Problemer med returnering af notebook
Fra : Thomas Lund

Dato : 25-04-07 14:46

Jeg har for nyligt haft købt og betalt en notebook hos en dansk internet
butik. Da jeg bestilte denne maskine var der en form for kampagne som
gjorde at jeg fik en "gave" med i form af en "targus notebook bundle".

Da jeg ved modtagelsen af computeren hurtigt finder ud af at den ikke er
som jeg forventer, opretter jeg en RMA sag hos forhandleren. De udsteder
et RMA nummer og jeg returnerer såvel notebook som bundlen. Et par dage
senere udebetaler forhandleren penge til mig dog fratrukket 249 kr da de
siger jeg ikke har returneret targus notebook bundlen.

Jeg har informeret sælger om at jeg har returneret bundlen i samme kasse
som notebooken, men de påpeger blot at de ikke har varen og derved kan
jeg ikke få det fulde beløb tilbage. Jeg føler mig meget skidt behandlet
da jeg med 100% sikkerhed ved at denne bundle er blevet returneret. Og
hvem har bevisbyrden i denne sag, de kan jo meget nemt bare sige at den
har manglet og derved "tjene" 249 kr. ?

Som sagen er nu er det påstand mod påstand om varen er returneret. Det
jeg så tænker er at på fakturaen som jeg har modtaget står der bundlen
anført samt notebooken. Notebooken står til 3773,6 kr excl moms (4717
incl moms). Bundlen til 0 kr.

Er det så overhovedet lovligt at de fratrækker den pris som bundlen står
til på deres hjemmeside? Når der på min faktura står 0 kr i pris? Jeg
har ikke haft nævnt denne problemstilling for dem endnu da jeg håber de
gennemser sagen igen og udbetale mig hele beløbet.

Fra : Christian Madsen

Dato : 25-04-07 16:08

Thomas Lund skrev den 25-04-2007:
> [...]
> haft nævnt denne problemstilling for dem endnu da jeg håber de gennemser
> sagen igen og udbetale mig hele beløbet.

Hej Thomas,

Jeg er ikke 100% sikker på hvem der har bevisbyrden, men jeg er bange
for at det er dig!

Selvom du har fået bundlen gratis med, har den alligevel en værdi.
Grunden til prisen på 0 kr., er netop, at du samtidig har købt et andet
produkt. (du vil f.eks. ikke kunne købe den seperat til 0 kr.).

Jeg vil ikke mene, at der er noget galt i, at de tilbageholder den
faktiske værdi af bundlen, hvis de mener at den ikke er tilbageleveret.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Thomas Lund

Dato : 26-04-07 07:04

Christian Madsen skrev:

> [...]
>
> Jeg vil ikke mene, at der er noget galt i, at de tilbageholder den
> faktiske værdi af bundlen, hvis de mener at den ikke er tilbageleveret.

Hej Christian

Jeg har haft snakket med forbrugerstyrelsen og de informerede mig om at
sålænge det ikke er en vare jeg har bestilt, men som sælger derimod
vælger at lægge med som enten gave eller en del af et kampagnefremstød,
så er jeg faktisk ikke forpligtet til at returnere denne, selv om jeg
vælger at returnere notebooken. Jeg fastholder stadig at jeg har sendt
varen over komplet, og hvad kunne/skulle jeg have gjort for at sikre mig
at sælger ikke "bare" kan sige at der mangler varer i kassen? Ligemeget
hvad jeg havde gjort ville de kunne sige der manglede noget, da jeg de
jo ikke er under "opsyn" ved modtagelsen og oppakningen af pakken.

Mvh
Thomas Lund

Fra : Christian Madsen

Dato : 26-04-07 20:18

Thomas Lund skrev den 26-04-2007:

> [...]
> lægge med som enten gave eller en del af et kampagnefremstød, så er jeg
> faktisk ikke forpligtet til at returnere denne, selv om jeg

Ja, jeg er klar over at de i 1992 traf en sådan afgørelse - jeg mener
dog ikke, at den er korrekt. :)

> [...]
> jeg havde gjort ville de kunne sige der manglede noget, da jeg de jo ikke er
> under "opsyn" ved modtagelsen og oppakningen af pakken.

Det er jo meget meget svært. Du kunne evt. have taget et billede af
indholdet, eller vedlagt en seddel hvorpå du skrev, hvad kassen
indeholdt. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Thomas Lund

Dato : 30-04-07 10:35

Christian Madsen skrev:

> [...]
>>

> Det er jo meget meget svært. Du kunne evt. have taget et billede af
> indholdet, eller vedlagt en seddel hvorpå du skrev, hvad kassen

Hej Christian

Jeg kan nu fortælle at butikken har valgt at udbetale det manglende beløb.

Mvh
Thomas Lund