Scooter - forsikring
Fra : Kim2000

Dato : 02-05-07 18:42

Jeg havde for 3 uger siden købt en "ny" scooter (45'er), den er godt nok
indregistret i 1997, men havde klaret samtlige eftersyn og havde alt i alt
kørt 4300 km, jeg køber den og får den tjekket i hoved og røv, hvor
mekanikeren fortæller at den er som ny og i rigtig flot stand. Så langt så
godt.

Så kører en idiot ud foran mig, han overser komplet vigepligten og jeg
rammer ind i hans side på en uhledig måde, så den er totalskadet. Så langt
er alle enige.

Manden er enig i det er hans skyld, mekanikeren er enig i den er totalskadet
og det er forsikringen også, nu forventer GF at komme med en pris i morgen.

Når jeg går ind på Gul og Gratis, så kan jeg se at en lignende model (Adly)
altså ligger på 4-7000 kroner, til trods for ord som "har problemer med at
starte", "skæv cylender" osv. Har jeg ikke ret i at det jeg har ret til, er
en model 45, der har kørt et lignende antal km og er i ligeså god stand som
den der blev totalskadet.

Mekanikeren kan jo fortælle at den blot 4 dage tidligere var i perfekt stand
og at den altså kun har kørt 52 km siden hans eftersyn. Jeg risikere vel
ikke at blive spist af med 1-2000 kroner? Jeg kan jo umuligt finde en anden
scooter til den pris?

mvh
Kim

--
På DaMat er der masser af gratis hæfter og blade, nogle skal du betale for,
men de fleste er gratis.

Fra : Gamle

Dato : 02-05-07 21:31

Kim2000 wrote:
> [...]
> Jeg risikere vel ikke at blive spist af med 1-2000 kroner? Jeg kan jo
> umuligt finde en anden scooter til den pris?

Hej Kim.

Hvis du ikke kan acceptere taksatorens pris, beder du ham om at finde en i
tilsvarende stand og kørte kilometer.
Sådan var det da jeg selv var ansat i et forsikringsselskab i autoskade.
Du må ikke være dårligere stillet efter skaden end før.
Mvh.
Torben

Fra : Jesper Juul

Dato : 02-05-07 23:00

Kim2000 skrev:
> [...]
> ikke at blive spist af med 1-2000 kroner? Jeg kan jo umuligt finde en anden

Jo, du skal have det i erstatning som en tilsvarende scooter koster at
genanskaffe i dag. Hvad du på et eller andet tidspunkt har givet for den
er ligegyldigt i den forbindelse.

Jesper

Fra : Anders Majland

Dato : 03-05-07 07:31

> Jo, du skal have det i erstatning som en tilsvarende scooter koster at
> genanskaffe i dag. Hvad du på et eller andet tidspunkt har givet for den
> er ligegyldigt i den forbindelse.

Men den pris han gav 3 uger før handlen er da en meget god indikation af
værdien. Så der er ikke noget forgjort i at lægge den dokumentation til
taksatoren.

Omvendt kan man Kim selvfølgelig også lade taksatoren komme med første pris
.... Er den mod forventning højere end Kim's pris skynder han sig jo bare at
akceptere. Er den lavere kan han jo skriftligt argumentere for at prisen er
for lav...

Fra : Jesper Juul

Dato : 03-05-07 11:09

Anders Majland skrev:

> Men den pris han gav 3 uger før handlen er da en meget god indikation af
> værdien. Så der er ikke noget forgjort i at lægge den dokumentation til
> taksatoren.

Slet ikke, medmindre Kim har fået scooteren meget billigt, så ville jeg
klart gå efter den normale markedspris istedet.

Præcis

Jesper

Fra : Kim2000

Dato : 05-05-07 11:57

> [...]
> bare at akceptere. Er den lavere kan han jo skriftligt argumentere for at

Tja, jeg har fået tilbudt 4500 kroner, hvilket ligger ca. 400 kroner over
det jeg selv gav, men skal jeg ud og finde en ny brugt med samme antal km og
i samme stand så bliver det altså noget svært. Skal jeg have en i samme
stand, så er det altså nok noget med jeg selv skal lægge 3-4000 kroner mere
på bordet, så selvom det ikke var min skyld og forsikringsselskabet for så
vidt nok har ret i sin prissættelse, så ender det med at jeg taber på det.
mvh
Kim