Parkering af EU scooter
Fra : Jimmy_K

Dato : 26-04-07 08:12

Fik "det gule kort" fra Carpark, sat fast på min scooter med elastik, for et
par dage siden. (åbenbart en slags advarsel)
Jeg bor i et boligkompleks hvor der er parkering forbudt, på de små
brandveje mellem bygningerne. Jeg kørte min scooter ind i indhakket ved min
opgang og parkerede scootereren der natten over. Bilerne kan stadig komme
forbi på brandvejen og lave aflæsninger.

Spørgsmålet er så om de overhovedet kan give mig en parkeringsbøde. Jeg har
som de fleste lært at en scooter køres som en bil, og parkeres som en cykel.

Hvad siger i ?

Hvis en af jer har et link til et paragraf der omhandler ovenstående, bliver
jeg meget glad. Altid rart at have noget at stikke i hovedet på den, hvis de
prøver.

Mvh
Jimmy_K

Fra : Anders Majland

Dato : 26-04-07 08:56

> Fik "det gule kort" fra Carpark, sat fast på min scooter med elastik, for
> et par dage siden. (åbenbart en slags advarsel)

Lovgivningen kender ikke til scootere. Der er det enten knallerter eller
motorcykler. Knallerterne er så opdelt i 30km/t eller 45km/t begænset.

Hvad er du kørende på ?

/A

Fra : Jimmy_K

Dato : 26-04-07 18:34

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message

> Hvad er du kørende på ?

En 45 scooter. Jeg plejer bare altid at kalde dem for EU scootere.
My bad

Jimmy_K

Fra : Anders Majland

Dato : 26-04-07 21:25

> En 45 scooter. Jeg plejer bare altid at kalde dem for EU scootere.
> My bad

Er der nogen skiltning der regulerer færdsel på brandvejene ?
Er indkørsel forbudt for motorkøretøjer inkluderer det også din scooter - Og
er indkørsel forbudt er parkering derinde det vel også.

/A

Fra : Jimmy_K

Dato : 26-04-07 22:23

> Er der nogen skiltning der regulerer færdsel på brandvejene ?

Man må gerne køre ind og læsse af. Bare ikke parkere.
(hvilket jeg så kun troede var relevant for biler, da de netop spærrer
brandvejen)
Det de kalder brandvejen er forøvrigt en ca 3 meter bred vej rundt mellem
bygningerne.
Og det er den eneste vej man komme gennem boligkomplekset.

> Er indkørsel forbudt for motorkøretøjer inkluderer det også din scooter -
Og
> er indkørsel forbudt er parkering derinde det vel også.

Ja jeg er klar over jeg skal følge de samme færdelsregler som bilerne.
Dog ikke mht til parkering, ihvertfald inde i byen. Har lige taget
lastbilkørekort, så den del af teorien har jeg ikke glemt endnu.
Men noget tyder da på at jeg ikke må parkere scooteren i indhakket
ved opgangen, hvis boligselskabet bestemmer reglerne for området.
Der står ikke noget specifikt om hvilke køretøjer der ikke må parkeres
på brandvejen. Der står bare et simpelt parkering forbudt på en firkantet
tavle.
Ikke i et af de runde "påbuds-skilte"
Det er forøvrigt noget nyt at Carpark er kommet herud, og vi har ikke
modtaget nogen retningslinier eller lign fra dem.
Men jeg kontakter min vicevært i morgen. Han ved forhåbentligt hvilke regler
der gælder for området.

Jimmy_K

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-04-07 23:56

Jimmy_K wrote:

> Det er forøvrigt noget nyt at Carpark er kommet herud, og vi har ikke
> modtaget nogen retningslinier eller lign fra dem.

Der er heller ingen skilte sat op? Så kan man jo ikke parkere i henhold til
den aftale der er på skiltet.

Er det en af dine venner eller en forbipasserende der trækker dig i halen?

--
Per, Esbjerg

Fra : Jimmy_K

Dato : 27-04-07 08:24

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message

> Der er heller ingen skilte sat op? Så kan man jo ikke parkere i henhold
> til den aftale der er på skiltet.

Der er skilte oppe på selve parkeringspladsen, der omhandler parkering af
biler på brandvejene,
og lastbiler over 3500kg på parkeringspladsen. Mener bestemt ikke der står
noget om scootere eller cykler.
Men det kan da godt være jeg skal op og nærlæse skiltet, inden jeg står og
brokker mig
til viceværten

> Er det en af dine venner eller en forbipasserende der trækker dig i halen?

Min nabo fik en reel parkeringsbøde i samme omgang (hun var i bil)
Hun kom og spurgte mig om jeg også havde fået en. Så nej, den er vist "god"
nok

Jimmy_K

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-04-07 07:10

Jimmy_K used his keyboard to write :
> Det de kalder brandvejen er forøvrigt en ca 3 meter bred vej rundt mellem
> bygningerne.
> Og det er den eneste vej man komme gennem boligkomplekset.

Sådan er det jo tit med brandveje...

"Hot or Not" for fugle: http://fuglemarkedet.dk/galleriet/
If you trust Google more than your doctor than maybe it's time to
switch doctors. - Jadelr and Cristina Cordova

Fra : Jesper Brock

Dato : 26-04-07 08:58

Jimmy_K skrev:
> Fik "det gule kort" fra Carpark, sat fast på min scooter med elastik, for et
> par dage siden. (åbenbart en slags advarsel)
[KLIP]
> Hvis en af jer har et link til et paragraf der omhandler ovenstående, bliver
> jeg meget glad. Altid rart at have noget at stikke i hovedet på den, hvis de
> prøver.

