Automathandel=ikke fysisk handel
Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-04-07 18:19

I Københavns Kommune er der kommet nye parkeringsautomater, hvor det er
muligt at betale med betalings- og kreditkort. Men Københavns Kommune
opkræver gebyr på 0,50- for brugen af Dankort i automaterne med den
begrundelse, at betaling i automat er ikke fysisk handel, hvor
betalingsmodtager må videresende eventuelle gebyrer de skal betale til
indløser til brugeren af betalingskortet (§14 i lov om visse
betalingsmidler).

Men er det rent faktisk korrekt, at køb i en automat er ikke fysisk
handel?
Umiddelbart mener jeg kun ikke fysisk handel er internethandel og
lignende.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : mfn

Dato : 23-04-07 18:31

> Men er det rent faktisk korrekt, at køb i en automat er ikke fysisk
> handel?
> Umiddelbart mener jeg kun ikke fysisk handel er internethandel og
> lignende.

Ja det er lidt sjovt. Mit firma skulle dække en 10´er til en auto-støvsuger
på en tank og jeg havde meget svært ved at få damen til at slå den tier med
ind på bonen.

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-04-07 18:59

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> gebyrer de skal betale til indløser til brugeren af
> betalingskortet (§14 i lov om visse betalingsmidler).

Er der i praksis nogen som bliver opkrævet 0,50 per transaktion kr i
Danmark? Jeg mener at fysiske butikker betaler et fast beløb til
bankerne, og hvis det er en internetbutik (hvad KK temmelig sikkert ikke
er), er det omkring 1,35 kroner + 0,1% (eller noget i den stil jeg vil
ikke hænges op på det eksakte beløb).

Butikken må kun sende det variable gebyr videre, jf. §14, stk. 6 (hvis
butikken først betaler 0,50kr efter X antal transaktioner, må de dog
opkræve det variable gebyr for alle transaktioner, selvom de dermed
tjener på dankortgebyret).

--
Jesper Lund

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-04-07 20:34

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev:

> Er der i praksis nogen som bliver opkrævet 0,50 per transaktion kr
> i Danmark?

Ja det mener Københavns Kommune, at de gør.

> Jeg mener at fysiske butikker betaler et fast beløb til
> bankerne,

Ja. Og beløbet må ikke føres videre til kunderne som et gebyr pr.
transaktion.

> og hvis det er en internetbutik (hvad KK temmelig
> sikkert ikke er),

Det hele står og falder med, hvad der falder ind under definitionen af
en "ikke fysisk" handel.

Der er umiddelbart to muligheder:
1) En "ikke fysisk" handel er når køber og sælger ikke mødes direkte

2) En "ikke fysisk" handel er når forretningsstedet ikke er fysisk

Hvis det er 2 der er det rigtige, så har KK et problem i mine øjne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-04-07 21:00

Morten Bjergstrøm wrote:

> Ja det mener Københavns Kommune, at de gør.

Forhåbentlig er der nogen som kan afkræve KK dokumentation for dette?

> Det hele står og falder med, hvad der falder ind under
> definitionen af en "ikke fysisk" handel.

Er du sikker på at dette er det afgørende kriterie? Reglen om at
butikken kun må videresende det af indløseren (banken) faktisk opkrævede
*variable* transaktionsgebyr gælder alle butiksformer. §14, stk 6
omtaler ikke fysiske butikker. Det specielle ved fysiske butikker er at
bankens gebyr ikke må overstige 50 øre. For ikke-fysiske butikker er der
ikke et tilsvarenede loft.

Jeg vil mene at det afgørende er om KK rent faktisk bliver opkrævet et
variabelt gebyr hos indløseren?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-04-07 21:10

Jesper Lund wrote:

[korrektion til indlæg]

> [...]

Enig (efter at have læst den korrekte udgave af §14). Sekundært har det
betydning om KK bliver opkrævet et variabelt gebyr eller ej.

> Det specielle ved
> fysiske butikker er at bankens gebyr ikke må overstige 50 øre.
> For ikke-fysiske butikker er der ikke et tilsvarenede loft.

Ahem, man skal huske at kigge på senere ændringer af loven, når man
læser en lovbekendtgørelse. Fysiske butikker må slet ikke opkræve gebyr,
og ikke-fysiske butikker må kun opkræve det (variable) gebyr, som de
selv bliver opkrævet hos indlæser.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-04-07 21:31

Morten Bjergstrøm wrote:

> Det hele står og falder med, hvad der falder ind under
> definitionen af en "ikke fysisk" handel.

Automathandel er ikke fysisk handel i lovens forstand, se sidste del af
dette svar fra ministeren i forbindelse med behandlingen af L154 som
fjerne det variable gebyr ved fysisk handel.
http://www.folketinget.dk/samling/20042/Lovforslag/L154/spm/1/svar/endeligt/20050519/174727.HTM

Citat: "Endelig har HTS foreslået, at man ved lovændringen
sidestiller den ubetjente fysiske handel (automathandlen) med betjent
fysisk handel, så- ledes at ubetjent automathandel falder ind under
abonnementsordningen. Jeg finder ingen grund til at ændre de gældende
regler vedrørende sond- ringen mellem fysisk og ikke-fysisk handel.
Denne sondring berøres ikke af justeringen af Dankortaftalen. Der er
efter min opfattelse ikke tvivl om fortolkningen af fysisk og
ikke-fysisk handel."

--
Jesper Lund

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 25-04-07 18:11

> [...]
> ikke af justeringen af Dankortaftalen. Der er efter min opfattelse
> ikke tvivl om fortolkningen af fysisk og ikke-fysisk handel."

Ok så har Københavns Kommune (heldigvis) ret.
I øvrigt rart, at du diskuterer med dig selv i mit fravær og kommer
frem til et klart svar

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-04-07 18:58

Morten Bjergstrøm skrev:

> Men er det rent faktisk korrekt, at køb i en automat er ikke fysisk
> handel?

Fysisk handel? Det begreb kender jeg ikke fra loven. Derimod
kender jeg fjernhandel:

§ 4. Som fjernsalg betegnes aftale om varer, tjenesteydelser
eller løbende levering af varer eller tjenesteydelser, når
aftalen

1) indgås ved brug af fjernkommunikation, det vil sige ved
kommunikation, der foregår, uden at forbrugeren og den
erhvervsdrivende mødes fysisk, og

2) indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den
erhvervsdrivende.

Brug af parkeringsautomater er fjernhandel.

--
Bertel

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-04-07 20:35

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> skrev:

> Fysisk handel? Det begreb kender jeg ikke fra loven. Derimod
> kender jeg fjernhandel:

Dette er en tråd om lov om visse betalingsmidler.

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20050060330

--
Morten http://miljokemi.dk