14 dages sygemelding
Fra : thomasautzen@gmail.c~

Dato : 30-04-07 09:23

Hej

Et ganske simpelt spørgsmål. Er en 14 dages sygemelding 14 arbejdsdage
eller 14 dage?

På forhånd tak

Fra : Jorn

Dato : 30-04-07 10:02

Et kort svar 14-dage, idet alle dage også weekends tæller som sygedage.

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-04-07 14:12

Stop op og læs nu! skrev den 30-04-2007 15:07:
> Bliver du rask fordi det er helligdag?

Men virksomheden betaler jo ikke i weekenderne.
De betaler jo kun lønninger på arbejdsdagene.

Fx 120 dages reglen fra funktionærloven.
Er det 120 arbejdsdage (dvs. dage hvor man normalt skulle have arbejdet) ?
eller
Er det 120 kalenderdage (incl weekender og helligdage mv.)?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Klaus H

Dato : 30-04-07 15:06

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ?
> eller
> Er det 120 kalenderdage (incl weekender og helligdage mv.)?

Sygedage er kalenderdage.

Klaus H

Fra : Stop op og læs nu!

Dato : 30-04-07 15:58

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Men virksomheden betaler jo ikke i weekenderne.
> De betaler jo kun lønninger på arbejdsdagene.

Nej - men varer din sygdom kortere eller længere om du får løn / ikke løn?

En sygdomsperiode (sygedage) har et vist antal dage afhængig af lidelsens
art og antallet af dage vurderes af lægen.
Hvorvidt der betales for dem eller ej påvirker (forhåbentligt) ikke
sygdomsforløbet.

Knud

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 05-05-07 03:21

On 30/04/07 16:58, in article
46360405$0$47372$edfadb0f@dread16.news.tele.dk, "Stop op og læs nu!"
<saxxtteniisen@bit.lk> wrote:

> [...]
> art og antallet af dage vurderes af lægen.
> Hvorvidt der betales for dem eller ej påvirker (forhåbentligt) ikke

Du forsøger at give et moralsk svar på et juridisk spørgsmål...

Fra : SoL

Dato : 06-05-07 07:34

"Charlotte D.Jensen" <tullepost@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Du forsøger at give et moralsk svar på et juridisk spørgsmål...

Nej slet ikke - jeg konstaterer bare at lægen ikke har nogen ide om hvor
mange arbejdsdage der måtte ligge i den periode, hvor han giver sin
erklæring - derfor kan han jo kun forholde sig til lidelsens varighed i
kalendertid - ikke i arbejdsdage.
Er man ikke rask indenfor sygemeldingsperioden giver lægen dig nok en ny
attest og du kan så blive hjemme endnu en periode.

Knud

Fra : Bjarne

Dato : 06-05-07 12:42

SoL skrev:
> [...]
> Er man ikke rask indenfor sygemeldingsperioden giver lægen dig nok en ny
> attest og du kan så blive hjemme endnu en periode.

Du forholder dig til lægeerklæring.
Det er en ganske anden historie.
Spørgsmålet gik på sygemelding, og her må man naturligvis forudsætte, at
der foreligger lægeerklæring, hvis det er nødvendigt, da medarbejderen
ellers ikke har nogen lovlig grund til at være sygemeldt.

En sygemelding går fra første til sidste dag hvor der meldes
uarbejdsdygtighed som følge af sygdom.
Første og sidste sygedag vil normalt altid være arbejdsdage eller
feriedage, mens dagene inden for sygeperioden godt kan være arbejdsfri
dage og tælle med.

Ved en "sag" om sygefravær kan antallet af sygeperioder være mere
tungtvejende end antallet af sygedage.
4 "løse" sygedage på et år er ikke velset.

Bjarne

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-04-07 19:22

Carsten> Stop op og læs nu! skrev den 30-04-2007 15:07:
> [...]

Carsten> Men virksomheden betaler jo ikke i weekenderne. De
Carsten> betaler jo kun lønninger på arbejdsdagene.

Carsten> Fx 120 dages reglen fra funktionærloven. Er det 120
Carsten> arbejdsdage (dvs. dage hvor man normalt skulle have
Carsten> arbejdet) ? eller Er det 120 kalenderdage (incl
Carsten> weekender og helligdage mv.)?

http://www.dhs.dk/Kerneydelser/Ansaettelsesvilkaar/Funktionaerer/Opsigelse/120%20dages%20reglen.aspx

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-04-07 21:10

Martin Jørgensen skrev den 30-04-2007 20:21:

> http://www.dhs.dk/Kerneydelser/Ansaettelsesvilkaar/Funktionaerer/Opsigelse/120%20dages%20reglen.aspx

takker.

