Mobiltelefoner og færdselslov
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-04-07 15:35

For et par måneder siden - i et Station 2-program på TV 2 - udtalte
programværten flere gange, at "brugen af håndholdte mobiltelefoner i
trafikken er ulovlig" både for bilister, cyklister, knallertkørere og
gående.

Men er det nu helt korrekt? Er det ikke sådan at det 'kun' gælder for
bilister, jævnfør Færdselslovens § 55a:
"Førere af køretøjer må under kørsel ikke benytte sig af håndholdte
mobiltelefoner"

Eller er denne paragraf fra 1998 blevet udvidet til at omfatte *alle*
slags trafikanter?

(Samme spørgsmål stillede jeg både TV 2 og Justitsministeriet for flere
uger siden, men ingen har endnu haft tid eller lyst til at svare. Derfor
tyr jeg nu til de sande eksperter ...)

--
Mvh.: Jørgen Grandt
http://www.stornotime.dk/sider/stornooff.htm

Fra : Codexx

Dato : 24-04-07 15:44

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mobiltelefoner"
>
> Eller er denne paragraf fra 1998 blevet udvidet til at omfatte *alle*

Det vil jo være nærliggende at se om begrebet "køretøjer" er defineret i
loven. Det er det:

§ 2. I denne lov forstås ved:
9. Køretøj: indretning på hjul, bælter, valser, meder eller andet, som er
indrettet til kørsel på vej, og som ikke løber på skinner. Færdselsreglerne
for kørende gælder, i den udstrækning de kan anvendes, også for ridende samt
dem, der fører heste eller driver kreaturer.

Så ja, cyklende er omfattet. Ellers havde man skrevet "motorkøretøjer"

/Bacher

Fra : Snuden

Dato : 25-04-07 12:30

On Tue, 24 Apr 2007 16:43:38 +0200, "Codexx" <jensbacher@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>for kørende gælder, i den udstrækning de kan anvendes, også for ridende samt
>dem, der fører heste eller driver kreaturer.

Så er spørgsmålet bare.. hvor monterer man et håndfrit mobil-sæt på en
hest? :)
--
Snuden

Fra : Codexx

Dato : 26-04-07 14:17

"Snuden" <snudie@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så er spørgsmålet bare.. hvor monterer man et håndfrit mobil-sæt på en
> hest? :)

Det er så her forbeholdet "i den udstrækning de kan anvendes" bruges,
hvorved §55a ikke finder anvendelse for dem Selv hvis det ikke var medtaget
ville det følge af "forholdets natur" som jurister siger.

I øvrigt er det der med forbuddet mod håndfri telefoni ikke nogen ny
opfindelse, se 2. spalte under "afvikling af samtale":
http://www.stornotime.dk/images/StornoData/storno-offpjece-apr72-b.jpg

/Bacher

Fra : Holst

Dato : 24-04-07 15:45

Jørgen Grandt wrote:

> [...]
> mobiltelefoner"
>
> Eller er denne paragraf fra 1998 blevet udvidet til at omfatte *alle*

Nej, den omfatter kun førere af køretøjer.

Ifølge færdselsloven:

§ 2. I denne lov forstås ved:

[...]

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-04-07 15:52

Jørgen Grandt skrev:
> [...]
>
> (Samme spørgsmål stillede jeg både TV 2 og Justitsministeriet for flere
> uger siden, men ingen har endnu haft tid eller lyst til at svare. Derfor

Det er kun for bilister det er udpenslet. Men for alle trafikanter gør
der sig gældende at hænder og sanser skal uforstyrret være dedikeret
trafikken således at det kan ske forsvarligt. En udledning af dette er
så at mobiltelefoner ikke er tilladt. For at undgå noget bøvl er det så
udpenslet sort på hvidt.
Du kan omvendt spørge om det er tilladt at bruge sin computer, pda,
hårtørrer etc. og hører musik der overdøver trafikken, selvom det ikke
er eksplicit forbudt i loven? Så den med barbermaskinen istedet for
mobilen holder ikke i sidste ende.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-04-07 15:53

Jonas Kofod skrev:

> [...]
> hårtørrer etc. og hører musik der overdøver trafikken, selvom det ikke
> er eksplicit forbudt i loven? Så den med barbermaskinen istedet for

Bilister skal erstattes af "førere af køretøjer".

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-04-07 16:32

Jonas Kofod skrev bl.a.:

> Bilister skal erstattes af "førere af køretøjer".

Det er nu lykkedes mig at grave lidt dybere i sagen, og på en af
politiets hjemmesider (om bødetakster) ser jeg at 'prisen' for at bruge
håndholdt mobiltelefon i *motorkøretøj* og på *knallert* er 500 kroner.
Hverken *cykel* eller *fodgænger* er nævnt.

Fra : Codexx

Dato : 24-04-07 16:44

> [...]
> håndholdt mobiltelefon i *motorkøretøj* og på *knallert* er 500 kroner.
> Hverken *cykel* eller *fodgænger* er nævnt.

Det betyder ikke at det er lovligt at cykle og snakke i telefon, blot at der
åbenbart ikke findes en "standard" bøde da Politiet åbenbart ikke forfølger
sagerne.

/Bacher

Fra : Holst

Dato : 24-04-07 17:01

Jørgen Grandt wrote:

> [...]
> håndholdt mobiltelefon i *motorkøretøj* og på *knallert* er 500 kroner.
> Hverken *cykel* eller *fodgænger* er nævnt.

http://www.dcf.dk/composite-567.htm

Men de skriver kun bøder for det, hvis de samtidig tager folk i en anden
forseelse. Det anses vist for en forseelse under bagatelgrænsen, hvis
den står alene.

Fra : David T. Metz

Dato : 25-04-07 12:08

Jørgen Grandt skrev:

> [...]
> håndholdt mobiltelefon i *motorkøretøj* og på *knallert* er 500 kroner.
> Hverken *cykel* eller *fodgænger* er nævnt.

Ekstrabladet havde faktisk et par artikler om emnet, hvor de
interviewede en fra politiet om bødekataloget og dets forhold til
lovteksten. Det havde vist baggrund i en kampagne der blev kørt. Som jeg
husker det var repræsentanten fra politiet noget vaklende i forklaringen
på bødekataloget.

Her er en der omtaler bødeudskrivning til mobiltalende cyklist:
http://groups.google.dk/group/dk.videnskab.jura/msg/45eec424093eb6f5?hl=da&

David