skat og børnehave
Fra : rasmus

Dato : 03-05-07 11:05

http://politiken.dk/indland/article296065.ece (og der er tilsvarende i
øvrige aviser)

Som jeg forstår det er det institutionen (altså den kommende) der har spurgt
SKAT. Det kan de jo have deres grunde til, men plejer det ikke at være
virksomheden, der spørger SKAT om dette eller hint vil være
fradragsberettiget?`

I hvilket omfang vil en medarbejder, der får sådan en plads stillet til
rådighed som en del af lønpakken være beskattet af beløbet? Samme princip
som Medarbejderbredbånd?

Vil ordningen umiddelbart kunne overføres til kommunale dagtilbud? Til
selvejende institutioner? Til andre private institutioner?

ras

Fra : per christoffersen

Dato : 03-05-07 11:57

"rasmus" <nejtak@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spurgt SKAT. Det kan de jo have deres grunde til, men plejer det ikke at
> være virksomheden, der spørger SKAT om dette eller hint vil være

Det kna da godt være, men hvis man påtænker at åbne en forretning, der
baserer sig på en vis skattefradragsværdi hos køberne, så siger sund fornuft
da, at man checker det efter først. Ellers er forretningsgrundlaget jo lidt
på gyngende grund.

> Vil ordningen umiddelbart kunne overføres til kommunale dagtilbud? Til
> selvejende institutioner? Til andre private institutioner?

Kommunale dagtilbud har nogle andre regler de skal tilgodese (feks. ifht.
ventelistepladser mv) der gør det meget svært for dem at tilbyde et bestemt
produkt. Derudover tror jeg slet ikke de kan indgå aftaler om børnepasning
med virksomheder..

Selvejende institutioner burde kunne for så vidt de ikke har indgået andre
aftaler, der forhindrer (feks. at tilbyde alle ledige pladser til kommunen).

/Per

Fra : rasmus

Dato : 03-05-07 13:52

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fornuft da, at man checker det efter først. Ellers er
> forretningsgrundlaget jo lidt på gyngende grund.

- hehe ja klart nok

> [...]
> ventelistepladser mv) der gør det meget svært for dem at tilbyde et
> bestemt produkt. Derudover tror jeg slet ikke de kan indgå aftaler om

- ja klart

> Selvejende institutioner burde kunne for så vidt de ikke har indgået andre
> aftaler, der forhindrer (feks. at tilbyde alle ledige pladser til
> kommunen).

- selvejende er omfattet af den kommunale pladsanvisning, så det er nok
samme problematik. Jeg gætter på at kun forældre kan skrive sig op til en
plads ...

ras

Fra : per christoffersen

Dato : 03-05-07 13:53

> - selvejende er omfattet af den kommunale pladsanvisning, så det er nok
> samme problematik. Jeg gætter på at kun forældre kan skrive sig op til en
> plads ...

Kommuner kan ihvertfald nok ikke påtage sig at skaffe pladser (eller bruge
ressourcer på at anvise pladser ) til virksomheder der måtte ømske sig det.
Det ligger simpelthen udenfor kommunalfuldmagten, og er dermed ikke en
område, som kommunerne må bruge kræfter på.

/Per

Fra : rasmus

Dato : 03-05-07 16:37

> [...]
> det. Det ligger simpelthen udenfor kommunalfuldmagten, og er dermed ikke
> en område, som kommunerne må bruge kræfter på.

- maje ... kommunalfuldmagtens kompetencer er jo til diskussion. Ritts
boliger for eksempel ... men det er en hel anden snak

ras

Fra : per christoffersen

Dato : 04-05-07 09:20

> - maje ... kommunalfuldmagtens kompetencer er jo til diskussion. Ritts
> boliger for eksempel ... men det er en hel anden snak

Selvfølgelig er den til diskussion, - jurister elsker den slags.
Men jeg tror ikke der kan være meget tvivl om at den pågældende aktivitet
ligger udenfor.