Eftersom det er CarPark, der patruljerer området, er der formentlig tale
om privatejet område.

Du skal derfor ikke have fat i en paragraf - du skal have fat i de
parkeringsregler, som ejeren af området (formentlig boligselskabet) har
udstukket og som Carpark er ansat til at håndhæve.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Codexx

Dato : 26-04-07 11:24

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse
> [KLIP]
>
> Eftersom det er CarPark, der patruljerer området, er der formentlig tale
> om privatejet område.

Der er ihvertfald tale om privatretlige regler.

> Du skal derfor ikke have fat i en paragraf - du skal have fat i de
> parkeringsregler, som ejeren af området (formentlig boligselskabet) har
> udstukket og som Carpark er ansat til at håndhæve.

Jeg ville også se på skiltningen (betingelserne) på pladsen. Hvad hvis der
f.eks. kræves manglende P-skive for at udstede afgift?

/Bacher

Fra : Jimmy_K

Dato : 26-04-07 18:38

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> wrote in message

Jeg ville også se på skiltningen (betingelserne) på pladsen. Hvad hvis der
f.eks. kræves manglende P-skive for at udstede afgift?

Hmm...det ser ud til at jeg skal have fat i vores vicevært. Han må vide lidt
om
hvilke regler der gælder for min scooter.
Troede nu egentligt at en scooter skal/kan parkeres som en cykel, uanset
hvad...

Takker for input.

Jimmy_K

Fra : Codexx

Dato : 26-04-07 20:28

Jimmy_K wrote:
> Troede nu egentligt at en scooter skal/kan parkeres som en cykel,
> uanset hvad...

Ja, sådan er det vist på offentlig gade og vej. På privat område må ejeren
af grunden f.eks. gerne forbyde parkering af scootere og motorcykler, samt
opkræve en (rimelig) afgift hvis nogen alligevel parkerer. Det kræver blot
at reglerne er tilgengælige ved tydelig skiltning. Dog er det jo lidt bøvlet
at finde ejeren af en parkeret knallert eller cykel, så i praksis skriver
man vist kun afgifter til køretøjer med nummerplader.

/Bacher

Fra : JL

Dato : 26-04-07 21:54

> [...]
> bøvlet at finde ejeren af en parkeret knallert eller cykel, så i praksis
> skriver man vist kun afgifter til køretøjer med nummerplader.

Alle knallert 45 har nummerplader og alle nye knallert 30 ligeså.

Fra : Jimmy_K

Dato : 26-04-07 22:31

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> wrote in message

Det kræver blot
> at reglerne er tilgengælige ved tydelig skiltning.

Ja det er jo lige det. Jeg er vel ikke den eneste der regner med at et
"parkering forbudt", primært
henvender sig til folk i biler, når man må parkere som man vil på offentlige
arealer.

Men jeg bliver vel lidt klogere på denne sag når jeg har snakket med
viceværten.
Om ikke andet, så er det vel fair at det kun blev en advarsel. Hvis de har
ret til at udstede en afgift, så er det ihvertfald første gang jeg har
oplevet retfærdighed
fra deres side )

Jimmy_K

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-04-07 07:47

Jimmy_K wrote:

> Men jeg bliver vel lidt klogere på denne sag når jeg har snakket med
> viceværten.

En enkelt ting
Jeg huker fra dengang jeg boede til leje at viceværten blev blåviolet hvis
barnevorgnen stod ved døren ind til trappeopgangen også selvom man blot
skulle op med børn plus indkøb etc

Undersøg husordenen og check at om det reelt er tilladt at frasætte cykel,
barnevogn, legetøj ved indgangsdøren
Det kan være det der er problemet :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Jimmy_K

Dato : 27-04-07 08:31

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message

> [...]
> skulle op med børn plus indkøb etc
>
> Undersøg husordenen og check at om det reelt er tilladt at frasætte cykel,

Ja det er sku nok der hunden ligger begravet. Vi har vist nogle husregler
der omhandler barnevogne og den slags,
men vi har altid administreret den slags uden problemer beboerne imellem. Så
viceværten har aldrig blandet sig.
Jeg er da i det mindste blevet så meget klogere, at jeg nu ved de
forskellige parkeringsselskaber selv kan bestemme reglerne.
Troede egentlig de skulle stemme bare nogenlunde overens med de offentlige
regler.

Jimmy_K

Fra : Jesper Brock

Dato : 27-04-07 13:52

Jimmy_K skrev:

> Jeg er da i det mindste blevet så meget klogere, at jeg nu ved de
> forskellige parkeringsselskaber selv kan bestemme reglerne.

Så er du ikke blevet klogere

Det er *ejeren af pladsen* og ikke parkeringsselskabet, der fastsætter
reglerne.

Parkeringsselskabet håndhæver bare de regler, som ejeren udstikker.

Fra : Jimmy_K

Dato : 27-04-07 19:12

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote in message

> Så er du ikke blevet klogere
>
> Det er *ejeren af pladsen* og ikke parkeringsselskabet, der fastsætter
> reglerne.
>
> Parkeringsselskabet håndhæver bare de regler, som ejeren udstikker.

Ja ja okay, det gik lidt for hurtigt på tastaturet...
Men du ved jo hvad jeg mener....

Jimmy_K

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-07 06:08

Jimmy_K wrote:
> "Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote in message

> Ja ja okay, det gik lidt for hurtigt på tastaturet...
> Men du ved jo hvad jeg mener....
>
> Jimmy_K

Har du snart fået snakket med den vicevært.