vedr misligholdt betalingsaftale
Fra : kaj

Dato : 05-05-07 22:24

hej eksperter

hvis man for over 10 år siden har købt en ting på afbetaling men aldrig fik
betalt det hele af på den og man i de første år fik "hilsner" fra
inkassofirmaer og man ikke hørte noget fra dem i minimum 4-5 år og de
pludselig henvender sig vedr betaling igen med besøg på bopæl og man ikke
kan betale regningen pga dårlig økonomi, har de så lov til at sende en i
ribers når man ikke har hørt fra dem i så mange år? hvor går grænsen. kan
man erklære sig selv insolvens. jeg er godt klar over at de fleste inkassoer
vil ha 100 kr pr måned men hvis renterne på beløbet er meget høje så er det
jo svært at betale af hvis man ikke ejer dagens mønt.

hilsen kaj

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 06-05-07 08:38

kaj wrote:
> [...]
> vil ha 100 kr pr måned men hvis renterne på beløbet er meget høje så er det
> jo svært at betale af hvis man ikke ejer dagens mønt.

Ja - regner ikke med der er faldet en dom omkring du skylder beløbet? I
så fald er der en forældelsesfrist på 20 år. Ellers er
forældelsesfristen på 5 år.

Dvs. hvis de blot har "mindet" dig om gælden hvert 5 år - så er kravet
fuldt ud berettiget.

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/647.html

Mvh
Johan

Fra : kaj

Dato : 06-05-07 12:14

"Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> wrote in message

> [...]
> forældelsesfristen på 5 år.
>
> Dvs. hvis de blot har "mindet" dig om gælden hvert 5 år - så er kravet

Hej johan

Hvis der nu er faldet dom i en "skyldner" sag og man afdrager på det og eks
ikke har råd til at betale videre på "dommen" hvad sker der så?

Jeg går ud fra at hvis der ikke er faldet dom i en sag og man ikke betaler
så kan de ikke komme efter en hvis man ikke ejer noget eller altid er på
kontanthjælp hvor indtægten er minimal. Jeg er godt klar over at gænden bare
stiger og stiger så det tilsidst er meget svært at komme af med gælden.

Jeg er ikke så meget inde i det. så hvis du eller en anden en kan forklarer
mig det ville jeg være glad hvad man kan gøre og ikke gøre.

hilsen kaj

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-05-07 12:37

Den 06-05-07 13.13 skrev kaj følgende:

> Hvis der nu er faldet dom i en "skyldner" sag og man afdrager på det og eks
> ikke har råd til at betale videre på "dommen" hvad sker der så?

Så vil kreditor sandsynligvis slæbe dig i fogedretten for at se, om der
er værdier, der kan gøres udlæg i.

> Jeg går ud fra at hvis der ikke er faldet dom i en sag og man ikke betaler
> så kan de ikke komme efter en hvis man ikke ejer noget eller altid er på
> kontanthjælp hvor indtægten er minimal.

Hvis du erkender, at du skylder pengene, så gør det ikke den store
forskel, kreditor kan stadig slæbe dig i fogedretten, også selvom der
ikke er faldet dom.

I begge tilfælde kan du få en insolventerklæring, hvis du ikke ejer
noget, der kan gøres udlæg i. Sådan en er gældende i seks måneder, og i
den periode kan kreditor (eller andre kreditorer) ikke slæbe dig i
fogedretten, undtagen i meget specielle tilfælde (fx hvis du har løjet
om, at du ikke ejer noget af værdi).

Efter de seks måneder, kan du atter slæbes i fogedretten, hvor du så har
mulighed for at få en ny insolventerklæring. En kreditor vil dog
sandsynligvis ikke slæbe dig i fogedretten hvert halve år, men vil
typisk vente lidt længere, medmindre de har mistanke om, at du er kommet
til penge.

> Jeg er godt klar over at gænden bare
> stiger og stiger så det tilsidst er meget svært at komme af med gælden.

