/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Lovlig ligegyldighed?
Fra : /Peter


Dato : 04-05-07 21:16

Hvis muslimske tørklæder, burka mm.,
forbliver lovlige alle steder,
inkl. i det offenlige rum, kan man
da forestille sig at alle ganske
lovligt,
og uden at komme i konflikt med
"racismeparagraffen" § 266 b.* ,
overfor alle mumuhamedanere kan:

- Kræve betjening af en ikke muhamedaner.
- Nægte at betjene muhamedanere.
- Nægte at hjælpe en muhamedaner.
- I det hele tagetfuldstændig ignorere dem
og deres ønsker?


af personlige eller religiøse grunde,
eller ganske enkelt uden nogen forklaring.



*§ 266 b.
Den, der offentligt eller med forsæt
til udbredelse i en videre kreds
fremsætter udtalelse eller anden
meddelelse, ved hvilken en gruppe af
personer trues, forhånes eller
nedværdiges på grund af sin race,
hudfarve, nationale eller etniske
oprindelse, tro eller seksuelle
orientering, straffes med bøde,
hæfte eller fængsel indtil 2 år.

Stk. 2.
Ved straffens udmåling skal det
betragtes som en skærpende
omstændighed,
at forholdet har karakter af
propagandavirksomhed.


(Hvad var det lige for en paragraf,
der kunne bruges når man bestilte en
taxa med
dansk chauffør? Selvom jeg ikke kan
tro det er ulovligt)



 
 
per christoffersen (05-05-2007)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 05-05-07 11:49


"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
news:463b946a$0$1418$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hvis muslimske tørklæder, burka mm.,
> forbliver lovlige alle steder,
> inkl. i det offenlige rum, kan man
> da forestille sig at alle ganske
> lovligt,
> og uden at komme i konflikt med
> "racismeparagraffen" § 266 b.* ,
> overfor alle mumuhamedanere kan:
>
> - Kræve betjening af en ikke muhamedaner.
> - Nægte at betjene muhamedanere.
> - Nægte at hjælpe en muhamedaner.
> - I det hele tagetfuldstændig ignorere dem
> og deres ønsker?

Man kan gøre det uden at komme i konflikt med straffelovens §266b.
Man kan ikke undlade at hjælpe nogen i nød ('hjælpeløs tilstand') uden at
komme i konflikt med en anden § o straffeloven.
Man kan ikke nægte at betjene nogen på baggrund af deres religion uden at
komme i konflikt med loven om ret til ligebehandling
('racediskriminationsloven', som dog også omfatter diskrimination af på
andre baggrunde end race).

> af personlige eller religiøse grunde,
> eller ganske enkelt uden nogen forklaring.

Årsagen er for så vidt lige meget.
Forskelsbehandling kan være i orden ud fra nogle meget objektive grunde
(feks. opdeling i mande- og kvindeomklædningsrum), men ellers ikke.

> (Hvad var det lige for en paragraf,
> der kunne bruges når man bestilte en
> taxa med
> dansk chauffør? Selvom jeg ikke kan
> tro det er ulovligt)

Det er ikke ulovligt at bestille en sådan taxa, - men det er formodentlig
ulovligt for centralen at efterkomme ønsket.
De må nemlig ikke forskelsbehandle deres chauffører/vognmænd efter race,
religion eller oprindelsesland.

Jeg har lidt svært ved at se hvad den juridiske baggrund skulle være for at
koble dine spørgsmål sammen med en religiøst/kulturelt betinget påklædning?

/Per



Jesper Brock (05-05-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 05-05-07 11:50

/Peter skrev:
> Hvis muslimske tørklæder, burka mm.,
> forbliver lovlige alle steder,
> inkl. i det offenlige rum, kan man
> da forestille sig at alle ganske
> lovligt,
> og uden at komme i konflikt med
> "racismeparagraffen" § 266 b.* ,
> overfor alle mumuhamedanere kan:
>
> - Kræve betjening af en ikke muhamedaner.
> - Nægte at betjene muhamedanere.
> - Nægte at hjælpe en muhamedaner.
> - I det hele tagetfuldstændig ignorere dem
> og deres ønsker?
>
>
> af personlige eller religiøse grunde,
> eller ganske enkelt uden nogen forklaring.


Ja, du kan godt gøre ovenstående og undgå at komme i klammeri med STRFL
§266b.

Til gengæld får du et problem med at undgå "Lov om etnisk ligestilling", §3

"Ingen må udsætte en anden person for direkte eller indirekte
forskelsbehandling på grund af vedkommendes eller en tredjemands race
eller etniske oprindelse.
Stk. 2. Der foreligger direkte forskelsbehandling, når en person på
grund af race eller etnisk oprindelse behandles ringere, end en anden
bliver, er blevet eller ville blive behandlet i en tilsvarende situation.
Stk. 3. Der foreligger indirekte forskelsbehandling, hvis en
tilsyneladende neutral bestemmelse, betingelse eller praksis vil stille
personer af en bestemt race eller etnisk oprindelse ringere end andre
personer, medmindre den pågældende bestemmelse, betingelse eller praksis
er objektivt begrundet i et sagligt formål og midlerne til at opfylde
det er hensigtsmæssige og nødvendige.
Stk. 4. Chikane skal betragtes som forskelsbehandling, når en optræden i
relation til race eller etnisk oprindelse finder sted med det formål
eller den virkning at krænke en persons værdighed og skabe et truende,
fjendtligt, nedværdigende, ydmygende eller ubehageligt klima for den
pågældende.
Stk. 5. En instruktion om at forskelsbehandle en person på grund af race
eller etnisk oprindelse betragtes som forskelsbehandling. "




Det er denne bestemmelse, der blandt andet forbyder dig at bede om en
dansk taxachauffør



--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

/Peter (05-05-2007)
Kommentar
Fra : /Peter


Dato : 05-05-07 14:55

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse
news:463c6142$0$52152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Ja, du kan godt gøre ovenstående og undgå at komme i klammeri med
> STRFL §266b.
>
> Til gengæld får du et problem med at undgå "Lov om etnisk
> ligestilling", §3
>
> "Ingen må udsætte en anden person for direkte eller indirekte
> forskelsbehandling på grund af vedkommendes eller en tredjemands race
> eller etniske oprindelse.
> Stk. 2. Der foreligger direkte forskelsbehandling, når en person på
> grund af race eller etnisk oprindelse behandles ringere, end en anden
> bliver, er blevet eller ville blive behandlet i en tilsvarende
> situation.
> Stk. 3. Der foreligger indirekte forskelsbehandling, hvis en
> tilsyneladende neutral bestemmelse, betingelse eller praksis vil
> stille personer af en bestemt race eller etnisk oprindelse ringere end
> andre personer, medmindre den pågældende bestemmelse, betingelse eller
> praksis er objektivt begrundet i et sagligt formål og midlerne til at
> opfylde det er hensigtsmæssige og nødvendige.
> Stk. 4. Chikane skal betragtes som forskelsbehandling, når en optræden
> i relation til race eller etnisk oprindelse finder sted med det formål
> eller den virkning at krænke en persons værdighed og skabe et truende,
> fjendtligt, nedværdigende, ydmygende eller ubehageligt klima for den
> pågældende.
> Stk. 5. En instruktion om at forskelsbehandle en person på grund af
> race eller etnisk oprindelse betragtes som forskelsbehandling. "
>
>
>
>
> Det er denne bestemmelse, der blandt andet forbyder dig at bede om en
> dansk taxachauffør



Nu har tørklæde, politiske eller religiøse tilhørsforhold jo intet med
race eller etnisk oprindelse at gøre.



per christoffersen (05-05-2007)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 05-05-07 15:16


"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
news:463c8cad$0$6746$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

>> Det er denne bestemmelse, der blandt andet forbyder dig at bede om en
>> dansk taxachauffør

> Nu har tørklæde, politiske eller religiøse tilhørsforhold jo intet med
> race eller etnisk oprindelse at gøre.

Nej, man skal nok have fat i
Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race m.v.
§ 1. Den, som inden for erhvervsmæssig eller almennyttig virksomhed på grund
af en persons race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller
seksuelle orientering nægter at betjene den pågældende på samme vilkår som
andre, straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder.

Den betyder, at taxaselskabet ikke kan efterkomme ønsket.

