Datoer i rykkerskrivelse
Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 26-04-07 09:44

Hej.

D.d har jeg modtaget en mail med følgende indhold:

<snip>
Vi gør opmærksom på, at sagen overdrages til inkasso, hvis beløbet ikke er
indbetalt senest 22-04-2007.
</snip>

Den er sendt fra dem 26-04-2007 kl. 05.59

Hva'e:

1. Hvordan skal jeg forholde mig til det, hvis min sidste frist er sat før
mailen er afsendt?

2. Findes der regler for hvor mange rykkerskrivelser der skal sendes, før de
må gå til inkasso?

Håber I kan hjælpe.

Troels

Fra : joke

Dato : 26-04-07 09:58

"Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> skrev i
meddelelsen news:4630662a$0$7608$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
>
> Hva'e:
>
> 1. Hvordan skal jeg forholde mig til det, hvis min sidste frist er sat før

Ringe til firmaet og gøre dem opmærksom på fejlen, og blive enige om at du
betaler eller ikke skylder dem pengene.

Så sparer du en masse penge.

Hilsen

Johnny

Fra : alexbo

Dato : 26-04-07 10:23

"Troels Plougmann-Olsen" skrev

> 1. Hvordan skal jeg forholde mig til det, hvis min sidste frist er sat før
> mailen er afsendt?

Hvis du skylder pengene så betal.

> 2. Findes der regler for hvor mange rykkerskrivelser der skal sendes, før
> de må gå til inkasso?

Nja, der ikke er krav om rykkere.
Men inden en inkassosag kan køre skal du have 10 dage til at betale.
Så næste skridt er en påkravsskrivelse fra inkassofirmaet, hvor du får 10
dg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 26-04-07 10:31

> Hvis du skylder pengene så betal.

Det var da også planen, men kan jeg ikke før i morgen. (skal jo lige have
pengene)

Men kan de godt sige at jeg har minus 4 dage til at betale?

Ja, og 400 kr i gebyr.

Det er kun 384 kr. jeg skylder?

Troels

Fra : alexbo

Dato : 26-04-07 10:36

"Troels Plougmann-Olsen" skrev

> Men kan de godt sige at jeg har minus 4 dage til at betale?

Send dem en check dateret 1 april.

> Ja, og 400 kr i gebyr.

Nej.
Inkassospørgsmål er gengangere i denne NG, du kunne måske læse nogle af de
ældre tråde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 26-04-07 11:02

> Send dem en check dateret 1 april.

Hah, ja, og give dem tilbage af samme skuffe...

> Nej.
> Inkassospørgsmål er gengangere i denne NG, du kunne måske læse nogle af de
> ældre tråde.

C.C rækker ikke så langt tilbage

Troels

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-04-07 18:56

Troels> Hah, ja, og give dem tilbage af samme skuffe...

Den holder selvfølgeligt ikke... Så kunne alle jo bare gøre det. Og
det er vist let at checke dato-stemplet på frimærket (er der ikke
sådan et altid?)... I stedet kan man checke om 10-dages fristen er
overholdt og trække rykkergebyret fra hvis ikke.

Jeg prøvede at finde en paragraf der dækkede situationen med rettidig
betaling (i GBL), men hvor checken/betalingen blev forsinket. Jeg
kunne dog ikke finde en passende paragraf... Jeg vil mene at
post-forsinkelse er debitors problem også selvom han er uden skyld og
kan dokumentere det...? hmmm...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : alexbo

Dato : 26-04-07 21:18

"Martin "Jørgensen"" skrev i

> Den holder selvfølgeligt ikke...

Det er ikke noget tilfælde at jeg valgte 1 april.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-04-07 11:08

> Nej.

400 Kr. kan godt være rigtigt.
Når der trues med inkasso, ville jeg gætte på at der forud er fremsendt 3
rykkere, som hver max. må være på 100 Kr. => 300 Kr.
Hvis det sidste brev er et inkassobrev, må der også opkræves 100 Kr. for det
=> ialt 400 Kr.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 26-04-07 11:10

> [...]
> rykkere, som hver max. må være på 100 Kr. => 300 Kr.
> Hvis det sidste brev er et inkassobrev, må der også opkræves 100 Kr. for

Inkassofirmaerne lægger da selv 400 kr. på, og advokatfirmaer 700 kr?

Troels

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-04-07 13:05

"Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> skrev i en
meddelelse news:46307a6f$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Inkassofirmaerne lægger da selv 400 kr. på, og advokatfirmaer 700 kr?

Gebyret til fremmedinkasso hos inkassofirmaerne eller advokatfirmaer kommer
først på senere.
Se evt. http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/rykkerguide/gaeld/

Fra : alexbo

Dato : 26-04-07 13:50

"Troels Plougmann-Olsen" skrev

> Inkassofirmaerne lægger da selv 400 kr. på, og advokatfirmaer 700 kr?

Er det noget du spørger om, eller noget du mener du ved?

Det hænger i hvert fald ikke sammen med inddrivelsesbekendtgørelsen.

§ 3. Har fordringshaveren anmodet en anden om at inddrive fordringen på sine
vegne, kan fordringshaveren kræve betaling af skyldneren for det hermed
forbundne rimelige salærkrav. Dette gælder dog kun, hvis der forinden er
sendt en rykkerskrivelse til skyldneren med angivelse af, at manglende
betaling inden en frist på mindst 10 dage~

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 26-04-07 14:01

> Er det noget du spørger om, eller noget du mener du ved?

Tjah. Det står i et brev jeg lige har modtaget i dag. Første brev fra et
advokatfirma (pudsigt, idet jeg har betalingsaftale med firmaer jeg skylder
penge oprindeligt) - hvor det er det skyldige beløb + 400 kr i inkassogebyr
(udover de 3x100 for rykkere) + 700 kr. i salær til advokatfirmaet.

Troels

Fra : alexbo

Dato : 26-04-07 14:39

"Troels Plougmann-Olsen" skrev

> Tjah. Det står i et brev jeg lige har modtaget i dag.

Så er det nok ikke en påkravsskivelse,
angiver det at du har 10 dage til at betale inden sagen går til inkasso?

Eller er det et brev i en længere række af breve hvor det ene var et påkrav.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 30-04-07 21:24

Hej Troels,

Har du fået afviklet de mellemværende med firmaet, eller har du stadig
problemer?

Med venlig hilsen

Morten Meizner Rasmussen

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 01-05-07 23:41

> Har du fået afviklet de mellemværende med firmaet, eller har du stadig
> problemer?

Jeg har stadig problemet.

Troels