Feriepenge - kan de "indeholdes"?
Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 26-04-07 18:53

Hej,

Hvis nu man har noget gæld hos SKAT Indrivelsescenteret, vil ens feriepenge
så ryge til dem, eller får man dem udbetalt på NEM-kontoen?

Altså - er feriepenge fredet for SKAT?

Troels

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 26-04-07 19:22

On Thu, 26 Apr 2007 19:53:06 +0200, "Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> wrote:

>Hvis nu man har noget gæld hos SKAT Indrivelsescenteret, vil ens feriepenge
>så ryge til dem, eller får man dem udbetalt på NEM-kontoen?

De kan pålægge arbejdsgiveren at tilbageholde et beløb fra din løn og
andre vederlag. Også feriepenge.

Men jeg kan ikke lige finde yd af hvor det står. Men jeg vil gætte på
retsplejeloven.

Mvh. Brian
--
Creator of http://www.natart.dk
Webgalleri? http://www.brinch.it/webgal.asp

Fra : rasmus

Dato : 26-04-07 20:25

"Brian B. Christensen" <nej@denneemailerikkedenrigtige.dk> skrev i en
meddelelse news:b7r1339bbshi8dsg2lb3qpg3pd3sfbgcl0@4ax.com...

> De kan pålægge arbejdsgiveren at tilbageholde et beløb fra din løn og
> andre vederlag. Også feriepenge.
>
> Men jeg kan ikke lige finde yd af hvor det står. Men jeg vil gætte på
> retsplejeloven.

- sikker på det? Jeg mener at feriepengene er enddog meget fredet. Selv hvis
en medarbejder har rapset af kassen kan der ikke gøres udlæg i feriepengene.
Der er vist nogle få undtagelser ... jeg tvivler på at gæld til Skat er en
af dem.

ras

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 26-04-07 21:25

On Thu, 26 Apr 2007 21:24:32 +0200, "rasmus" <preben@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Der er vist nogle få undtagelser ... jeg tvivler på at gæld til Skat er en

Der står følgende i Kildeskattelovens § 73:

"Har en skatteyder ikke inden det tidspunkt, da udlæg kan begæres,
betalt den indkomstskat til staten, amtskommunal indkomstskat,
kommunal indkomstskat, kommunal og amtskommunal ejendomsværdiskat
eller kirkelige afgifter, der påhviler den pågældende, kan vedkommende
skattemyndighed træffe afgørelse om, at der skal ske indeholdelse i
skatteyderens lønning, provision eller andet arbejdsvederlag, hvad der
er fornødent til betaling af ydelserne med påløbne renter, tillæg og
gebyrer."

Der står ikke noget om at feriepenge er undtaget i de nævnte
arbejdsvederlag.

Mvh. Brian

Fra : rasmus

Dato : 27-04-07 07:50

"Brian B. Christensen" <nej@denneemailerikkedenrigtige.dk> skrev i en
meddelelse news:ti2233ts50trih3rfsgmapn725ce43ivn8@4ax.com...

> [...]
> gebyrer."
>

> Der står ikke noget om at feriepenge er undtaget i de nævnte

- de er heller ikke nævnt. Jeg kender overfladisk til en del slagsmål mellem
arbejdsgiver og fagforening og de gider ikke engang skændes om feriepengene
.... de er bare urørlige.

ras

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-04-07 08:07

rasmus wrote:

> - de er heller ikke nævnt.

Jeg ville tjekke hos Skat og evt få det skriftligt for en sikkerheds skyld

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bekan

Dato : 27-04-07 12:46

Peter Lykkegaard wrote:

> Jeg ville tjekke hos Skat og evt få det skriftligt for en sikkerheds
> skyld

Jeg er blevet fortalt i dette forum at man skal betale dem for at det skal
være en bindende udtalelse.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-04-07 13:11

Bekan wrote:

> Jeg er blevet fortalt i dette forum at man skal betale dem for at det
> skal være en bindende udtalelse.

Ja det er korrekt

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : alexbo

Dato : 27-04-07 09:17

"rasmus" skrev i en

> - de er heller ikke nævnt. Jeg kender overfladisk til en del slagsmål
> mellem arbejdsgiver og fagforening og de gider ikke engang skændes om
> feriepengene ... de er bare urørlige.

Jeg synes I skriver om to forskellige ting, den ene en arbejdsgivers
mulighed for at tilbageholde feriepenge som betaling for rapseri,
kantinegæld eller. lign.
Den anden SKAT's ret til at kræve tilbageholdelse for offentlig gæld.

I betragtning af at feriepenge er løn under ferie, er der ingen grund til at
tro at der ikke skulle kunne trækkes i dem, på samme vilkår som løn i
øvrigt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Karina og Christian

Dato : 28-04-07 13:03

> [...]
> gebyrer."
>

> Der står ikke noget om at feriepenge er undtaget i de nævnte

Du citerer en forældet udformning af kileskatteloven.

/Karina

Fra : alexbo

Dato : 28-04-07 14:22

"Karina og Christian" skrev

> Du citerer en forældet udformning af kileskatteloven.

Tja, retsinformation kalder den gældende,
Derfor kan omtalte § godt være ændret, men det får vi nok ikke at vide, du
ville ikke skrive det af dig selv, og jeg vil ikke spørge.

mvh
Alex Christensen

Fra : Karina og Christian

Dato : 28-04-07 15:05

> Tja, retsinformation kalder den gældende,

Nej. Retsinformation forholder sig ikke til de enkelte bestemmelser.
Retsinformation informerer blot brugerne om, at der ikke er kommet en senere
lovbekendtgørelse, og at loven ikke er ophævet.

/Karina

Fra : Sibber

Dato : 26-04-07 20:04

> Hvis nu man har noget gæld hos SKAT Indrivelsescenteret, vil ens
> feriepenge så ryge til dem, eller får man dem udbetalt på NEM-kontoen?
>
> Altså - er feriepenge fredet for SKAT?

Hvis du har aftalt en afdragsordning eller tilbagebetalingen reguleres i
dit fribeløb og trækprocent næste år, så sker der ikke noget ved jeg af
egen erfaring.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 26-04-07 20:45

> Hvis du har aftalt en afdragsordning eller tilbagebetalingen reguleres i
> dit fribeløb og trækprocent næste år, så sker der ikke noget ved jeg af
> egen erfaring.

De indeholder 5% af min løn pt...

Troels

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 27-04-07 09:24

"Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> wrote in message
> Hej,
>
> Hvis nu man har noget gæld hos SKAT Indrivelsescenteret, vil ens
> feriepenge så ryge til dem, eller får man dem udbetalt på NEM-kontoen?
>
> Altså - er feriepenge fredet for SKAT?

Hej Troels

Fremtidige feriepenge kan indeholdes på samme måde, som dit løn indhold.

Eks.:

Er der foretaget et lønindhold som i dit tilfælde på 5%, så gælder dette
både din egentlige løn, men også din feriepenge afregning hver 3. måned. her
gøres ingen forskel, da man anser feriepenge som 'ekstra løn'.

Hvor vidt man kan gå ind på feriekonto og gøre udlæg i de allerede optjente
feriepenge skal jeg ikke kunne sige, men jeg tror det ikke. Tror heller
ikke, at de vil tilbageholde pengene inden udbetaling, som evt. overskydende
skat gøres, hvis du har gæld til hypotekbanken/offenlige instanser.

Kender ikke lige love og paragraffer, men taler af erfaring om hvad der har
været gjort respektive ikke gjort i 2 tilfælde i min omgangskreds.

/Finn

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 27-04-07 09:30

> Kender ikke lige love og paragraffer, men taler af erfaring om hvad der
> har været gjort respektive ikke gjort i 2 tilfælde i min omgangskreds.

Super. Mange tak!

5% er til at overkomme, men hvis de åd det hele, uha

Troels

Fra : Karina og Christian

Dato : 28-04-07 13:07

"Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> skrev i en
meddelelse news:4630e6e6$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
[klip]
> Hvis nu man har noget gæld hos SKAT Indrivelsescenteret, vil ens
> feriepenge så ryge til dem, eller får man dem udbetalt på NEM-kontoen?
>
> Altså - er feriepenge fredet for SKAT?

Det offentlige har en lang række muligheder for at inddrive gæld hos deres
skyldnere, herunder ved lønindeholdelse. Hovedbestemmelsen om
lønindeholdelse findes i kileskatteloven § 73 (men der findes tillige en
række bestemmelser i særlovgivningen, som dog ikke er relevante for dit
spørgsmål). Kildeskattelovens § 73 angiver, at der kan lønindeholdes i
A-indkomst. Da feriepenge henregnes til A-indkomst er svaret ja - der kan
lønineholdes i feriepenge.

Har du yderligere spørgsmål om emnet, er du meget velkommen til at spørge
her eller sende mig en mail.

/Karina

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 30-04-07 21:17

Fra SKATs inddrivelsesvejledning "Lønindeholdelse kan foretages i
feriegodtgørelse. Indeholdelse foretages månedligt i optjeningsåret på
grundlag af den feriegodtgørelse, der er optjent i den forløbne måned, jf.
kildeskattebekendtgørelsens § 19, stk. 2."

Men lønindeholdelsen sker kun med den pågældende procentdel. Jeg mener dog
ikke, at dette åbner mulighed for at modregne feriepengene i SKATs krav.
Dette må i såfald ske ved et udlæg i feriepengene.

Det fremgår af ferielovens § 4, stk. 1, 2 punktum, at feriekort og
feriekontobeviser ikke kan gøres til genstand for retsforfølgning. Jeg mener
derfor ikke, at SKAT kan gøre udlæg i dine feriepenge før de er udbetalt.

Med venlig hilsen

Morten Meizner Rasmussen