/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Garantiregler - igen igen.
Fra : Webpoint


Dato : 23-04-07 21:07

Hej

Jeg har en mobiltelefon, købt i netto for 10 mdr. siden, som igennem længere
tid, slukker umotiveret når jeg lader telefonen op.

Da hele familien har samme model, har jeg ikke nogen interesse i at få penge
retur eller ombytning til en anden model.

Så nu er mit spørgsmål : Kan man kræve en reparation af telefonen. ( Har en
formodning om at Netto, simpelthen bare giver pengene retur, hvilket jeg så
ikke er interesseret i )

Kim



 
 
Codexx (23-04-2007)
Kommentar
Fra : Codexx


Dato : 23-04-07 21:15


"Webpoint" <info@default.com> skrev i en meddelelse
news:462d11d1$0$39913$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har en mobiltelefon, købt i netto for 10 mdr. siden, som igennem
> længere tid, slukker umotiveret når jeg lader telefonen op.

Det lyder klart som en mangel, medmindre den har fået fugt/vand.

> Da hele familien har samme model, har jeg ikke nogen interesse i at få
> penge retur eller ombytning til en anden model.
>
> Så nu er mit spørgsmål : Kan man kræve en reparation af telefonen. ( Har
> en formodning om at Netto, simpelthen bare giver pengene retur, hvilket
> jeg så ikke er interesseret i )

Måske!

Købeloven § 78:
"Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske
uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
regning."
---------
Bemærk at udgangspinktet er at køberen har valgfrihed, men at det princip
modificeres af stk. 2 og 3.

/Bacher



Bertel Lund Hansen (23-04-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 23-04-07 21:32

Codexx skrev:

> Bemærk at udgangspinktet er at køberen har valgfrihed, men at det princip
> modificeres af stk. 2 og 3.

Korrekt, men stk. 3 forhindrer ikke kunden i at kræve reparation.

Det er dog lidt irrelevant idet jeg går ud fra at spørgeren også
vil være tilfreds med en ombytning.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste