Skat på udleje ?
Fra : Jane

Dato : 27-04-07 08:51

Jeg har et hus stående i Esbjerg, men bor i det dgl. på fyn.
Jeg ville gerne udleje stueetagen nu, og stadig bebo kælderen (bibeholde
folkeregister adressen der), spørgsmålet er så at hvad er den skattepligtige
indkomst af et evt. udleje af stuen.
For eks. skyld lad mig antage en husleje på 5000,-, er det da hele tallet
5000,- der skal svares skat (50%) af. eller kan der der desuden fradrages
for ejendomsskatter og forsikringer, eller måske andet jeg ikke har tænkt
over.
Selve forbrugsafgifterne bliver erholdt særskilt.
Med venlig hilsen
Jørn

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-07 20:41

> [...]
>folkeregister adressen der), spørgsmålet er så at hvad er den
>skattepligtige indkomst af et evt. udleje af stuen.

Du bor på fyn, men vil have folkeregister adresse i Esbjerg???
Hmmm....hvorfor?

Fra : Jubii

Dato : 28-04-07 08:17

"Erik" <erik(snabela)spritny.dk> skrev i en meddelelse

> Du bor på fyn, men vil have folkeregister adresse i Esbjerg???
> Hmmm....hvorfor?

Hmm, rager det dig? Du kender ham ikke så du kan alligevel ikke anmelde ham
til folkeregistret (brud på cpr loven)

Næh, lad ham beholde adressen og udleje på ubestemt tid, så bliver det svært
at få lejeren ud da der er 1 års opsigelsesvarsel.

§ 82. Udlejeren kan opsige lejeforhold om

a) enkelte værelser til beboelse, når værelset er en del af udlejerens
beboelseslejlighed eller er en del af et en- eller tofamilieshus, som
udlejeren bebor,

b) beboelseslejlighed i et hus, hvori der på tidspunktet for aftalens
indgåelse kun findes to beboelseslejligheder, hvoraf ejeren bebor den ene.
Reglen gælder, selv om ejeren anvender et eller flere lokaler i huset til
andet end beboelse, og selv om der i ejendommen er udlejet et eller flere
enkeltværelser til beboelse,

§ 83. Andre lejeforhold end de i § 82 nævnte kan udlejeren kun opsige i
følgende tilfælde, jf. dog §§ 84 og 88:

a) Når udlejeren ønsker selv at benytte det lejede.

§ 86. Opsigelsesvarslet er 3 måneder til den første hverdag i en måned, der
ikke er dagen før en helligdag. Dog er opsigelsesvarslet 1 måned for de i §
82, litra a og d, nævnte lejeforhold.

Stk. 2. Ved opsigelse efter § 82, litra b, og § 83, litra a, har lejeren
krav på et opsigelsesvarsel på mindst 1 år til aftalt flyttedag.

For ikke at snakke om det ikke er tilladt at bo i en kælder.

Det er en rigtig lille forbryderspire vi har her.

Fra : El Trabajador

Dato : 28-04-07 19:50

"Erik" <erik(snabela)spritny.dk> skrev i

> Du bor på fyn, men vil have folkeregister adresse i Esbjerg???
> Hmmm....hvorfor?

Mon ikke personen opholder sig og arbejder på Fyn, men ønsker at trække
transport fra Esbjerg fra i skat?
--
El Trabajador

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-04-07 17:09

Jane skrev:
> [...]
> over.
> Selve forbrugsafgifterne bliver erholdt særskilt.

Du kan vælge to måder. Den regnskabsmæssige, hvor du opfører indtægter
og udgifter som en normal forretning - fratrækningsberettigede udgifter
kan så, ja , fratrækkes indkomsten. Er der tale om udgifter der skal
fordeles, må man fordele dem; eksempelvis ejendomsskatten efter
fordeling af beboede kvdm. etc.
Alternativt kan man vælge bruge bundgrænsen, der så vidt jeg lige husker
pt. er på 24.000 kr årligt. Dette kan du frit modtage ved
værelsesudlejning, men til gengæld kan der så ikke trækkes noget fra.
Det er så et individuelt regnestykke at finde ud af hvad der er smartest.
Med "værelsesudlejning" menes udlejning af værelse i egen bopæl - det er
derfor vigtigt lige at holde for øje hvad konsekvenser det kan have for
din situation med folkeregisteradresse etc.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 29-04-07 20:33

On 28 Apr., 20:49, "El Trabajador" <notrab...@gmail.com> wrote:
> "Erik" <erik(snabela)spritny.dk> skrev inews:463251e0$0$52158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Mon ikke personen opholder sig og arbejder på Fyn, men ønsker at trække
> transport fra Esbjerg fra i skat?
> --
> El Trabajador

Det er da helt og aldeles ligegyldigt hvad hans motiver er. Han
spørger på nogle retsregler, som jeg desværre ikke kender godt nok til
at kunne give ham et ordentligt svar. Men det er helt stensikkert ikke
gruppens formål eller for den sags skyld skribenternes opgave at
bedømme om hans motiver nu er mere eller mindre på kant af alle mulige
forskellige lovlige eller ulovlige måder at agere på.