/Per



/Peter (05-05-2007)
Kommentar
Fra : /Peter


Dato : 05-05-07 15:19

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:463c90fa$0$7245$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> news:463c8cad$0$6746$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>>> Det er denne bestemmelse, der blandt andet forbyder dig at bede om
>>> en dansk taxachauffør
>
>> Nu har tørklæde, politiske eller religiøse tilhørsforhold jo intet
>> med race eller etnisk oprindelse at gøre.
>
> Nej, man skal nok have fat i
> Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race m.v.
> § 1. Den, som inden for erhvervsmæssig eller almennyttig virksomhed på
> grund af en persons race, hudfarve, nationale eller etniske
> oprindelse, tro eller seksuelle orientering nægter at betjene den
> pågældende på samme vilkår som andre, straffes med bøde, hæfte eller
> fængsel indtil 6 måneder.
>
> Den betyder, at taxaselskabet ikke kan efterkomme ønsket.


Det betyder så også at hvis håndtryk er en del af betjeningen, så kan
Astma-hamid
eller andre muhamedanere, komme i klemme, hvis hun nægter at give
håndtryk til mænd,
da hun laver forskelsbehandling?



per christoffersen (05-05-2007)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 05-05-07 18:22


"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
news:463c9245$0$93566$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

>
> Det betyder så også at hvis håndtryk er en del af betjeningen, så kan
> Astma-hamid
> eller andre muhamedanere, komme i klemme, hvis hun nægter at give håndtryk
> til mænd,
> da hun laver forskelsbehandling?

Hun kan også bare lade være at give hånd til kvinder.

/Per



/Peter (05-05-2007)
Kommentar
Fra : /Peter


Dato : 05-05-07 20:35

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:463cbc93$0$6744$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> news:463c9245$0$93566$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>>
>> Det betyder så også at hvis håndtryk er en del af betjeningen, så kan
>> Astma-hamid
>> eller andre muhamedanere, komme i klemme, hvis hun nægter at give
>> håndtryk til mænd,
>> da hun laver forskelsbehandling?
>
> Hun kan også bare lade være at give hånd til kvinder.





/Peter (05-05-2007)
Kommentar
Fra : /Peter


Dato : 05-05-07 15:24

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:463c90fa$0$7245$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> news:463c8cad$0$6746$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>>> Det er denne bestemmelse, der blandt andet forbyder dig at bede om
>>> en dansk taxachauffør
>
>> Nu har tørklæde, politiske eller religiøse tilhørsforhold jo intet
>> med race eller etnisk oprindelse at gøre.
>
> Nej, man skal nok have fat i
> Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race m.v.
> § 1. Den, som inden for erhvervsmæssig eller almennyttig virksomhed på
> grund af en persons race, hudfarve, nationale eller etniske
> oprindelse, tro eller seksuelle orientering nægter at betjene den
> pågældende på samme vilkår som andre, straffes med bøde, hæfte eller
> fængsel indtil 6 måneder.
>
> Den betyder, at taxaselskabet ikke kan efterkomme ønsket.


Men det man oplever er jo så omvendt at nogle kræver særbehandling,
netop pga. dere tro/politiske overbevisning mm.

Hvad så med politisk tilhørsforhold er det under samme paragraf, eller
er det slet ikke dækket ind under loven,
må man "diskriminere" personer pga. af deres politiske tilhørsforhold?

Hvis det er tilfældet, hvordan vil rent juridisk stå hvis man påstår at
tørklædet er politisk,
og vedkommende siganalere politik mere end religion, jeg mener kam man
juridisk definere
hele eller dele af islam som værende rent politisk.



/Peter (05-05-2007)
Kommentar
Fra : /Peter


Dato : 05-05-07 15:31

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:463c90fa$0$7245$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> news:463c8cad$0$6746$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>>> Det er denne bestemmelse, der blandt andet forbyder dig at bede om
>>> en dansk taxachauffør
>
>> Nu har tørklæde, politiske eller religiøse tilhørsforhold jo intet
>> med race eller etnisk oprindelse at gøre.
>
> Nej, man skal nok have fat i
> Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race m.v.
> § 1. Den, som inden for erhvervsmæssig eller almennyttig virksomhed på
> grund af en persons race, hudfarve, nationale eller etniske
> oprindelse, tro eller seksuelle orientering nægter at betjene den
> pågældende på samme vilkår som andre, straffes med bøde, hæfte eller
> fængsel indtil 6 måneder.
>
> Den betyder, at taxaselskabet ikke kan efterkomme ønsket.



