Domainehaj ? - Eller domaineejer
Fra : Webpoint

Dato : 04-05-07 00:07

Hej

I december 2004 sælger jeg et website med tilhørende domaine til en kollega
indenfor samme branche.

I forbindelse med salget bliver der udarbejdet dk-hostmasters
overdragelsesformulare, som jeg underskriver og sender til kollegaen.

I 2005 konstatere jeg at domainet ikke er flyttet, da årsafregningen dumper
ind fra dk-hostmaster. Jeg betaler den og gør den nye ejer opmærksom på at
domainet ikke er flyttet. Dette sker via telefonsamtale.

I 2006 kommer igen en årsopkrævning, som jeg også betaler og igen kontakter
jeg køberen, denne gang via mail.

I 2007 kommer den sædvanlige årsopkrævning, men denne gang lader jeg den gå
i restance. Ringer til DK-Hostmaster, som oplyser at de aldrig har modtaget
en redelegering på domainet og at domainet med deres øjne, derfor er mit.

Nu er spørgsmålet : Domainet er aktivt og henviser til den side, som jeg i
tidernes morgen solgte. ( Er dog så vidt jeg kan se, in-aktivt ) .

Umiddelbart ejer køberen jo domainet, men har vedkommende "tabt" retten til
domainet, således jeg kan betale regningen ( igen ) og redelegere til min
egen website ?

Mvh.

K. Larsen
Odense

Fra : Bjarne

Dato : 04-05-07 12:26

Webpoint skrev:
> [...]
> domainet, således jeg kan betale regningen ( igen ) og redelegere til min

Man kan i hvertfald sige at pågældende ikke har overholdt sin del af
aftalen, men jeg ville i dit sted straks logge ind og ændre password hos
DK-Hostmaster, hvilket du jo er i stand til, når du har modtaget deres
regning.
Så sidder du med den lange ende, da det kun er dig der kan redelegere.
Samtidig ville jeg skrive til DK-Hostmaster og gøre opmærksom på, at han
ikke har overholdt aftalen med dig og du derfor ikke længere accepterer
en overdragelse.

Så har du i hvertfald gjort hvad du kan for at have kontrol med domænet,
uanset om du redelegerer nu eller ej. Gør du det ikke, kan han jo når
som helst tage det i brug.

Noget helt andet er det forhold at du har modtaget penge som betaling
for domæne og website. Så er der vel tale om en handel og evt. penge der
skal betales tilbage minus dine omkostninger, men det tør jeg slet ikke
udtale mig om.

Bjarne

Fra : Jesper Brock

Dato : 05-05-07 12:02

Bjarne skrev:
> [...]
> aftalen, men jeg ville i dit sted straks logge ind og ændre password hos
> DK-Hostmaster, hvilket du jo er i stand til, når du har modtaget deres

Med hvilken ret mener du at spørger kan bemægtige sig et domæne, han
selv har solgt...?

Spørger har på købers vegne afholdt en udgift og må søge denne udgift
erstattet hos køber - men det giver ham ikke ret til at på eget
initiativ at tilegne sig købers domænerettigheder.

> Så sidder du med den lange ende, da det kun er dig der kan redelegere.

Den lange ende?

Han har modtaget betaling fra køber og efterfølgende tilbagetaget det
solgte uden accept fra køber. Hvordan kan du få det til at være den
lange ende?

> [...]
>
> Så har du i hvertfald gjort hvad du kan for at have kontrol med domænet,
> uanset om du redelegerer nu eller ej. Gør du det ikke, kan han jo når

Køber har jo også betalt for det. At spørger efterfølgende på eget
initiativ har valgt at lægge ud for en omkostning hos DK-hostmaster,
giver ikke spørger ret til at ophæve købet.

Hvorfor betalte spørger domænet første og anden gang? Redelegeringen var
blevet effektivt gennemtvunget, ifald spørger havde sørget for at få den
gennemtrumfet på dette tidspunkt.

> [...]
> for domæne og website. Så er der vel tale om en handel og evt. penge der
> skal betales tilbage minus dine omkostninger, men det tør jeg slet ikke

Gætterier uden juridisk indhold er uønskede i gruppen.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Bjarne

Dato : 05-05-07 13:48

Jesper Brock skrev:

> Med hvilken ret mener du at spørger kan bemægtige sig et domæne, han
> selv har solgt...?
Ingen, for jeg mener selvfølgelig ikke, at han kan bemægtige sig det.

At ændre pinkoden er ikke at bemægtige sig domænet. Indtil overdragelsen
er han kontakten til DK-Hostmaster.

> Spørger har på købers vegne afholdt en udgift og må søge denne udgift
> erstattet hos køber - men det giver ham ikke ret til at på eget
> initiativ at tilegne sig købers domænerettigheder.
For mig at se har køber ikke overholdt sin del af aftalen vedr.
domæneoverdragelse.
Spørgsmålet er så, hvilke konsekvenser det har, og her kender jeg
hverken til den konkrete ordlyd af salgsaftalen eller DK Hostmasters
bestemmelser omkring forældelse af en erklæring.
Jeg ved med andre ord ikke, hvem der får ret, og vil heller ikke gætte
på det. Men indtil det er afklaret ville jeg i hans sted ændre pinkoden.

Pointen er, at den der har pinkoden og/eller email kontaktadressen reelt
kan tage kontrol over domænet til enhver tid, hvis han vil.

> Den lange ende?
>
> Han har modtaget betaling fra køber og efterfølgende tilbagetaget det
> solgte uden accept fra køber. Hvordan kan du få det til at være den
> lange ende?
For mig at se er der tale om at få afklaret en situation, hvor køber
tilsyneladende ikke overholder en aftale.
Hvis sagen skulle ende med at den oprindelige ejer beholder domænet,
ville det være i den oprindelige ejers interesse at være sikker på at
kunne redelegere.

> [...]
>
> Hvorfor betalte spørger domænet første og anden gang? Redelegeringen var
> blevet effektivt gennemtvunget, ifald spørger havde sørget for at få den
Det handler ikke om redelegering, men overdragelse?
Overdragelsen sker ikke, før køber har indsendt dokumenterne.
Hvis køber intet foretager sig, går sagen i stå.

> Gætterier uden juridisk indhold er uønskede i gruppen.

Hvordan kan du udlægge "det tør jeg slet ikke udtale mig om" som gætteri?

Men anden mulighed er selvfølgelig, at sælger undlader at betale og
samtidig sætter sig selv i kø til at overtage domænet, når det ikke fornyes.

Her kan problemet så være, at han sætter sig selv i kø til sit eget
domæne, set fra DK-Hostmasters side.

Bjarne

Fra : Klaus H

Dato : 05-05-07 14:20

Cut
> [...]
> fornyes.
>
> Her kan problemet så være, at han sætter sig selv i kø til sit eget

Send køber et brev via snaimail, at du forventer at han sørger for
redelegering hurtigst muligt, eller at du kan overtage domænet hvis han ikke
ønsker at benytte det alligevel.
Derefter er det er vel ikke et problem at meddele DK-Hostmaster, at domænet
er solgt videre, men at kunden ikke har sørget for redelegering. Derfor vil
domænet udgå og registranten er interesseret i at overtage domænet når det
bliver ledigt.

Klaus H

Fra : Jesper Brock

Dato : 05-05-07 17:17

Bjarne skrev:

> Ingen, for jeg mener selvfølgelig ikke, at han kan bemægtige sig det.
>
> At ændre pinkoden er ikke at bemægtige sig domænet. Indtil overdragelsen
> er han kontakten til DK-Hostmaster.

Hvad er dog det for noget sludder? Sælger skal blot meddele
dk-hostmaster, at han ikke længere er ejer af domænet... så skal
dk-hostmaster nok tage sig af resten.

Ved at ændre pinkoden afskæres den retmæssige ejer fra adgang til det
domæne, som han har købt. Dermed har sælger sat sig i besiddelse af et
domæne, som ikke længere er hans.

> [...]
> hverken til den konkrete ordlyd af salgsaftalen eller DK Hostmasters
> bestemmelser omkring forældelse af en erklæring.

At køber ikke har indsendt en redelegeringserklæring er en sag mellem
køber og dk-hostmaster. Sælger har modtaget sin købesum og afgivet sine
rettigheder.

Det er faktisk meget simpelt og ikke spor anderledes end hvis jeg sælger
min gamle bil til naboen.
Året efter kommer der et brev med opkrævning af vægtafgiften, fordi
naboen ikke har meddelt centralregistret for motorkøretøjer, at han har
købt bilen.

Hvis jeg nu betaler vægtafgiften - er det så pludselig igen min bil?

> Jeg ved med andre ord ikke, hvem der får ret, og vil heller ikke gætte
> på det. Men indtil det er afklaret ville jeg i hans sted ændre pinkoden.

Jeg vil ikke anbefale nogen at følge dit råd.

> Pointen er, at den der har pinkoden og/eller email kontaktadressen reelt
> kan tage kontrol over domænet til enhver tid, hvis han vil.

Hvad angår det sælger? Sælger har jo opgivet enhver rettighed til
domænet, da han solgte det.

> [...]
> Hvis sagen skulle ende med at den oprindelige ejer beholder domænet,
> ville det være i den oprindelige ejers interesse at være sikker på at

At køber ikke overholder sin aftale er udelukkende en sag mellem køber
og dk-hostmaster.

Du skal forstå, at sælger ikke *har* nogen rettigheder. Dem har han
solgt - derfor kalder vi ham "sælger".

> Det handler ikke om redelegering, men overdragelse?
> Overdragelsen sker ikke, før køber har indsendt dokumenterne.
> Hvis køber intet foretager sig, går sagen i stå.

Dette er et problem mellem køber og dk-hostmaster.

> Men anden mulighed er selvfølgelig, at sælger undlader at betale og
> samtidig sætter sig selv i kø til at overtage domænet, når det ikke
> fornyes.

Sælger bør selvfølgelig ikke betale for et domæne, der ikke tilhører ham.

Hvis han gerne vil overtage det, må han stille sig i kø sammen med
eventuelle andre interesserede.

> Her kan problemet så være, at han sætter sig selv i kø til sit eget
> domæne, set fra DK-Hostmasters side.

Sælger skal starte med at få meddelt DK-hostmaster, at der er indgået en
salgsaftale, eventuelt ved at fremsende en kopi af aftalen. Derefter må
DK-hostmaster enten udrede problemet med køber eller slette domænet, når
køber ikke betaler for fornyelsen.

Fra : Bjarne

Dato : 05-05-07 17:41

Jesper Brock skrev:

> Hvad er dog det for noget sludder? Sælger skal blot meddele
> dk-hostmaster, at han ikke længere er ejer af domænet... så skal
> dk-hostmaster nok tage sig af resten.
Hvad mener du da, at DK-Hostmaster vil gøre?
De kan jo ikke overdrage det til en, der ikke gider at skrive under.
Så kan de lade det udløbe?

> Ved at ændre pinkoden afskæres den retmæssige ejer fra adgang til det
> domæne, som han har købt. Dermed har sælger sat sig i besiddelse af et
> domæne, som ikke længere er hans.
Nej.
Pinkoden er jo knyttet til hans administration af domænet, og den har
køber vel ingen adgang til, med mindre det er aftalt?
Det er jo meningen, at det skal overdrages, og så får køberen sin egen
adgang.

> At køber ikke har indsendt en redelegeringserklæring er en sag mellem
> køber og dk-hostmaster. Sælger har modtaget sin købesum og afgivet sine
> rettigheder.
Også hvis køber ikke overholder sin del af aftalen?

> [...]
>
> Hvis jeg nu betaler vægtafgiften - er det så pludselig igen min bil?