Mvh

Henning

Fra : Jubii

Dato : 30-04-07 09:19

"Henning Sørensen" <hesor@vejle.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Det er altså et moralsk spørgsmål om skribenter på usenet vil svare på
spørgsmål der vil hjælpe en eller flere personer med at begå forbrydelser
uanset "størelsen" på forbrydelsen eller om den er begået eller ej.

Hvad gruppen formål er kan læses af fundatsen.
Så længe den overholdes kan skribenter skrive hvad de vil i grupperne.

Mvh

Henning

Fra : Jane

Dato : 29-04-07 12:11

Hm!
Kender alle svarerne mon følelsen af, at ma forventningsfuld kigger efter
svar her i gruppen første gang, og derefter at harmes over ikke straks, at
kunne tage til genmæle og råbe MISFORSTÅET!! læs nu ordentligt inden I
svarer..

Jeg har intet gjort ulovligt og bor hos kæresten på fyn, men faktum er jo
stadig at huset står i esbjerg.

Situationen er som en svarer ganske rigtigt er inde på, at jeg arbejder på
fyn, men jeg trækker bestemt ikke mere fra i transport, end de faktiske
kørte km. til/fra hendes bopæl, iøvrigt ganske som lovgivningen foreskriver,
det er vel kun en ærlig sag, at forsøge at finde de i lovgivningen tilladte
muligheder, for at få den laveste mulige skattebetaling, og hvilken gruppe
er så mere nærliggende at spørge, end denne her ?

Til svarer 1).. Erik
Jeg havde bopæl i Esbjerg, men damen bor på fyn ..... Tjae mænd vil jo
gerne være hvor damen er, noget at fortænke mig i det ?

Svarer 2)..Jubi..

For ikke at snakke om det ikke er tilladt at bo i en kælder.
Jeg må vel overnatte i min kælder som jeg vil ?

Det er en rigtig lille forbryderspire vi har her.
En sådan udtalelse, er end ikke værd at besvare.

Svarer 3) Trubadoren..
Du har delvis ret, kun delvis idet jeg end ikke kunne drømme om gøre noget
sådan.

Svarer 4) Jonas Kofod..
Dit indlæg kunne jeg tilgængæld bruge noget af, idet jeg ikke vidste noget
omkring fordeling af ejendomsskatten og kvm, det vil jeg kigge nærmere på..

Til alle svarerne.
Jeg er klar over, at man skal have bopæl på sin folkeregisteradresse, men
jeg er IKKE klar over, at man skal befinde sig der i hovedparten af sin
fritid, kun at man skal kunne tømme sin postkasse, og iøvrigt være i stand
til at kunne indfinde sig der indefor en vis (?) tidshorisont.

Ret mig gerne om jeg tager fejl !
Jørn

Fra : Jubii

Dato : 30-04-07 10:01

"Jane" <jornhansen2@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Svarer 2)..Jubi..
>
> For ikke at snakke om det ikke er tilladt at bo i en kælder.
> Jeg må vel overnatte i min kælder som jeg vil ?

Jeg svarer igen, Det er ikke tilladt at bo i en kælder, så kan du omskrive
det som du har lyst til.

> Det er en rigtig lille forbryderspire vi har her.
> En sådan udtalelse, er end ikke værd at besvare.

Nåh, den lille spøg forstod du ikke.

> [...]
> fritid, kun at man skal kunne tømme sin postkasse, og iøvrigt være i stand
> til at kunne indfinde sig der indefor en vis (?) tidshorisont.

Jeps du tager fejl. Jeg har fundet denne vejledning til CPR loven som klart
viser hvor du skal registrere din bopæl.
Det du skriver om er en helt anden ting idet det drejer sig om myndigheders
henvendelser til dig, og har ikke noget med hvor du har din bopæl i CPR
regi.

3.2. Registrering af vedkommendes bopælsadresse eller faste opholdssted

Bopælen , jf. CPR-lovens § 6, stk. 1, er det sted (bolig), hvor man
regelmæssigt sover, når man ikke er midlertidigt fraværende på grund af
ferie, forretningsrejse, sygdom eller lignende, og hvor man har sine
ejendele, dvs. der hvor man har sit hjem. Om stedet efter almindelig
sprogbrug kan kaldes en bolig, eller om stedet er registreret i Bygnings- og
Boligregistret (BBR), er uden betydning, hvis en person benytter stedet som
sit hjem. Sommerhuse, erhvervslejemål, hotelværelser og kolonihavehuse, der
anvendes som et hjem, kan således danne grundlag for bopælsregistrering
efter lovens § 6, stk. 1. Campingvogne, både og lignende bevægelige boliger
kan ligeledes danne grundlag for registrering, jf. CPR-lovens § 9. Se
nærmere herom nedenfor under afsnit 3.6.

3.4. Anvendelse af flere boliger

Hvis en person anvender flere boliger her i landet - herunder Grønland, men
ikke Færøerne - skal det vurderes, i hvilken af boligerne den pågældende
skal registreres, jf. CPR-lovens § 7.

En vurdering efter lovens § 7 forudsætter, at der er tale om, at vedkommende
faktisk anvender flere boliger til beboelse i et vist omfang. Såfremt
vedkommende har dispositionsret eller råderet over flere boliger, men reelt
kun anvender én bolig til beboelse, finder lovens § 7 ikke anvendelse.
Vedkommende skal da registreres i CPR efter reglerne i lovens § 6.

En vurdering efter lovens § 7 forudsætter endvidere, at der er tale om to
eller flere egentlige boliger - og ikke blot overnatningsmuligheder. Den
enkelte bolig skal således være indrettet, så den er egnet til, at man kan
opholde sig på stedet hele døgnet. Der kan i denne forbindelse især lægges
vægt på, om der er adgang til toilet, vand og køkkenfaciliteter. Boligen
skal være til rådighed døgnets 24 timer, og den skal normalt kunne opsiges
eller afhændes af vedkommende.

Herudover skal der være tale om to ikke-bevægelige boliger , idet det følger
af lovens § 9, at man alene kan blive registreret i en bevægelig bolig, hvis
denne er ens eneste bolig.

Hvis der efter en vurdering ud fra ovenstående principper er tale om reel
anvendelse af to eller flere egentlige boliger, og der således er tale om en
§ 7-situation, skal der ske registrering af vedkommende med bopæl i den af
boligerne, som vedkommende må siges at have mest tilknytning til, jf. lovens
§ 7, stk. 1. Ved afgørelsen heraf indgår blandt andet de objektive momenter,
som fremgår af lovens § 7, stk. 2.

--------

Hvis du udlejer et hus og kun har råderet over kælderen, som du ikke må bo
i, så formoder jeg du kan se at du skal have bopælsadresse hvor du faktisk
opholder dig (sover).

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 30-04-07 20:55

Hej Jane,

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at kigge på SKATs hjemmeside: www.skat.dk.
Under det som hedder "rådgivere" har SKAT det som hedder
ligningsvejledningen som forklare hvordan myndighederne administrere
skattereglerne. Jeg kan se, at der i ligningsvejledningen for
erhvervsdrivende behandles udlejning af fastejendom.

Ellers er der vel også den mulighed, at du kunne prøve at ringe til dit
lokale skattecenter og høre om de kan hjælpe dig. De skulle jo gå meget op i
"service" nu om dage.

Med venlig hilsen

Morten Meizner Rasmussen

Fra : Henning Sørensen

Dato : 30-04-07 22:14

On 30 Apr., 10:18, "Jubii" <gruntsa...@jubii.dk> wrote:
> [...]
>
> Hvad gruppen formål er kan læses af fundatsen.
> Så længe den overholdes kan skribenter skrive hvad de vil i grupperne.

Jeg er helt enig - men faktisk var der jo ingen af svarerne der havde
den mindste chance for at indfortolke spørgerens motiver. Det skete
dog alligevel ret hurtigt og hvad der efterfølgende viste sig at være
på et forkert grundlag - spørgeren havde jo faktisk til hensigt at
netop gøre sit yderste for at sætte sig godt ind i reglerne med
henblik på at overholde dem. Derfor ville det have været en hel del
kønnere om svarerne blot forholdte sig til det konkrete spørgsmål
eller helt enkelt undlod at svare.