Ja, der kommer renter på, og udgifterne til fogedretten og advokat
bliver også lagt til det skyldige beløb.

> Jeg er ikke så meget inde i det. så hvis du eller en anden en kan forklarer
> mig det ville jeg være glad hvad man kan gøre og ikke gøre.

Hvis du ikke kan betale, og du vitterligt ikke ejer noget, og hvis du
ikke forventer at kunne betale foreløbig, så er der
insolventerklæringen. Hvis du forventer at få mulighed for at kunne
afdrag på gælden i løbet af nogle måneder, så vil det være klart
billigst for dig, hvis du kan låne penge til at betale gælden. Uanset om
det er af en bank eller af familie.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en lille, praktisk og helt gratis lommeregner i proceslinjen.

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 06-05-07 09:20

kaj wrote:
> [...]
> kan betale regningen pga dårlig økonomi, har de så lov til at sende en i

Nej, man kan kun komme i RKI, én gang pr. udestående, uanset
hvor mange år der går.

Men jeg ved godt, at nogle af de værste plattenslagere inden for
incassobranchen bruger truslen.

Jeg vil foreslå, at hvis du har truslen på skrift, at de vil registrere dig
én gang mere, så tag en kopi og send den til RKI, som nu kalder sig
Experian, og pågældende incassofirma vil få en advarsel, og i
gentagelsestilfælde, vil blive udelukket fra, at kunne registre skyldnere.

Problemet er så bare, at hvis de allerede er blevet frataget denne ret, så
er flere af dem uden for pædagogisk rækkevidde.

--
Ejvind

Fra : alexbo

Dato : 06-05-07 09:27

"kaj" skrev

> har de så lov til at sende en i
> ribers når man ikke har hørt fra dem i så mange år?

Du kan på www.ribers.dk se en række spørgsmål/svar om registreringsreglerne.

Du kan ikke kommer i Ribers 2 gange for samme sag, men jeg kan nu heller
ikke læse i dit indlæg at du har været det før.

mvh
Alex Christensen

Fra : kaj

Dato : 06-05-07 12:10

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
>
> Du kan ikke kommer i Ribers 2 gange for samme sag, men jeg kan nu heller
> ikke læse i dit indlæg at du har været det før.

hej alex

tak for svar. jeg mener ikke jeg har været registeret før men jeg er ikke
sikker. Er det muligt nogen stedder at finde ud af om hvor mange gange man
har været registeret i rki og på hvilke sager eller kræver det blot at man
har gemt alle papirere man har modtaget de sidste 10 år eller længere

hilsen kaj

Fra : alexbo

Dato : 06-05-07 12:30

"kaj" <none@virker.ikke.dkk> skrev i

> tak for svar. jeg mener ikke jeg har været registeret før men jeg er ikke
> sikker.

Det første spørgsmål/svar på Ribers lyder.

1) Kan jeg få at vide, om jeg er registreret?
Når du bliver registreret får du automatisk besked

Så hvis du er eller har været reg. vil du have fået besked, men hvis du er i
tvivl så skriv til den forbrugerservice Ribers har.

Men alt det hjælper jo ikke på den nuværende opkrævning,
den eneste rigtige vej ud er at lave en betalingsaftale og overholde den.
Evt. en aftale om rentestop til gengæld for afdrag.
Du omtaler selv 100 kr pr. md. det bør kunne klares og bliver alligevel til
6.000 kr. på 5 år.
Den anden vej er at lade som ingenting, være ligeglad med Ribers og bare
lade tilværelsen fortsætte i samme skure.

Valget afhænger noget af om der også står andre gældsposter og venter.
Det lyder en smule skræmmende at du ikke med sikkerhed ved om du har været
reg. i Ribers.

Jeg kan i et andet indlæg se at du er på kontanthjælp, det er nok ikke det
bedst betalte arbejde.
Det var måske en ide at finde et andet.

mvh
Alex Christensen