret/virkningen-af-fortrydelse/tilbagebetaling-af-evt-modtagen-betaling/

Ja, jeg kan godt se det, men jeg synes ikke lige at det var "temmeligt
klart".
Men tak, så skulle det vist være afklaret.

/Johannes

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste