Billeder på ejendomsmæglers hjemmeside
Fra : Gunnar007

Dato : 23-04-07 21:47

Hvem ejer typisk rettighederne til de billeder en ejendomsmægler har på en
salgsannonce på nettet. ?

Grunden er at en nabo har sat sit hus til salg, og har fået taget udendørs
mastefoto-billeder af sit hus, og mit med.
Nu ønsker jeg at bruge disse billeder på min private hjemmeside.
Jeg mener ikke der er noget galt i det, da der på danboligs hjemmeside ikke
står noget med copyright, ophavsret eller noget i den stil.
Og billederne vise mit hus lige så tydeligt som naboens.

Men hvem ejer rettighederne, og vil der ske noget ved at bruge billederne på
min egen side.

Hilsen G

Fra : Jonas Kofod

Dato : 23-04-07 21:57

Gunnar007 skrev:
> [...]
> Og billederne vise mit hus lige så tydeligt som naboens.
>
> Men hvem ejer rettighederne, og vil der ske noget ved at bruge billederne på

I første omgang har den udøvende fotograf ophavsretten. Den har han i
større eller mindre grad overgivet til ejendomsmægleren der anvender
billeder.
At du ikke har set nogen bemærkninger om copyright på den omtalte
hjemmeside har ingen indflydelse for dine rettigheder til at bruge
billedet, eller indehaverens rettigheder til at begrænse din brug af
billedet.

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-04-07 21:58

Gunnar007 wrote:

> Hvem ejer typisk rettighederne til de billeder en ejendomsmægler
> har på en salgsannonce på nettet. ?

Fotografen har ophavsretten.

> [...]
> Jeg mener ikke der er noget galt i det, da der på danboligs
> hjemmeside ikke står noget med copyright, ophavsret eller noget i

Der gælder ophavsret som udgangspunkt, så det er ikke nødvendigt at
skrive noget på en hjemmeside (følger af loven). Du er nødt til at indgå
en aftale med ophavsrethaver, formentlig mod betaling...

--
Jesper Lund

Fra : Gunnar007

Dato : 24-04-07 07:41

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> noget på en hjemmeside (følger af loven). Du er nødt til at indgå en
> aftale med ophavsrethaver, formentlig mod betaling...

Men når man sætter til salg, så betaler man jo netop for at mægleren
formidler at der kommer en og tager billederne, nogen gange er det endda
mægleren selv. Jeg syntes ikke jeg kan huske at der står i en salgskontrakt,
at fotografen ejer rettighederne af billederne som sælger betaler for at
tage.

Damn, jeg må lade være med at bruge billederne af mit hus, indtil de er
"glemt" at være taget.

Hilsen G

Fra : Holst

Dato : 24-04-07 07:55

Gunnar007 wrote:

> [...]
> at fotografen ejer rettighederne af billederne som sælger betaler for at

Næh, det erindrer du nok ikke. Men sagen er nu den, at såfremt der ikke
står nærmere derom, så er det fotografen, som ejer rettighederne.

Kun hvis der tydeligt står i fotografens kontrakt, at rettighederne
overgår til mægleren (eller sælgeren), er det anderledes.

> Damn, jeg må lade være med at bruge billederne af mit hus, indtil de er
> "glemt" at være taget.

Det gør det ikke mindre forkert!

Fra : per christoffersen

Dato : 24-04-07 07:56

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mægleren selv. Jeg syntes ikke jeg kan huske at der står i en
> salgskontrakt, at fotografen ejer rettighederne af billederne som sælger

Det behøver ikke at stå i aftalen. Det står nemlig i Ophavsretsloven.
Hvis ikke andet er aftalt beholder fotografen rettighederne.

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-07 14:48

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> skrev i en meddelelse news:462da5f3$0

>Jeg syntes ikke jeg kan huske at der står i en salgskontrakt, at fotografen
>ejer rettighederne af billederne som sælger betaler for at tage.

Hvis du kigger på EDC`s hjemmeside, står det tydeligt, at de har
ophavsretten til alle deres billeder.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 24-04-07 18:39

Gunnar007 wrote:
> Grunden er at en nabo har sat sit hus til salg, og har fået taget
> udendørs mastefoto-billeder af sit hus, og mit med.

Har du givet fotografen ret til at tjene penge på at tage et billede af dit
hus?

Leif

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-04-07 18:43

Leif Neland wrote:

> Har du givet fotografen ret til at tjene penge på at tage et
> billede af dit hus?

Det behøver fotografen ikke.

--
Jesper Lund

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-04-07 19:15

On Tue, 24 Apr 2007 19:39:28 +0200, Leif Neland wrote:

> Har du givet fotografen ret til at tjene penge på at tage et billede af dit
> hus?

Hvis fotografen havde brug for det, så ville jeg være i store
vanskeligheder:

http://huse-i-naestved.dk