Det er bare lidt underligt, at man så bliver fyret fordi man er
fraværende fra jobbet i 120 dage, men såfremt man skulle være på arbejde
kun være på arbejde 5 ud af 7 dage (forudsat man arbejder mandag-fredag)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-04-07 21:29

> Det er bare lidt underligt, at man så bliver fyret fordi man er fraværende
> fra jobbet i 120 dage, men såfremt man skulle være på arbejde kun være på
> arbejde 5 ud af 7 dage (forudsat man arbejder mandag-fredag)

120-dages reglen betyder ikke at man bliver fyret efter 120 syge, men at man
kan fyres med forkortet varsel efter 120 sygedage. Man kan sagtens fyres pga
sygdom, selv om sygdommen varer færre dage - så er det bare med normalt
opsigelsesvarsel.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-07 19:03

<thomasautzen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej

Et ganske simpelt spørgsmål. Er en 14 dages sygemelding 14 arbejdsdage
eller 14 dage?

Lægen tager ikke hensyn til om det er hverdage eller weekend. Med andre ord
er det 14 dage (altså 2 uger)
Mvh Tommy

Fra : Lynge-Nielsen

Dato : 30-04-07 23:16

Hej alle ...

Ja, sygedage tæller alle dage ....og jeg ved det da jeg netop er blevet
fyret pga. sygedage.

Er du syg mandag, tirsdag, onsdag og torsdag - men rask fredag og melder dig
syg igen mandagen efter og er syg tirsdag og er rask igen onsdag:
Der har det 6 sygedage!

Er du syg tirsdag, onsdag, torsdag, fredag (fri i weekenden) og syg igen
mandag og tirsdag:
Der har du 8 sygedag, da de to fridag tæller med som sygedage.
Såfremt du har fri i weekenden!

Dvs. at melder du dig syg i 3 dage, har to fridag og igen 3 dage, så er du i
alt 8 dage syg.

Hvis du der i mod er rask dagen(e) før dine fridage, så tæller dine fridage
ikke med som sygedage.

Jeg var syg i to perioder a hhv. 110 og 108 dage pga. 3 operationer. Dette
var dog over tre år.
Så det bestød at da jeg kom tilbage fra den 1. operation, måtte jeg ikke
have mere end 9 sygedage i en 10 måneders periode.
Ellers kunne de have fyret med med 1 måneds varsel.
Hvor 10 og ikke 12 måender? Jo, ved 11. måned tæller den igen ned.
Så hver måned talte som hhv. 30 og 31 sygedage.

Husk at sygedage går 12 måneder tilbage og føler IKKE kalenderåret!

Og husk at din arbejdsgiver skal have en lægeerklæring på den 5. dag. Så
hvis du er syg onsdag, torsdag, fredag og har planer om at melde dig syg
igen om mandagen, så ring til din læge manddag morgen og få en tid samme dag
til din lægeerklæring.
(Hvis arbejdsgiver forlanger det - og husk, de skal i så fald refundere
udgiften.)

Jeg blev fyret med de 6 mdr. varsel og 2 mdr. godtgørelse. Og det var ved
111 sygedage.
Så de 120 er ikke nogen garanti mod fyring, kun at de skal give dig den
fornødne varsel og evt. fritstille dig i den periode du måtte have.
Eller de kan også forlange du skal arbejde.

Men det er en helt anden sag/situation

Vh

Dvs. at

Fra : Bjarne

Dato : 01-05-07 08:44

thomasautzen@gmail.com skrev:
> Hej
>
> Et ganske simpelt spørgsmål. Er en 14 dages sygemelding 14 arbejdsdage
> eller 14 dage?

Jeg mindes svagt noget om, at det ikke er alle steder på det private
arbejdsmarked man opgør sygedage på samme måde som i det offentlige?

I forbindelse med lønudbetaling spiller det ingen rolle, da man
naturligvis aflønnes for de dage, som er arbejdsdage.

Problemet med opgørelsesmetoden er, at det kan give et betydeligt højere
tal end hvis fridagene ikke var medregnet. På den anden side er det jo
en kendt sag for alle, at dette er præmisserne; en arbejdsgiver ved
altså godt, at 120 sygedage ikke er fravær på 120 arbejdsdage.

Historisk set var de "120 dage" engang nærmest at betragte som en "ret"
inden for dele af det offentlige, således at forstå, at man normalt ikke
knne risikere afskedigelse på grund af under 120 dages sygefravær
inden for et kalenderår, mens myndigheder forholdsvis automatisk
igangsatte en sag, når tallet blev nået.

Det er imidlertid nok ved at være tyve år siden at man gjorde op med
disse "faste" grænser, og begyndte at interessere sig meget mere for
antallet af sygeperioder i stedet.

Jeg har været ude for sager inden for det offentlige, hvor langt over
120 dage blev tolereret, fordi det var en medarbejder med udsigt til
helbredelse, mens advarsler blev uddelt allerede efter den anden
sygeperiode i andre tilfælde.

Den praksis har til gengæld betydet, at blev man endelig syg, kunne der
være meget egoistisk fornuft i at fortsætte frem til næste fridag, mens
det nærmest var tåbeligt at tage en enkeltstående sygedag.

vh

Bjarne