Nå, jeg prøver lige igen, da denne § er lidt sjov:

Hvad hvis en person pga. sin egen religiøse overbevisning, bliver
diskrimineret,
ved at skulle følge denne lov.
eller
Hvis man pga. af sin religion ikke kan imødekomme lovens krav fordi ens
religonen påtvinger at man skal opføre sig på en bestemt måde overfor
udvalgte menneskergrupper?



per christoffersen (05-05-2007)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 05-05-07 18:23


"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
news:463c9512$0$57877$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Hvad hvis en person pga. sin egen religiøse overbevisning, bliver
> diskrimineret,
> ved at skulle følge denne lov.
> eller
> Hvis man pga. af sin religion ikke kan imødekomme lovens krav fordi ens
> religonen påtvinger at man skal opføre sig på en bestemt måde overfor
> udvalgte menneskergrupper?

Loven ser på handlinger, og ikke på deres udspring/baggrund.

/Per



Martin Højriis Krist~ (05-05-2007)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 05-05-07 16:03

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:463c90fa$0$7245$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race m.v.
> § 1. Den, som inden for erhvervsmæssig eller almennyttig virksomhed på
> grund af en persons race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse,
> tro eller seksuelle orientering nægter at betjene den pågældende på samme
> vilkår som andre, straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder.
> Den betyder, at taxaselskabet ikke kan efterkomme ønsket.

Det forstår jeg ikke hvordan du læser.

Hvis det var sådan at jeg ikke kunne få en taxa fordi jeg er jyde, så ville
det være en overskridelse af §1.
At jeg derimod som kunde foretrækker at blive betjent af en jyde fremfor en
københavner, og beder selskabet efterkomme denne præference, ser jeg ikke
forbudt i §1.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/



per christoffersen (05-05-2007)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 05-05-07 18:20


"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i en meddelelse
news:463c9cb2$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> news:463c90fa$0$7245$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race m.v.
>> § 1. Den, som inden for erhvervsmæssig eller almennyttig virksomhed på
>> grund af en persons race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse,
>> tro eller seksuelle orientering nægter at betjene den pågældende på samme
>> vilkår som andre, straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6
>> måneder.
>> Den betyder, at taxaselskabet ikke kan efterkomme ønsket.
>
> Det forstår jeg ikke hvordan du læser.

Taxacentralen har ikke ansat chaufføren, - han er enten ansat af en vognmand
eller er selv vognmand.
Centralen videreformidler altså bestillingen til et andet firma, og den
videreformidling må ikke ske diskriminerende.

Hvis chaufføren var ansat direkte af centralen ville man kunne finde
tilsvarende bestemmelser i lov om forbud mod forskelsbehandling
på arbejdsmarkedet m.v.

/Per



Martin Højriis Krist~ (05-05-2007)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 05-05-07 18:47

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:463cbc30$0$6746$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>> § 1. Den, som inden for erhvervsmæssig eller almennyttig virksomhed på
>>> grund af en persons race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse,
>>> tro eller seksuelle orientering nægter at betjene den pågældende på
>>> samme vilkår som andre
> Centralen videreformidler altså bestillingen til et andet firma, og den
> videreformidling må ikke ske diskriminerende.

Så du mener at centralen betjener chaufføren/vognmanden?
Jeg vil mene det er omvendt.

> Hvis chaufføren var ansat direkte af centralen ville man kunne finde
> tilsvarende bestemmelser i lov om forbud mod forskelsbehandling
> på arbejdsmarkedet m.v.

Lad høre.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/



El Trabajador (06-05-2007)
Kommentar
Fra : El Trabajador


Dato : 06-05-07 16:53


"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i
news:463c6142$0$52152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Det er denne bestemmelse, der blandt andet forbyder dig at bede om en
> dansk taxachauffør

Men det er vel næppe ulovligt at sige: Jeg har hund med

(Man kan vel ikke gøre for at hunden er stukket af inden taxaen kommer)
--
El Trabajador


--
Posted via a free Usenet account from http://www.teranews.com


Maria Frederiksen (06-05-2007)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 06-05-07 17:43


> Men det er vel næppe ulovligt at sige: Jeg har hund med

Nej, men så kommer der ikke nogen taxa. De vil ikke have hunde ind i bilen.

Mvh Maria



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste