Udlejer af værelse i knibe!
Fra : Palle

Dato : 28-04-07 17:08

Hej NG

Har et kæmpe problem. Har lejet et værelse ud til en ung mand, på en
lejekontrakt (standard af 3/9 2001. Danmarks lejerforening).
Husleje betales til tiden / 3 måneders depositum - no problem.
Men
han vandelerer værleset. Har boret kæmpe huller i muren for at sætte et bord
op, Malet værelset så det ser forfærdeligt ud, og varmen kører 100 %, så når
han har det for varmt, åbner han bare vinduet.

Kan ikke opsige ham, har jeg fået at vide af lejerfoeninegn, som iøvrigt var
ret ligeglad.

Nu har jeg så fundet ud af, at da han underskrev kontrakten var han kun 17
år gammel, jeg var ikke selv opmærksom på dette, og han betalte jo depositum
og 1 måneds leje.

Hvad gør jeg?

Kan jeg når han nu engeng er flyttet tage for reparationer af værelset, male
om da det ser skrækkeligt ud. I lejekontrakten står at værelser ikke er
nyistandsat og IKKE skal afleveres som sådanne, men ødelæggelser, kan jeg få
for det?

Kan jeg opsige ham alligevel - 3 måneders varsel eller??, idet kontrakten er
underskrevet mendens han ikke var myndig.

Håber at nogen vil hjælpe her, da lejerforeningen overhovedet ikke ville
hjælpe mig.

Palle alene i verden. -:)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-04-07 17:21

> [...]

> Kan jeg opsige ham alligevel - 3 måneders varsel eller??, idet kontrakten
> er underskrevet mendens han ikke var myndig.

Du bor selv i resten, ikke? Så kan han opsiges - om ikke andet, så med den
begrundelse at du selv skal bruge værelset.

Mvh Maria

Fra : Jubii

Dato : 28-04-07 19:23

"Palle" <palle@udlejereren.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så når han har det for varmt, åbner han bare vinduet.
>
> Kan ikke opsige ham, har jeg fået at vide af lejerfoeninegn, som iøvrigt

En lejerforening der hjælper en udlejer, HA.

Alle kan opsiges, men de kan også få ophævet lejemålet.

§ 93.
e) Når lejeren vanrøgter det lejede og ikke uden ophold efter udlejerens
påkrav bringer det lejede i stand.

§ 94. Skønnes det forhold, der lægges lejeren til last, at være af
uvæsentlig betydning, kan udlejeren ikke hæve lejeaftalen.

Stk. 2. Udlejeren kan ikke påberåbe sig de i § 93, stk. 1, litra a-f, nævnte
forhold, hvis de er rettet, inden udlejeren hæver lejeaftalen.

§ 95. Når udlejeren hæver lejeaftalen, skal lejeren straks fraflytte og
betale leje m. v. for tiden, indtil han kunne fraflytte med sædvanligt
varsel. Lejeren skal endvidere erstatte udlejeren ethvert tab, derunder
omkostningerne ved lejerens udsættelse af det lejede.

Stk. 2. Udlejeren skal bestræbe sig for at genudleje det lejede. Hvad
udlejeren indvinder eller burde have indvundet ved genudlejning i det i stk.
1, nævnte tidsrum, skal fragå i hans krav over for lejeren.

For et værelse der er en del af udlejers bolig, gælder der et sædvanligt
opsigelsesvarsel på kun 1 måned. (§ 86 stk.1.)

§ 82. Udlejeren kan opsige lejeforhold om

a) enkelte værelser til beboelse, når værelset er en del af udlejerens
beboelseslejlighed eller er en del af et en- eller tofamilieshus, som
udlejeren bebor,

Men vanrøgt er der ingen tvivl om da din lejer nok ikke har spurgt om lov
til at lave huller i væggene.

Eller adfærd der tilsidesætter god skik og orden.:

§ 79a stk. 6 og 7.

6) Når lejeren ødelægger ejendommen eller løsøre på ejendommen eller på
fællesarealer.

7) Når lejeren vanrøgter det lejede.

Med ovenstående burde du være dækket ind både plan A og plan B

Fra : Palle

Dato : 29-04-07 21:26

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
om lov
> [...]
> fællesarealer.
>
> 7) Når lejeren vanrøgter det lejede.
>
> Med ovenstående burde du være dækket ind både plan A og plan B

Jeg forstår at kontrakten er gyldig selvom at han har underskrevet denne som
kun 17 årig.

Mange tak for din/Jeres hjælp!

Mvh
Palle ikke helt alene i verden -:)

Fra : Jubii

Dato : 30-04-07 09:11

> Jeg forstår at kontrakten er gyldig selvom at han har underskrevet denne
> som kun 17 årig.

Det tager lejeloven vist ikke stilling til og mit svar kan ikke bruges til
den bedømmelse.
Der kan være andre love der forbyder umyndige at underskrive på egne vegne.

Du kan have et problem med erstatning for hvad der måtte være at lave i
værelset og at tilbageholde depositum m.m. af samme grund.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-04-07 19:36

Palle> "Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
Palle> news:46339102$0$8688$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
Palle> om lov

Palle> Jeg forstår at kontrakten er gyldig selvom at han har
Palle> underskrevet denne som kun 17 årig.

Det kan godt være at den ikke var juridisk bindende da han var 17 år:

§ 1. Børn og unge under 18 år, der ikke har indgået ægteskab, er
mindreårige og dermed umyndige. Unge under 18 år, der har indgået
ægteskab, er dog mindreårige og dermed umyndige, hvis
statsforvaltningen ved tilladelsen til ægteskabet har fastsat vilkår
herom.
Stk. 2. Mindreårige kan ikke selv forpligte sig ved
retshandler eller råde over deres formue, medmindre andet er bestemt.
Stk. 3. For så vidt ikke andet særlig er bestemt, handler værgerne på
den mindreåriges vegne i økonomiske anliggender.

Men efter han blev 18 år har han jo accepteret vilkårene (stiltiende)
og så gælder de. Det med underskriften er jo bare et bevismæssigt
spørgsmål for at kunne dokumentere jeres aftale. Lejekontrakten er
heller ikke nødvendig (ifl. google).

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 30-04-07 17:30

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev:

> Men vanrøgt er der ingen tvivl om da din lejer nok ikke har spurgt
> om lov til at lave huller i væggene.

Nu er det ret almindeligt at man sætter ting op på sine vægge, hvilket
forudsætter at der bores huller.

Den mest enkle måde at gennemføre opsigelsen på er netop ved at opsige
lejemålet

§ 82. Udlejeren kan opsige lejeforhold om

a) enkelte værelser til beboelse, når værelset er en del af udlejerens
beboelseslejlighed eller er en del af et en- eller tofamilieshus, som
udlejeren bebor,

Opsigelsen varsles med én måned:

86. Opsigelsesvarslet er 3 måneder til den første hverdag i en måned,
der ikke er dagen før en helligdag. Dog er opsigelsesvarslet 1 måned
for de i § 82, litra a og d, nævnte lejeforhold.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Palle

Dato : 30-04-07 18:40

> [...]
>
> a) enkelte værelser til beboelse, når værelset er en del af udlejerens
> beboelseslejlighed eller er en del af et en- eller tofamilieshus, som
Fair nok

Men skaderne skal vel udbedres af lejer?

Og skal man ikke have lov først til at bore kæmpe huller -:)

Mvh
Palle

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 30-04-07 21:35

> Fair nok
>
> Men skaderne skal vel udbedres af lejer?

Ja misligholdelse udbedres af lejer eller lejer betaler for håndværkere
som udlejer rekvirerer.

§ 98. Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12,00 på
fraflytningsdagen. Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som
ved overleveringen med undtagelse af den forringelse, som skyldes slid
og ælde, og som ikke er omfattet af lejerens vedligeholdelsespligt,
samt mangler, som det påhviler udlejeren at udbedre. Det kan ikke
pålægges lejeren at bringe det lejede i bedre stand end den, hvori han
overtog det lejede.

--
Morten http://miljokemi.dk