Finder der regler for foreninger?
Fra : Louise Hoffman

Dato : 23-04-07 14:54

Kære læsere

Når man er en forening, er der så ikke nogle regler man er underlagt?
Så som, at der ikke kan vedtages noget under punktet Eventuelt og den
slags ting?

Er der nogen der ved om der findes en "lovsamling" for foreninger?

Knus,
Louise

Fra : Holst

Dato : 23-04-07 15:01

Louise Hoffman wrote:

> [...]
> slags ting?
>
> Er der nogen der ved om der findes en "lovsamling" for foreninger?

Læs den pågældende forenings vedtægter.

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 23-04-07 15:01

Louise Hoffman har bragt dette til verden:
> [...]
> slags ting?
>
> Er der nogen der ved om der findes en "lovsamling" for foreninger?

En forening skal godkendes et sted.
Den jeg startede var under kommunen.
Det eneste der SKULLE stå i vores vedtægter var formål, afvikling og
formandens adresse, resten kan vi nærmest kalde fyld.
Det er herefter generalforsamlingen der beslutter om vedtægterne skal
ændres.
Hvis i får tilskud fra kommunen, f.eks. til noget med børn, så er det
temmelig sikkert at kommunen er opdateret med at jeres vedtægter er i
orden, hvis ikke, så kan man leve ganske anonymt (har jeg erfaret).
Jeg har selv, engang, ledt efter samme lovsamling som du, men fandt
ikke noget der kunne bruges.
Kai

Fra : per christoffersen

Dato : 23-04-07 15:16

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> Louise Hoffman har bragt dette til verden:

> En forening skal godkendes et sted.
> Den jeg startede var under kommunen.

Foreninger skal kun godkendes, hvis man vil søge om offentlige tilskud eller
på anden måde indgå i en sammenhæng med offentlige institutioner
(momsfritagelse feks.).

> Jeg har selv, engang, ledt efter samme lovsamling som du, men fandt ikke
> noget der kunne bruges.

Der er ingen lovfæstede regler for foreninger generelt. Der er nogle
ulovfæstede grundregler, som der vidst er bred enighed skal følges juridisk,
men det er i vid udstrækning foreningens egne vedtægter, der regulerer
driften.
Her er en kort introduktion til foreningsret:
http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=30

/Per

Fra : per christoffersen

Dato : 23-04-07 15:20

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Her er en kort introduktion til foreningsret:
> http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=30

Og lidt mere her:
http://www.forumadvokater.dk/Nyheder/berlingskebusiness/Arkiv/omforeningsretidanmark.htm

ellers søg på foreningsret på Google.

/Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-04-07 15:29

Louise Hoffman skrev den 23-04-2007 15:53:
> [...]
> slags ting?
>
> Er der nogen der ved om der findes en "lovsamling" for foreninger?

Hvilken type forening er der tale om?

Andelsboligforening? Eller foreningen for hjemmesyslers fremme? eller
Hjerteforeningens afdeling i Navlepillerby?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til