køb af xbox360
Fra : ramlev@gmail.com

Dato : 25-04-07 16:39

Hej jeg købte torsdag d 19/4 en xbox 360 hos stereo stuide i vejle.
Har fundet ud af at den larmer meget mere end den burde, har snakket
med microsoft som tager sig af reperationssager, men hun siger at jeg
skal prøve at få den byttet eller pengene tilbage, da det vil tage tæt
på en måned at få den repareret.

Manden i forretningen siger at den ikke larmer mere end den han har
derhjemme
Jeg har snakket med en mand i EB Games, som siger den larmer alt for
meget, og at jeg skal få den byttet.

Jeg har spurgt i forretningen om jeg kan få pengene tilbage, og de
siger nej da der på bonen står at de kun bytter plomberet varer.
Jeg har i forretningen spurgt om jeg kan få den byttet, og de siger
nej da han ikke mener den larmer for meget.

Hvad kan jeg kræve ?

I sidste ende kan jeg jo sende den til microsoft, men hvis jeg er i
min gode ret til at få pengene tilbage og købe en i en anden
forretning, så er det at foretrække.

mvh
Hasse R. Hansen

Fra : Christian Madsen

Dato : 25-04-07 16:52

ramlev@gmail.com skrev den 25-04-2007:
> [...]
>
> I sidste ende kan jeg jo sende den til microsoft, men hvis jeg er i
> min gode ret til at få pengene tilbage og købe en i en anden

Hej Hasse,

Først og fremmest: Den larmet MEGET, men det hjælper at "ligge den
ned", hvis den står op.

Nu til det juridiske: :)

Du har ingen fortrydelsesret andet end den som butikken selv har
fastsat (det følger altså ikke af loven). Hvis den virkelig larmer mere
end den burde, må der være tale om en mangel, og du har ret til at få
fejlen udbedret.

Sælger har dog ret til at forsøge at reparere den først, kan han ikke
det (eller må den til reparation mere end 3 - 4 gange), har du, bl.a.,
ret til at hæve handlen.

Reglerne kan findes i KBL § 78:

Køberens mangelsbeføjelser
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

afhjælpning af mangelen,
levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
et passende afslag i købesummen eller
ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre
sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn
til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om
anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen
ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe
for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende
afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt
dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen
afhjælpe for sælgerens regning.

Det har ingen betydning for din reklamationsret, at de ikke bytter hvis
plomberingen på kasse er brudt.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Jens Hansen

Dato : 25-04-07 20:18

Christian Madsen skrev:

> Hej Hasse,
>
> Først og fremmest: Den larmet MEGET, men det hjælper at "ligge den ned",
> hvis den står op.
>
> Nu til det juridiske: :)

Eftersom sælger og køber er uenig om, hvorvidt der foreligger en mangel,
så hjælper det ikke meget at citere KBL. Hvordan skal køber så forholde sig?

MVH CP

Fra : Christian Madsen

Dato : 25-04-07 20:35

Jens Hansen skrev den 25-04-2007:

> Eftersom sælger og køber er uenig om, hvorvidt der foreligger en mangel,
> så hjælper det ikke meget at citere KBL. Hvordan skal køber så forholde sig?
>
> MVH CP

Han må henvise til hans samtale med Microsoft og EG Games. Evt. bliver
han nødt til at få en erklæring på, at maskinen rent faktisk er defekt.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Henning

Dato : 26-04-07 10:09

On 25 Apr 2007 08:39:05 -0700, ramlev@gmail.com wrote:

> [...]
>derhjemme
>Jeg har snakket med en mand i EB Games, som siger den larmer alt for

Den klassiske - hvad er støj, hvor meget "må" noget larme osv. Hvad
siger de tekniske specifikationer mht. dB? Hvad er maskinen målt til?
Selv om en maskine synes at støje mere end en anden er det ikke
givetvis en fejl.