>>>>> "A" == A R:nen <oronkain@ling.helsinki.fi> writes:
A> "Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> writes:
>> A R:nen wrote:
> > [... ] godkende en click-wrap-licens) eller lade være
>> > (og evt få pengene tilbage).
>> Typisk eksisterer muligheden for at få pengene tilbage ikke. Du
>> ser først eventuelle specifikke betingelser for brugen, når
>> programmet tages i brug (under installationen). Hvis der var
>> tale om internetkøb i Danmark, har du mistet den lovbestemte
>> 14-dages fortrydelsesret på det tidspunkt.
A> Men hvis man følger licensaftalemodellen konsekvent så
A> foreligger der ikke nogen endelig aftale før
A> click-wrap-licensen er godkendt. Dermed er der ikke tale om den
Mellem kunde og softwareproducent.
A> lovbestemte fortrydelsesret men derimod noget der ligner
A> forhandlinger om en aftale hvor parterne til enhver tid kan
A> træde tilbage så længe der ikke foreligger et endeligt
A> tilbud+accept. (At køber er nødt til at betale det hele
Det der gør sagen problematisk er at der kommer en 3. part ind i
billedet. Jeg mener at man vitterligt skal skelne mellem parterne her,
før den diskussion i fører overhovedet giver mening... Uddybning
følger.
A> allerede i forvejen (og det til et mellemled i stedet for den
A> egentlige modpart) er selvfølgelig noget usædvanligt, og der er
A> heller ikke den helt store fleksibilitet i "forhandlingerne".)
Altså:
1) Kunde køber en vare fra sælger.
2) Sælger (mellemhandler) og softwareproducent må have en købsaftale
og jeg antager nu at software-huset har styr på deres aftaler både
mellem mellemhandlere (forhandlere) og forbrugere, således at der
er overenstemmelse i begge aftaler.
3) Jeg antager at sælger (mellemhandler) og software-producent har en
aftale om denne type produkter:
You may purchase and use this program only if you are a qualifying
student, teacher, educational institution, or music minister residing
i the Americas."
.... Som udelukkende må sælges til lærere, elever,
uddannelses-institutioner eller hvad? musik-ministre?
Nu skal man strukturere sin besvarelse:
A) Forholdet mellem kunde og software-producent.
B) Forholdet mellem kunde og sælger.
Ad A)
Om click-wrap aftalerne er gyldige eller ej... Tjah... I USA
gælder aftalerne vel (fordi de kommer vel derfra?) men det er mit
indtryk at i DK/Europa skal særligt byrdefulde betingelser/klausuler
fremhæves for at de er gyldige (det mindes jeg at have læst, måske her
i gruppen en gang). Og måske er der noget om god/ond tro (jeg ved det
ikke). Men nu er sagen den at OP vil være i ond tro hvis han
accepterer aftalen så min vurdering er at han vel ikke er berettiget
til at bruge programmet. Ikke at kunne bruge det man har købt er vel
at betragte som en køberetlig mangel og nu er sælger vistnok fra et
land udenfor DK. Er sælger europæisk er jeg sikker på at OP (som er
forbruger antager jeg?) ikke kan frarøves ham den minimumsbeskyttelse
der følger af den danske KBL. Det kommer vel fra Rom-konventionen
art. 5 (eller hvad Codexx? xxxfoo?). Men den kræver så vistnok at der
er reklameret overfor den danske kunde (det antager jeg er opfyldt ved
køb gennem en engelsk-sproget hjemmeside)?
Hvis OP er erhvervskunde... hmmm. Er det mon så IP-regler og måske
CISG der kan komme på tale... hmm?
Ad B)
Sælgeren har jo ikke givet kunden det han forventede (det er en
mangel både efter KBL og omvendt udfra CISG art. 35, punkt 2 (lidt
omformuleret): "varen er kun mangelfri hvis den er egnet til de formål
man den type varer sædvanligvist vil blive anvendt til"). Uanset
hvordan man vender og drejer det kan OP gøre mangelsbeføjelser
gældende: Omlevering eller hæve købet (både KBL i forbrugerkøb og
ellers CISG: art.46+49).
Når alt det er sagt så er min holdning: Hvis ikke OP gider at
returnere softwaren til sælger og bøvle med at få en "rigtig version"
(til SAMME PRIS!) så er der nok ikke nogen der kommer efter ham hvis
han ignorerer clickwrap-aftalen, hvilket er langt det letteste
Men juridisk set burde han forlange omlevering hos sælger (han kan
forlange natural-opfyldelse så selv hvis sælger ikke kan/vil levere
den rigtige vare til samme pris så bør OP kunne købe varen hos en
konkurrent og videresende regningen)... Det mener jeg vil være det
juridisk korrekte at gøre. Især hvis han er en erhvervsvirksomhed. Men
OP er tilsyneladende privatperson og var det mig der stod i den
situation ville jeg nok lige overveje en ekstra gang om jeg gad at
bøvle så meget med en udenlandsk sælger der garanteret er bedøvende
ligeglad med positiv opfyldelses-interesse osv...
Sagt på en anden måde: Jeg gad nok ikke alt det bøvl, så det kan godt
være at jeg kom til at glemme hvad der stod i den clickwrap aftale,
dengang jeg accepterede den og ikke så at den kun gjaldt amerikanske
studerende osv...
Best regards
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen -
http://www.martinjoergensen.dk