Hvor meget må produkter ligne hinanden (ko~
Fra : Morten

Dato : 24-04-07 10:16

Hej

Jeg ved at een (sikkert flere) har lavet stole der lignede Stocke's TripTrap
stol for meget, og efterfølgende i Danmark tabt en retsag med
erstatningskrav. Konklution: I Danmark er der regler for at produkterne ikke
må ligne hinanden til forveksling...

Det der så undre mig er at der f.eks. er firmaer der kan lave MP3 afspillere
der nøjagtigt ligner Apple's Ipod Nano, og Apple ikke skynder sig at stoppe
dem.

Eksempel på efterligning i andet og billigere mærke:
http://img.diytrade.com/cdimg/113998/3040530/0/1167369845/1_8_Inch_TFT_Scree
n_Slim_Colour_MP4_Player_with_up_to_4GB_Flash.jpg

Skyldes det at Apple er for sløve - er det fordi det kun er i Danmark vi har
de regler, eller hvordan kan det være?

Og så igen: Hvis man begyndte at sælge den slags i Danmark, ville man så
kunne forvente et sagsanlæg - alene fordi vi er i Danmark?

/Morten

Fra : per christoffersen

Dato : 24-04-07 10:34

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Skyldes det at Apple er for sløve - er det fordi det kun er i Danmark vi
> har
> de regler, eller hvordan kan det være?

Reglerne er i grundtræk ens for en række lande.
Men nogen lande er mere ihærdige end andre i efterlevelsen.
Og så er der de lande der slet ikke rigtig har en sådan kopibeskyttelse inde
i enten deres lovgivningen eller i deres håndtering af lovgivningen.

Dit eksempel bliver så vidt jeg kan se produceret i/solgt fra Kina. Kina
hører til i den sidste kategori af lande...

> Og så igen: Hvis man begyndte at sælge den slags i Danmark, ville man så
> kunne forvente et sagsanlæg - alene fordi vi er i Danmark?

Det ville man nok kunne forvente i de fleste lande med et rimeligt velordnet
retssystem på området.

/Per