/Per

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 03-05-07 15:11

"rasmus" <nejtak@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

> "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> - selvejende er omfattet af den kommunale pladsanvisning, så det er nok
> samme problematik. Jeg gætter på at kun forældre kan skrive sig op til en
> plads ...

De selvejende er kun omfattet af den kommunale pladsanvisning, hvis de
ønsker
kommunalt driftstilskud, og kommunen har det som et krav for sit
driftstilskud.

Kommuner kan også give driftstilskud og vælge at institutionen selv skal
styre
sin venteliste.

Eller man kan som kommune vælge kun at godkende institutionens drift,
men ikke at yde driftstilskud.

Normalvis gives der ikke driftstilskud til institutioner hvor der ikke er
åben
adgang til ventelisten - f.eks. virksomhedsbørnehaver.

Best regards !

Bo - Nuuk.

Fra : rasmus

Dato : 03-05-07 16:39

"Bo G. Christensen" <bgc@greennet.gl> skrev i en meddelelse

> De selvejende er kun omfattet af den kommunale pladsanvisning, hvis de
> ønsker
> kommunalt driftstilskud, og kommunen har det som et krav for sit
> driftstilskud.

- det tror jeg næppe. Selvejende er omfattet af pladsanvisningen ... er jeg
ret sikker på fremgår af Lov om Social service

> Kommuner kan også give driftstilskud og vælge at institutionen selv skal
> styre
> sin venteliste.

- ja men så er det en privat institutione

> Eller man kan som kommune vælge kun at godkende institutionens drift,
> men ikke at yde driftstilskud.

- nej. Hvis en institution er godkendt har den krav på økonomi.

> Normalvis gives der ikke driftstilskud til institutioner hvor der ikke er
> åben
> adgang til ventelisten - f.eks. virksomhedsbørnehaver.

- jo det tror jeg bestemt ...

ras

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 04-05-07 15:17

> "Bo G. Christensen" <bgc@greennet.gl> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> - det tror jeg næppe. Selvejende er omfattet af pladsanvisningen ... er
> jeg ret sikker på fremgår af Lov om Social service

Så synes jeg du skal finde retshenvisningen, netop fordi den er selvejende,
har
kommunen jo mulighed for at bestemme hvordan de vil behandle den.
Selvejende er jo ikke ensbetydende med driftsoverenskomst.

> - ja men så er det en privat institutione

Selvejende institutioner er som udgangspunkt private, med afsæt i en
ide-betonet
forening eller sammenslutning, ellers ville de være offetnligt ejede,
typisk kommunalt ejede.

> - nej. Hvis en institution er godkendt har den krav på økonomi.

Kan du komme med en retshenvisning ?
At institutionen modtager en tilladelse til drift, er ikke ensbetydende med
at
kommunen skal støtte økonomien i institutionen.
Institutionen skal søge sig godkendt hos kommunen, og kommunen skal
føre tilsyn med institutionen, men der kan ikke være forpligtelse til
at støtte økonomien, hvis institutionen ikke er "Almen nyttig".

> - jo det tror jeg bestemt ...

Så må jeg igen bede om en retshenvisning.

Har tidligere arbejdet på området i DK, og sidder på det idag i Grønland,
Vi støtter ikke institutioner, hvor ventelisten ikke er åben for alle, men
forvaltningen har pligt til at kontrollere nyetabelerede institutioner, samt
godkende
dem til drift, såfremt de opfylder lovgivningens krav.

Med venlig hilsen

Bo - Nuuk

Fra : rasmus

Dato : 04-05-07 16:06

> [...]
> selvejende, har
> kommunen jo mulighed for at bestemme hvordan de vil behandle den.

- yes

> Selvejende er jo ikke ensbetydende med driftsoverenskomst.

- jo, en selvejende virker ved en driftsoverenskomst med kommunen

> Selvejende institutioner er som udgangspunkt private, med afsæt i en
> ide-betonet
> forening eller sammenslutning, ellers ville de være offetnligt ejede,
> typisk kommunalt ejede.

- aaah ... vi taler forbi hinanden. Den selvejende er naturligvis privat i
den forstand at det er en selvstændig juridisk enhed og den ikke er kommunal
drevet. Men den er ikke privat som institutioner efter LSS §11a (har vist
fået nyt nummer nu).

> Kan du komme med en retshenvisning ?

- ja, jeg skal finde den frem, men det er LSS og dens bemærkninger. Enhver
har mulighed for at oprette og drive en privat børnehave (ikke en
selvejende). Det er er retskrav - og kan man blive godkendt, dvs. opfylder
man de kriterier, kommunens egne institutioner opfylder, har man krav på
tilskud efter samme principper som de selvejende plus et bygningstilskud og
et par andre ting

> At institutionen modtager en tilladelse til drift, er ikke ensbetydende
> med at
> kommunen skal støtte økonomien i institutionen.

- jo det er er retskrav

> Institutionen skal søge sig godkendt hos kommunen, og kommunen skal
> føre tilsyn med institutionen, men der kan ikke være forpligtelse til
> at støtte økonomien, hvis institutionen ikke er "Almen nyttig".

- jeg er i tvivl om virksomhedsbørnehaver, men mig bekendt fungererer en del
virksomhedsbørnehaver som helt almindelige private, hvor søgningen udefra
blot er yderst begrænset.

> [...]
> samt godkende
> dem til drift, såfremt de opfylder lovgivningens krav.

- jeg aner faktisk ikke om LSS gælde rpå grøndland, men i efteråret 2005
blev der lavet en del om. Blandt andet muligheden for privatinstitutioner
(§11a).

ras

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 04-05-07 18:17

"rasmus" <preben@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> blev der lavet en del om. Blandt andet muligheden for privatinstitutioner

LSS gælder ikke på grønland (-;

Okey, jeps. jeg er med.... selvejende er blevet både det jeg kalder
kommunale, og
så det jeg før kaldte private med driftsoverenskomst, som typisk var
selvejende,
udfra et eller andet idegrundlag.
Jeg skal da love for at de selvejende er kommet "under kommunen".

Jeg ser dog også at for private:
Serviceloven § 27, stk. 5, jf. § 25 a, fastsætter retningslinjer for
optagelse af børn i institutionen og træffer selv afgørelse om optagelse.
Privatinstitutioner kan ikke afvise at optage børn, medmindre der ikke er
plads i institutionen. Kommunen kan ikke anvise plads i privatinstitutioner.

Det er da noget af et indgreb i en privat virksomhed man har gang i der, gad
vide hvad der er blevet af virksomhedsbørnehaverne rundt omkring, de gik jo
netop med tomme pladser, og afviste at optage andre end medarbejdernes børn,
det kan de så heller ikke mere....

Ordningen med at sætte prisen højt, fordi der er høj normering og "luksus"
er slet ikke dum, det udløser maksimalt tilskud, da driftsomkostningerne er
høje, det holder de forældre væk som ikke kan betale, eller som ikke får
tilskud via deres arbejdsgiver, således "slipper vi af med alle de
andre"....

Tilbage til dit oprindelige spørgsmål:

Vil ordningen umiddelbart kunne overføres til kommunale dagtilbud? Til
selvejende institutioner? Til andre private institutioner?

Med skam må jeg melde at det aner jeg ikke..... gad vide om man kan få
aktindsigt i svare til institutionen, med den lovgivning der er nu, er det
underligt at der ikke er kommet nogle operatører på markedet, som driver
private institutioner med fortjeneste for øje, det er da blevet meget
nemmere nu, man har ligesom en garanti-sum hjemme, hvis man ellers kan sælge
sine pladser, man kan endda udkonkurere selvejende og kommunale - såfremt at
man kan få forældrne til at melde deres børn ind, idet de kommunale og
selvejende er bundet på en række områder, hvor de private kan agere som de
vil.

Det var ligegodt.... nå, jeg skal da vidst hjemover - der er da gode penge
at tjene.

Best regards !

Bo - Nuuk.

Fra : rasmus

Dato : 04-05-07 19:56

> LSS gælder ikke på grønland (-;

- nej det anede mig

> [...]
> kommunale, og
> så det jeg før kaldte private med driftsoverenskomst, som typisk var

- altså selvejende er (oftest) drevet på et særligt værdigrundlag eller
pædagogik (men kan også være helt "almindelige") og de virker ved en
drifsoverenskomst med kommunen. Det er muligt, at de selvejende ikke
nødvendigvis er omfattet af den kommunale pladsgaranti, me jeg kender ingen,
der ikke er det. De selvejende er også omfattet af kommunens måde at lave
dagtilbudsbudgetter på (fra kommune til kommune kan det jo være forskelligt
i hvilket omfang overbelægning accepteres for at kompensere for
underbelænging eller om underbelægning uanset overbelægning koster i
budgettet). De private er helt private ... de får et tilskud pr. barn samt
en række andre tilbud. SÅ groft sagt er der tre typer; Kommunalen,
selvejende og private (plus nolge varianter; puljeordninger,
fritvalgsordninger mv)

> Jeg skal da love for at de selvejende er kommet "under kommunen".

- ja en del kommuner respekterer ikke, at en selvejende institution er en
selvstændig juridisk enhed men alt hvad det indebærer. Nogen formår at kæmpe
imod men mange orker ikke og efter i 5, 10 eller 20 år at være sovset ind i
kommunale tanker og (ulovlig) omklamring, er mange selvejende ikke til at
kende fra de kommunale og så bliver de før eller siden kommunale. Den
seneste lovændring (oktober 2005) gav dog de selvejende mulighed for at
hjemtage deres administration, men kommunerne stritter i mod og opsiger
driftoverenskomsten hvis den selvejende bruger den lovhjemlede ret

> [...]
> Privatinstitutioner kan ikke afvise at optage børn, medmindre der ikke er
> plads i institutionen. Kommunen kan ikke anvise plads i

- ja. Der er vist en eller anden undtalgese idet den helt private kan afvise
børn med særlige behov (kørestolsbrugere f.eks. hvis der er trapper i
huset). Nu hedder den §25a men indtil 1/1-2007 hed den §11a

> [...]
> gik jo netop med tomme pladser, og afviste at optage andre end
> medarbejdernes børn, det kan de så heller ikke mere....

- måske er virksomhedsbørnehaverne drevet som selvejende med særlige
betingelser i driftsoverenskomsten? Jeg ved det ikke, men jeg vil kigge på
det mandag

> [...]
> er høje, det holder de forældre væk som ikke kan betale, eller som ikke
> får tilskud via deres arbejdsgiver, således "slipper vi af med alle de

- drifttilskuddet er det samme uanset forældrebetalingen ...

> [...]
> såfremt at man kan få forældrne til at melde deres børn ind, idet de
> kommunale og selvejende er bundet på en række områder, hvor de private kan

- det er helt urealistisk at tjene penge på driften (med mindre
forældrebetalingen nærmer sig de 10.000 kroner pr. måned). De forskellige
tilskud er tilfældige og svinger 1000% fra kommune til kommune og er under
alle omstændigheder ikke økonomisk tillokkende. Desuden er hele området et
retsikkerhedsmæssigt tomrum idet sådan noget som konkurrencelovgivningen
ikke finder anvendelse på det sociale område.

> Det var ligegodt.... nå, jeg skal da vidst hjemover - der er da gode penge
> at tjene.

- i Nuuk?

ras

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 05-05-07 14:27

> "Bo G. Christensen" <bgc@greennet.gl> skrev i en meddelelse
[snip]

> - drifttilskuddet er det samme uanset forældrebetalingen ...

Vel ikke hvis institutionens driftsomkostninger er så lave, at de ikke
berettiger til fuld max.

[Snip]
> [...]
> retsikkerhedsmæssigt tomrum idet sådan noget som konkurrencelovgivningen
> ikke finder anvendelse på det sociale område.

Ja, men 10.000,- pr. måned er f.eks. heller ikke forkert, en offentlig plads
koster vel. 50-80.000,- om året at "producere", alt efter udregning, og
evner, og deraf betaler forældrene en andel, og resten er kommunens udgift.

Den kommunale del, følger barnet, også over i den private.....

Et kig på min gamle hjemkommune (Sønderborg), fortæller at en børnehaveplads
koster godt 1500,- pr. måned i forældrebetaling, altså 18.000,- pr. år, og
de oplyser at de opkræver max. forældre betaling, altså 25%, deraf følger at
hvert barn støttes med 54.000,- pr. år.

Hvis vi siger pladsen koster 120.000,- pr. år, så koster en ikke
arbejdsgiver støttet plads 66.000,- pr. år, eller 5500,- pr. måned (det
skulle nok kunne holde "De andre ude"), virksomheden kan så støtte
forældrene med 4000,- pr. måned, mod at børnehaven yder virksomheden
service, f.eks. gennem fleksible åbningstider, nat og weekend åbent, eller
mere glade og motiverede medarbejdere fordi børnene har det godt.

Der er helt sikkert et marked, jeg kan så undre mig over at de gør det i
Svendborg, men Århus, København og andre steder hvor udviklings og
vidensvirksomheder er placeret, da er det i kategorien "ligegyldigheder",
det kunne være en parameter i de IT-virksomheder der idag ikke kan få
medarbejdere, at de har en virksomhedsordning på en god børnehave.......
hvis de kan betale 100.000,- i dusør, og give løntillæg, så er 4000,- om
måneden for glade og motiverede medarbejdere ingenting, og slet ikke når
skattefar betaler gildet.

Hvis man var rigtig fræk, satte man huset på aktier, sådan at virksomhederne
fik et eventuelt overskud retur, så kunne prisen for den sags skyld, skrues
endnu højere op, og dermed regulere søgningen.

Der er stadig en del "fedt" rundt om i daginstitutionerne, primært på
indkøbs-routinerne, og måden man tænker "drift" - det er ofte meget
"kommunalt", og præget af "plejer".

Så, der skal tænkes utraditionelt, og suplerende service overfor brugerne,
men så er der også penge at hente, for
en privat - det væsentligste er nok at kaste det meste af det etablerede
over bord, og så starte helt fra grunden -
og gøre medarbejderne klart, at de er en del af et team, med et helt
anderledes værdigrunglag, end det der traditionelt hersker i en
daginstitution.
(f.eks. åbenhed overfor at børnene vil bruge IT, at når forældre ringer og
siger jeg kommer ½ time senere, eller jeg kommer først til midnat, så smiler
personalet i telefonen, og siger det er helt iorden, og glæder sig over den
økonomiske gevinst personalet nu får privat, samt at de skal være længere et
sted de godt kan lide at være...
et helt andet syn.....)

Jeg er ikke talsmand for at forældrene skal dumpe deres børn i
institutionen, og så hæve dem ved kassen, når de er blevet teenagere, men...
det er heller ikke sjovt for et barn at vokse op med forældre som er kede af
det, fordi de har problemer med økonomi og arbejde - en form for afregning
efter "performance", overfor virksomheden kunne vel også virke som en
øjenåbner, så at virksomhederne ser lidt på hvad de foretager sig, før de
sender folk på overarbejde til klokken mange, uden hensyn til børnene.

I Nuuk, har vi godt 500 børn på venteliste, så der er plads til alle de
private som vil etablere sig, problemet
er at der ikke er bygninger at få til at huse institutionerne, og
bolig-byggeri starter omkring 23.000,- pr. kvadratmeter, og
institutionsbyggeri bliver jo en smule dyrere, når alle regler og
bekendtgørelser skal
overholdes - og man gerne vil have et godt hus..... men der er ingen grunde
at få, så allerede der stopper det )-:
I Nuuk koster en børnehaveplads mellem 0,- og 2690,- pr. måned, alt efter
husstandsindkomst, hvor max. kommer ved husstandsindkomst over 500.000,-

Jeg ville med de regler der er idag, ikke være bekymret for at åbne en
privat institution i DK, men jeg ville dog absolut undlade at være
selvejende, man bliver måske ikke fed af det, men man kan helt sikkert holde
sin dagløn (-;

Det værste er dog som du selv skriver det forholdsvis spinkle juridiske
grundlæg, der mest ligner et tomrum - men det er dog et løft, at pengene
følger barnet.

Best regards !

Bo - Nuuk.

Fra : rasmus

Dato : 04-05-07 12:34

> [...]

> ønsker
> kommunalt driftstilskud, og kommunen har det som et krav for sit

- det er under alle omstændigheder et tænkt eksempel. Ingen selvejende står
uden for pladsanvisningen. Og hvis en kommune godkender en institution
(privat eller selvejende) har institutionen krav på driftstilskud ...

> Kommuner kan også give driftstilskud og vælge at institutionen selv skal
> styre
> sin venteliste.

- det er vist også et tænkt eksempel. Kun private institutioner styrer selv
deres venteliste

> Eller man kan som kommune vælge kun at godkende institutionens drift,
> men ikke at yde driftstilskud.

- nej. En privat institution der opfylder kommunens krav til dagtilbud har
krav på driftilskud.

> Normalvis gives der ikke driftstilskud til institutioner hvor der ikke er
> åben
> adgang til ventelisten - f.eks. virksomhedsbørnehaver.

- hvis den drives som privat institution skal institutionen selv skaffe sine
børn. En virksomhedsbørnehave er som regel privat og opfylder den kommunens
krav får den driftstilskud.

ras

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 04-05-07 15:31

> [...]

> - hvis den drives som privat institution skal institutionen selv skaffe
> sine børn. En virksomhedsbørnehave er som regel privat og opfylder den

Hej Rasmus !

Se venligst mit svar ovenfor, du mangler nogle retshenvisninger.

Læs eventuelt denne:
http://www.minff.dk/fileadmin/template/minffdk/pdf/Love/orienteringsbrev290805.pdf

Der er en sum som følger barnet samt en lovbestemt adgang til et
administrationsbidrag,
men denne står ikke i forhold til, hvis man vælger at indgå en regulær
driftsoverenskomst,
med tilknytning til kommunalpladsanvisning, og åben adgang til ventelisten.
Hvor man typisk får dækket sin drift totalt - mod at holde
forældrebetalingen indenfor
en given ramme, samtiddigt med at man skal opfylde givne minimumskrav.

Med venlig hilsen

Bo - Nuuk.

Fra : rasmus

Dato : 04-05-07 16:09

> [...]
> driftsoverenskomst,
> med tilknytning til kommunalpladsanvisning, og åben adgang til

- jo. Administrationsbidrag gælder de selvejende med driftsoverenskomst med
kommunen. Kommunen skal, hvis institutionen beder om det, lade institutionen
selv stå for administrationen og modtager et bidrag på 2.1% af budgetter
herfor (men kommuner følger ikke loven, men det er en anden snak)

> Hvor man typisk får dækket sin drift totalt - mod at holde
> forældrebetalingen indenfor
> en given ramme, samtiddigt med at man skal opfylde givne minimumskrav.

- nej. Hos de selvejende er forældrebetalingen den sammen som i de kommunal.
Den kan ikke ændres af institutionen (eller kommunen for den sags skyld). De
private institutione modtager samme "støtte" som selvejende (plus noget
mere, men i realiteten noget mindre) og kan selv fastsætte
forældrebetalingen.

ras