"Webpoint" <info@default.com> skrev i en meddelelse
news:462d11d1$0$39913$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har en mobiltelefon, købt i netto for 10 mdr. siden, som igennem
> længere tid, slukker umotiveret når jeg lader telefonen op.
Det lyder klart som en mangel, medmindre den har fået fugt/vand.
> Da hele familien har samme model, har jeg ikke nogen interesse i at få
> penge retur eller ombytning til en anden model.
>
> Så nu er mit spørgsmål : Kan man kræve en reparation af telefonen. ( Har
> en formodning om at Netto, simpelthen bare giver pengene retur, hvilket
> jeg så ikke er interesseret i )
Måske!
Købeloven § 78:
"Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske
uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
regning."
---------
Bemærk at udgangspinktet er at køberen har valgfrihed, men at det princip
modificeres af stk. 2 og 3.
/Bacher
|