Hvornår driver man bankvirksomhed?
Fra : Morten

Dato : 30-04-07 14:50

Hej

Man må jo som bekendt ikke uden tilladelse drive bankvirksomhed i Danmark.
Men hvor går grænsen for hvad der regnes for bankvirksomhed?

Eksempel -
Jeg må godt låne nogle penge med et gældsbrev fra Person A - jeg må også
godt udlåne penge med et gældsbrev til Person B - hvis jeg samtidig får
højere rente fra Person B så tjæner jeg jo penge på det, men driver vel ikke
decideret bankvirksomhed, da jeg bare ligger inde med nogle gældsbreve og
har udlånt nogle penge... ?

/Morten

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-04-07 18:24

Morten> Hej Man må jo som bekendt ikke uden tilladelse drive
Morten> bankvirksomhed i Danmark. Men hvor går grænsen for hvad
Morten> der regnes for bankvirksomhed?

Morten> Eksempel - Jeg må godt låne nogle penge med et gældsbrev
Morten> fra Person A - jeg må også godt udlåne penge med et
Morten> gældsbrev til Person B - hvis jeg samtidig får højere
Morten> rente fra Person B så tjæner jeg jo penge på det, men
Morten> driver vel ikke decideret bankvirksomhed, da jeg bare
Morten> ligger inde med nogle gældsbreve og har udlånt nogle
Morten> penge... ?

Korrekt. Det må du gerne. Jeg har kigget lidt på:

http://da.wikipedia.org/wiki/Bank

Der står at du kan kigge lidt i "lov om finansiel virksomhed".

Den kan du finde her:

http://147.29.40.91/_GETDOC_/ACCN/A20060028629_reglTARGET=%94_blank%94

Umiddelbart var min tanke noget om at en bank må være én der henvender
sig til forbrugere eller lignende, hvilket du ikke gør i tilfældet med
dine gældsbreve. Men det må være noget i stil med § 7 der gør
forskellen på dit eksempel og at drive bankvirksomhed:

§ 7. Virksomheder, der udøver virksomhed, som består i fra
offentligheden at modtage indlån eller andre midler, der skal
tilbagebetales samt i at yde lån for egen regning, dog ikke på
grundlag af udstedelse af realkreditobligationer, jf. § 8, stk. 3,
skal have tilladelse som pengeinstitut. Pengeinstitutter må kun udøve
virksomhed som nævnt i bilag 1 samt virksomhed efter §§ 24-26.

Stk. 2. Pengeinstitutter kan få tilladelse efter § 9, stk. 1, til at
udføre de i bilag 4, afsnit A, nr. 1 og 3, nævnte aktiviteter.

Stk. 5. Pengeinstitutter har eneret til at benytte henholdsvis
navn. Andre virksomheder, bortset fra banker, der er oprettet ved lov,
må ikke anvende navne eller betegnelser for deres virksomhed, som er
egnet til at fremkalde det indtryk, at de er pengeinstitutter. Et
pengeinstitut må ikke betegne sin virksomhed på en måde, der er egnet
at fremkalde det indtryk, at det er landets nationalbank.

Stk. 6. Pengeinstitutter skal benytte henholdsvis betegnelsen »bank«,
stk. 7. Aktieselskabslovens § 153, stk. 2-6, finder tilsvarende
anvendelse på sparekasser og andelskasser.

Stk. 7. Et aktieselskab, som i medfør af reglerne i §§ 207-213
overtager en andelskasse, en sammenslutning af andelskasser eller en
sparekasse, er berettiget til at betegne sig som andelskasse
henholdsvis sparekasse, idet dog ordet »aktieselskab« eller deraf
dannede forkortelser skal tilføjes navnet.

Stk. 8. En virksomhed, der søger om tilladelse efter stk. 1, skal have
en aktiekapital, der mindst udgør et beløb svarende til 8 mio. euro.

Best regards
Martin Jørgensen