Tilladelse til at købe domæne med andres f~
Fra : Morten

Dato : 30-04-07 14:48

Hej

Jeg mener at det er sådan - at hvis jeg køber domænet "frisoer-larsen.dk" og
en person med firmaet "Frisør Larsen v/navn Larsen" senere ønsker at bruge
navnet - så kan jeg være tvunget til at overgive det - er dette korrekt?

Og hvad hvis jeg forinden har fået en tilladelse i stil med

"Frisør Larsen v/navn Larsen giver hermed tilladelse til at (mit navn) må
købe og anvende domænet frisoer-larsen.dk - underskrift"

har de så intet at komme efter?

/Morten

Fra : Codexx

Dato : 30-04-07 17:48

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> navnet - så kan jeg være tvunget til at overgive det - er dette korrekt?

Ja, meget enkelt sagt. I øvrigt "køber" man kan en brugsret til domænet, men
det er en anden snak.

> [...]
>
> "Frisør Larsen v/navn Larsen giver hermed tilladelse til at (mit navn) må
> købe og anvende domænet frisoer-larsen.dk - underskrift"

Det står dig og "Frisør Larsen" frit for at aftale du gerne må registrere og
bruge domænet. Men man kan nok ikke lave en aftale der gælder uendeligt, så
hvis Larsen fortryder om 5 år kan han måske nok opsige jeres aftale.

/Bacher

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-04-07 19:10

Codexx skrev:

> Ja, meget enkelt sagt. I øvrigt "køber" man kan en brugsret til domænet, men
> det er en anden snak.

DK-hostmaster bruger et sted ordet "ejerskab", og et andet sted
"overdragelse af et domænenavn" - ikke "overdragelse af
brugsretten".

Det er i PDF-dokumentet "Generelle vilkår pr. 1. juli 2006".

--
Bertel

Fra : Codexx

Dato : 30-04-07 19:26

> DK-hostmaster bruger et sted ordet "ejerskab", og et andet sted
> "overdragelse af et domænenavn" - ikke "overdragelse af
> brugsretten".

Det er muligvis et spørgsmål om ord, men se f.eks. denne dom:

http://domstol.fe1.tangora.com/ref.aspx?s=-300011&id=13007&pageid=16692

Hvorfra retten udtaler:

"Adgangen til at benytte et domænenavn som betegnelse for en adresse på
Internettet under landedomænet .dk er ikke nogen tingligt beskyttet ret, men
alene en ret til at kræve erlæggelse af en tjenesteydelse i overensstemmelse
med det nærmere indhold af den kontrakt, som brugeren af domænenavnet har
indgået med DIFO, som står for dette landedomæne."

Det ville jeg da kalde en brugsret.

/Bacher
..

Fra : per christoffersen

Dato : 30-04-07 19:39

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Det er muligvis et spørgsmål om ord, men se f.eks. denne dom:

Det er vidst endda en klassisk strid om ord.
De nærmere betingelser for tildeling af domænenavne er reguleret i
Hostmasters forretningsbetingelser.
Her anvender man slet ikke ordene ejerskab eller brugsret (eller det der
ligner), men holder sig til formuleringen om at man kan registrere et
domænenavn.
Registrereingen er bundet til en fortløbende abbonnementslignende betaling.
Betaler man ikke, fortaber man retten til navnet.
Det ligner alt i alt ikke et reelt ejerskab, men om det er mere korrekt at
sige brugsret er svært at sige.

/Per

Fra : Codexx

Dato : 30-04-07 19:49

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> betaling. Betaler man ikke, fortaber man retten til navnet.
> Det ligner alt i alt ikke et reelt ejerskab, men om det er mere korrekt at

Så længe vi er enige om at man ikke som registrant får overdraget domænet
til eje, er jeg glad. Hvis man læser den dom jeg linkede til vil man se at
sagsøgers advokat påberåber sig GRL § 73, hvilket klart forkastes af retten.

/Bacher

Fra : Morten

Dato : 30-04-07 22:15

> Ja, meget enkelt sagt. I øvrigt "køber" man kan en brugsret til domænet,
> men det er en anden snak.

Ok - I forstår hvad jeg mener ...

> [...]
> og bruge domænet. Men man kan nok ikke lave en aftale der gælder
> uendeligt, så hvis Larsen fortryder om 5 år kan han måske nok opsige jeres

Vil det hjælpe hvis der er angivet en periode i dokumentet? - eller er der
en anden måde jeg kan sikre mig, at personen ikke senere kan kræve domænet
(dette er jo meget væsentligt hvis jeg f.eks. bruger penge på at markedsføre
det)

Fra : Codexx

Dato : 30-04-07 22:52

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en anden måde jeg kan sikre mig, at personen ikke senere kan kræve domænet
> (dette er jo meget væsentligt hvis jeg f.eks. bruger penge på at

Jo mere tydeligt det skriver jo bedre, jeg ville skrive noget i retning af:

AFTALE mellem

XXX
adresse

og

YYY
adresse.

§ 1 YYY bemyndiges til at markedsføre sig under navnet , herunder, men
ikke begrænset til, brug af domænenavnet .dk og markedsføring i aviser,
blade og elektroniske medier. XXX kan herefter ikke rejse krav i medfør af
Varemærkelovens § 4 overfor YYY, for krænkelse af varemærket , ligesom
XXX ikke kan rejse krav ved Domæneklagenævet eller domstolene om overførsel
af domænet .dk.

§ 2 Ingen af parterne betaler vederlag til den anden i medfør af denne
aftale. (eller hvad i nu aftaler)

§ 3 Aftalen er uopsigelig fra XXX's side i 30 år fra indgåelsen. Herefter
kan den opsiges med 5 års varsel. (eller hvad i nu finder på)

§ 4 Aftalen kan frit opsiges fra YYY's side.

Sign. Sign.

--------
Ovenstående er ikke et udtryk for juridisk rådgivning.

/Bacher

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-05-07 00:18

Codexx> "Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en
Codexx> meddelelse
Codexx> news:46365c2d$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...

Codexx> Jo mere tydeligt det skriver jo bedre, jeg ville skrive
Codexx> noget i retning af:

Codexx> AFTALE mellem

Codexx> XXX adresse

Codexx> og

Codexx> YYY adresse.

Codexx> § 1 YYY bemyndiges til at markedsføre sig under navnet
Codexx> , herunder, men ikke begrænset til, brug af
Codexx> domænenavnet .dk og markedsføring i aviser, blade og
Codexx> elektroniske medier. XXX kan herefter ikke rejse krav i
Codexx> medfør af Varemærkelovens § 4 overfor YYY, for krænkelse
Codexx> af varemærket , ligesom XXX ikke kan rejse krav ved
Codexx> Domæneklagenævet eller domstolene om overførsel af domænet
Codexx> .dk.

Codexx> § 2 Ingen af parterne betaler vederlag til den anden i
Codexx> medfør af denne aftale. (eller hvad i nu aftaler)

Codexx> § 3 Aftalen er uopsigelig fra XXX's side i 30 år fra
Codexx> indgåelsen. Herefter kan den opsiges med 5 års
Codexx> varsel. (eller hvad i nu finder på)

Codexx> § 4 Aftalen kan frit opsiges fra YYY's side.

Codexx> Sign. Sign.

Codexx> -------- Ovenstående er ikke et udtryk for juridisk
Codexx> rådgivning.

Har du ikke glemt noget? Skal der ikke stå noget om hvad der sker hvis
personen alligevel på trods af aftalen kræver domænet gennem
klagenævnet? F.eks. en bod? Uden konsekvens er aftalen vel ikke noget
værd fordi så kunne man jo påstå at det mere havde form af en
"hensigtserklæring"?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Codexx

Dato : 01-05-07 09:24

"Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Har du ikke glemt noget? Skal der ikke stå noget om hvad der sker hvis
> personen alligevel på trods af aftalen kræver domænet gennem

Så fremlægger han jo blot aftalen for Klagenævnet/domstolene. Prøv at se
princippet i VML § 4: "Indehaveren af en varemærkeret kan forbyde andre, der
ikke har dennes SAMTYKKE...". I dette tilfælde har indehaveren jo givet
samtykke og så kan han altså ikke forbyde noget.

>F.eks. en bod? Uden konsekvens er aftalen vel ikke noget
> værd fordi så kunne man jo påstå at det mere havde form af en
> "hensigtserklæring"?

Det er ikke en hensigtserklæring.

Ved nærmere eftertanke mangler der dog en klausul der forbyder XXX at give
andre lov til at benytte navnet, her kunne man godt benytte en
konventionalbod.

/Bacher

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-05-07 16:04

Codexx> "Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en
Codexx> meddelelse news:r2aig4-7r3.ln1@news.tdc.dk...
-snip-
Codexx> Så fremlægger han jo blot aftalen for
Codexx> Klagenævnet/domstolene. Prøv at se princippet i VML § 4:
Codexx> "Indehaveren af en varemærkeret kan forbyde andre, der
Codexx> ikke har dennes SAMTYKKE...". I dette tilfælde har
Codexx> indehaveren jo givet samtykke og så kan han altså ikke
Codexx> forbyde noget.

Ok.

Codexx> Det er ikke en hensigtserklæring.

Codexx> Ved nærmere eftertanke mangler der dog en klausul der
Codexx> forbyder XXX at give andre lov til at benytte navnet, her
Codexx> kunne man godt benytte en konventionalbod.

Ok...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-05-07 06:54

Den 30-04-07 23.52 skrev Codexx følgende:
> "Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jo mere tydeligt det skriver jo bedre, jeg ville skrive noget i retning af:
>
> AFTALE mellem

Det hjælper dog ikke meget, at man indgår en aftale med "Frisør Larsen"
i X-købing, hvis "Frisør Larsen" i Y-købing pludselig får lyst til at
eje domænet.

Morten, det kan være, problemet ikke eksisterer med det påtænkte domæne,
men med eksempel-domænet er det nok ikke helt usandsynligt, at flere kan
have ret til det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ryd op i dine foretrukne bogmærker med AM-DeadLink.