Hvad gør jeg - kan jeg gøre noget?
Fra : Anja

Dato : 24-04-07 22:51

En veninde og jeg har sammen købt en nedlagt butik, eller restvarene. Hun
opbevarer tingene og så sker der det at vi bliver uvenner. Vi har købt
varene kontant og reelt har jeg ingen beviser for at jeg ejer halvdelen.
Aftalen er at vi vil sælge det på et kommende kræmmermarked hvor vi har en
bod som hun indtil videre har betalt - vi blev enige om at hun bare betalte
boden og så ordnede vi lille mellemværende bagefter. Nu har vi ikke talt
sammen og jeg har heller ikke vildt meget lyst til at tale med hende... Hvad
kan jeg gøre? Hun kan vel ikke bare tage ud og sælge tingene når halvdelen
er mit eller hvad?

På forhånd tak
Anja

Fra : Christian Madsen

Dato : 25-04-07 00:06

Anja skrev den 24-04-2007:
> [...]
> Hun kan vel ikke bare tage ud og sælge tingene når halvdelen er mit eller

Hej Anja,

Hun er nok berettiget til at sælge tingene, jf. jeres aftale, men du
har naturligvis krav på halvdelen af provenuet. Problemet bliver, som
du også selv antyder, at bevise at I faktisk har købt det sammen. Det
kunne her evt. blive relevant at snakke med sælger, som måske vil kunne
bevidne, at I handlede sammen (selvom han self. ikke vil kunne udtale
sig om det interne betalingsforhold mellem dig og din veninde).

Ønsker du ikke at tingene skal sælges, kan du måske påberåbe dig
bristende forudsætninger, men det er ikke sikkert at du vil få medhold
heri. (idet det vel netop var en forudsætning at I skulle sælge det
sammen)

Hvis din veninde nægter at give dig det som ret beset er dit, vil det
være en strafbar overtrædeles af STRFL § 278, nr. 1 (om underslæb).
Forbrydelsen vil være fuldbyrdet på det tidspunkt hvor hun beslutter
sig for (eller tilkendegiver over for dig), at beholde det hele selv.

Det var så det jurudiske. :)

Når dette er sagt, er det nok nødvendigt at tage kontakt til din
veninde og snakke med hende om, hvordan hun har tænkt sig at ordne
jeres mellemværende. Du kan naturligvis ikke forvente, at hun gør andet
end I har aftalt, hvis du ikke give udtryk for, at du ikke længere
ønsker dette.

Mit råd vil derfor være, at du kontakter din veninde, evt. beder hende
om at sælge tingene (og naturligvis gemme kviteringen), og derefter
fremsende dig det du har krav på (sammen med kviteringer).

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Codexx

Dato : 25-04-07 00:43

Christian Madsen wrote:

> Hej Anja,
>
> Hun er nok berettiget til at sælge tingene, jf. jeres aftale, men du
> har naturligvis krav på halvdelen af provenuet.

Jeg er nok enig. Problemet er vel at hver part ejer en art ideel anpart i
varelageret, så hun kan ikke bare hente halvdelen af varene. Man kan måske
ligefrem sige de ved at optræde som erhvervsdrivende overfor omverdenen
stiltiende stifter et art I/S?

> [...]
> bristende forudsætninger, men det er ikke sikkert at du vil få medhold
> heri. (idet det vel netop var en forudsætning at I skulle sælge det

Hvilke forudsætninger skulle være bristede?

> [...]
> Forbrydelsen vil være fuldbyrdet på det tidspunkt hvor hun beslutter
> sig for (eller tilkendegiver over for dig), at beholde det hele selv.

Hvis der nu er indgået aftale om at varene skal bortsælges på et bestemt
tidspunkt, vil jeg mene at veninden må være berettiget til at sælge varene
på egen hånd,. mod at provenuet fratrukket alle rimelige omkostninger deles.

/Bacher

Fra : Christian Madsen

Dato : 25-04-07 10:58

Codexx skrev den 25-04-2007:
> [...]
> ligefrem sige de ved at optræde som erhvervsdrivende overfor omverdenen

Det var nøjagtig nogle af de overvejelser jeg gjorde mig.

> Hvilke forudsætninger skulle være bristede?

Som nævnt er en måske ikke lige til højre benet, men netop at det var
en forudsætning at Anja og veninden skulle sælge dem sammen på en bod.
(hvor Anja også ville have inflydelse på salget)

> [...]
> egen hånd,. mod at provenuet fratrukket alle rimelige omkostninger deles.

Enig! Men jeg tænkte mere på den situation, hvor veninden ikke ville
udlevere penge (eller hvor hun ønskede at beholde alle varene selv)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : alexbo

Dato : 25-04-07 00:44

"Anja" skrev

>Nu har vi ikke talt sammen og jeg har heller ikke vildt meget lyst til at
>tale med hende... Hvad kan jeg gøre? Hun kan vel ikke bare tage ud og sælge
>tingene når halvdelen er mit eller hvad?

Nej, mon ikke hun sælger sin halvdel, og så meget af din halvdel at din
andel af udgifterne er dækket, og så kan du hente dine ting.

Christain har givet et godt svar,
Jeg vil blot foreslå at du finder en tredie person der kan tale med veninden
og finde en løsning.

Men du skal på forhånd vide hvad du vil foreslå,
f.eks at betale din del af udgifterne, og hente din del af varene.

Du skal nok ikke forvente at hun vil sælge dine ting, hvis I ikke engang kan
tale sammen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anja

Dato : 25-04-07 09:26

> [...]
> f.eks at betale din del af udgifterne, og hente din del af varene.
>
> Du skal nok ikke forvente at hun vil sælge dine ting, hvis I ikke engang

Tak for jeres svar.

Jeg vil gerne betale min andel af "vores" bod og er som sådan ikke
interesseret i salget udover at jeg gerne så mit indskud i projektet dækket
så vidt mulig. Da vi købte varene betalte vi 50% hver til sælger så hun vil
sikkert gerne bevidne det.... men faktisk er jeg ikke til at køre så meget
rundt i det hele.
Jeg vil kontakte hende - selvom jeg nok ikke får noget ud af det.... så må
jeg tage lære af det.

Endnu engang tak for svarende

Anja

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 25-04-07 23:34

"Anja" <salgXXX@holdum.dk> skrev i en meddelelse

> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
> så meget rundt i det hele.
> Jeg vil kontakte hende - selvom jeg nok ikke får noget ud af det.... så må

Alt efter gevinsten ved salget, er der jo også lige den lille detalje, at
varerne er købt
med videresalg for øje, og dermed så er handlen jo moms og
skattepligtig.....
Med mindre det holder sig helt og holdent under bagatelgrænsen.

Så allene af den grund vil det være godt for din veninde, at hun har så
meget at trække
fra som overhovedet muligt, blandt andet din del af salget, som du jo så
skal afregne
overfor skat......

Ellers kan du jo altid sende hende en hilsen gennem told og skat (-;

Alternativt kan du vel sælge din idelle anpart til tredjemand, nok til en
latterlig pris, mod
at vedkommende selv må bøvle med at få sin ret..... hvad siger alle de
kyndige jurister
til den ?

Med venlig hilsen

Bo G. Christensen - Nuuk - Grønland