> Jeg vil ikke anbefale nogen at følge dit råd.
Det er OK, men hvordan mener du, at det kan skade?

> Hvad angår det sælger? Sælger har jo opgivet enhver rettighed til
> domænet, da han solgte det.
Ja, men har køber overholdt betingelserne?

> At køber ikke overholder sin aftale er udelukkende en sag mellem køber
> og dk-hostmaster.
>
> Du skal forstå, at sælger ikke *har* nogen rettigheder. Dem har han
> solgt - derfor kalder vi ham "sælger".

aha

> [...]
>
> Sælger bør selvfølgelig ikke betale for et domæne, der ikke tilhører ham.
>
> Hvis han gerne vil overtage det, må han stille sig i kø sammen med
Ja, det kunne være en udmærket ide.
Evt. kunne han fremskynde ved at meddele, at han ikke ønskede at
opretholde det.

> [...]
> salgsaftale, eventuelt ved at fremsende en kopi af aftalen. Derefter må
> DK-hostmaster enten udrede problemet med køber eller slette domænet, når

Ja, m.a.o. det samme som at foretage sig ingenting?

Bjarne

Fra : Jesper Brock

Dato : 05-05-07 18:09

Bjarne skrev:
> Hvad mener du da, at DK-Hostmaster vil gøre?
> De kan jo ikke overdrage det til en, der ikke gider at skrive under.
> Så kan de lade det udløbe?

Det er så købers problem, hvis domænet udløber.

Han har købt domænet og hvis han vil lade det udløbe, så er han i sin
gode ret til det.

> [...]
> køber vel ingen adgang til, med mindre det er aftalt?
> Det er jo meningen, at det skal overdrages, og så får køberen sin egen

Hvis køber ikke har fået udleveret pinkoden, hvorfor mener du så at
sælger skal ændre den "for ellers kan køber tage domænet i brug når som
helst"?

> Også hvis køber ikke overholder sin del af aftalen?

Ved misligholdelse af en aftale kan den forurettede part kræve
erstatning af den part som bryder aftalen - hvis da ellers den anden
part har lidt et tab.

Hvilket tab mener du sælger har lidt? Sælger har jo fået sin betaling.

At sælger efterfølgende i to tilfælde har betalt årsafgift for at
domæne, der ikke var hans, kan i bedste fald betragtes som negotium
gesto, altså uanmodet forretningsførelse.
I så fald kan sælger få sin udgift dækket af køber... og ellers er det
bare ærgeligt for sælger, da der ikke foreligger nogen aftale om at han
skal betale for domænets opretholdelse.

> Det er OK, men hvordan mener du, at det kan skade?

Nu er der tale om bagateller her, men ellers kan det skade på den måde,
at sælgers gerning betragtes som misligholdelse af salgsaftalen, idet
sælger har bemægtiget sig en anden mands ejendom.

Det kan endda være strafbart i nogle tilfælde...

> Ja, men har køber overholdt betingelserne?

Om køber overholder betingelserne i forhold til en tredjepart
(DK-hostmaster) er sælger uvedkommende.

Sælger har solgt sine rettigheder.

> Ja, det kunne være en udmærket ide.
> Evt. kunne han fremskynde ved at meddele, at han ikke ønskede at
> opretholde det.

Lige nøjagtig.

Rent teoretisk er den korrekte måde jo at lade domænet slette - så er
den nye køber ude af billedet, hvorefter sælger kan købe det, hvis der
ikke står andre i kø.

I praksis var det jo nok nemmere bare at kontakte dk-hostmaster og
forelægge dem situationen - så kunne han måske få domænet slettet og
genoprettet i en arbejdsgang. Man kan jo da spørge .

> Ja, m.a.o. det samme som at foretage sig ingenting?

At Dk-hostmaster ikke gider kontakte køber, er sælger uvedkommende.

Køber må gøre med sin ejendom, hvad han vil, og at DK-hostmaster ikke
gider inddrive en underskrift fra køber angår heller ikke sælger.