En lejers mareridt..
Fra : Pernille

Dato : 21-04-07 10:16

Jeg lejer en bolig hos en privat udlejer, hvor der i kontrakten står med
have.
jeg flyttede ind den 1/12-06., Da jeg sagde ja til boligen var det grundet
min udlejer sagde han aldrig kom her og her var fred og ro. Siden da har han
været her hver dag. der ligger en bolig på samme matrikel, og den har han
arbejdet på, her har været støj, stillads i haven, mange mennesker og på
intet tidspunkt har det været muligt at bruge haven, eller ha et privatliv,
uden at skulle have rullet for hele dagen.
Skal en udlejer varsle, eller har han ret til at inddrage noget jeg betaler
for nemlig haven i 4 måneder unden at skulle give besked?
Mit næste spørgsmål er: Min udlejer har flere gange inviteret hjem på kaffe,
hvilket jeg på intet har været intresseret i, sidst gik han så langt at han
ville give mig penge for at komme og blive hele natten.
Hvad kan jeg gøre i en sådan situation??
Ydermere var hele min bolig fyldt med kattelopper da jeg flyttede ind,
hvilket jeg påpegede, men intet blev gjort, her er fugt og mug, kloakrør fra
den anden bolig går gennem mit hus, så da de arbejdede på den anden bygning,
blev både datteren og jeg syge af terpentindampe, da man skyllede det ud i
håndvasken i den anden bolig,og de rør går gennem mit toilet??.. Her har
arbejdet Polakker, som Politiet kom efter, da de solgte smøger, dette også
med min udlejers viden.
jeg skrev så et brev til ham her i April, med alle disse punkter, og skrev
samtidig jeg ikke ville betale for april og jeg ville have mit indskud
tilbage, mente nu kunne det være nok, Det skal her tilføjes jeg opsagde mit
lejemål den 1 april.
Han indvilliger i at jeg ikke betaler husleje for april og jeg får mit
indskud, men desværre kun mundtligt, hvor efter jeg samme aften får min
opsigelse og har 3 dage til at flytte mine ting i. Det er hans datter der
kommer med brevet, skrevet af hende, da hun varetager hans sager og ikke ved
noget om han overhovedet har været til møde her, eller den aftale han
indgår, hun ønsker ikke at læse brevet, hendes far har fået, hvad gør jeg
nu, kan de på 3 dage smide mig ud, eller skal det gennem advokat først og så
fogederetten.
Beklager det blev langt.
amanda.

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 21-04-07 10:26

Pernille kom med denne ide:
> [...]
> hun ønsker ikke at læse brevet, hendes far har fået, hvad gør jeg nu, kan de
> på 3 dage smide mig ud, eller skal det gennem advokat først og så

Hej Pernille.
Jeg er ikke den der kan hjælpe dig, men jeg ved at de første
modspørgsmål du vil få, er hvor meget af alt dette har du på papir,
lejekontrakt, opsigelse osv.
Kai

Fra : MicJen

Dato : 21-04-07 11:27

Hej

Det lyder ikke videre fedt det du beskriver.
Meld dig ind i Lejernes LO og få hjælp derigennem. Det koster ca. 400 pr.
år, så vidt jeg husker.
http://www.llo.dk/
Og nej det er ikke for sent at gøre det.

Fra : Jubii

Dato : 21-04-07 13:57

"Pernille" <no@spam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal en udlejer varsle, eller har han ret til at inddrage noget jeg
> betaler for nemlig haven i 4 måneder unden at skulle give besked?

Udlejer skal varsle om adgang til det lejede med mindst 6 ugers varsel (§
55) Og med mindst 3 måneders varsel hvis der ikke skal udføres arbejde på/i
det lejede (§56)

> [...]
> langt at han ville give mig penge for at komme og blive hele natten.
> Hvad kan jeg gøre i en sådan situation??

Opsige lejemålet, men det har du jo gjort.

> [...]
> samtidig jeg ikke ville betale for april og jeg ville have mit indskud
> tilbage, mente nu kunne det være nok, Det skal her tilføjes jeg opsagde

Opsigelsesvarsel er normalt 3 måneder.

> [...]
> nu, kan de på 3 dage smide mig ud, eller skal det gennem advokat først og

Udlejer kan ikke opsige dig uden en god grund der er begrundet i lejeloven.
Hvis det er på grund af manglende husleje skal han give dig 3 dage til at
betale inden han kan komme med opsigelser.
Så du skal ikke flytte frivilligt uden begrundelse, og ja der skal advokat
og fogderet ind i billedet. Og kontakt politiet hvis udlejer forsøger med
ulovlige metoder.

Du har iøvrigt også ret til forholdsvis afslag i lejen for den forringelse
det giver at ting ikke kan benyttes og ikke udbedret da udlejer skal holde
det lejede i god og forsvarlig stand. Du kan allerede nu kontakte
huslejenævnet med en klage og en forespørgsel om hvor meget nedslag i lejen
du skal have.

Fra : amanda

Dato : 22-04-07 08:08

> [...]
> og fogderet ind i billedet. Og kontakt politiet hvis udlejer forsøger med

Hvis jeg vælger at fraflytte boligen den 1 maj, hvordan står jeg så i
forhold til de 3 mdr opsigelse, jeg er jo opsagt, og burde dermed være i min
gode ret til at få mit indskud tilbage eller? han vil jeg fraflytter den 24
i denne mdr.

Amanda..

Fra : Jubii

Dato : 22-04-07 09:05

"amanda" <no@spam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forhold til de 3 mdr opsigelse, jeg er jo opsagt, og burde dermed være i
> min gode ret til at få mit indskud tilbage eller? han vil jeg fraflytter

Hans vilje sidder på et meget løst grundlag, og uden en god grund der er
begrundet i lejeloven er hans "opsigelse" intet værd.
Flytter du den 1 maj, hvilket du er fuld ud berettiget til og gerne må m.m.,
så husk at aflevere nøgler og efterlade lejemålet i samme stand som ved
indflytningen undtagen for alm. slid og ælde, som der står i loven.
Udlejer har så et krav på 3 måneders leje som er din opsigelsesperiode, men
skal ifølge loven bestræbe sig på at udleje igen og den indvundne leje skal
fragå i hans krav mod dig. Efter den faktiske fraflytning, hvor du har fået
en kvitering for nøglerne, så har udlejer 14 dage til at opgøre en evt.
flytteistandsættelse som sammen med et krav på leje kan fratrækkes dit
depositum/indskud.
Så kan du være enig eller uenig i hans krav, og dermed er der en konflikt
som kan afgøres i huslejenævnet. (der er jo også den med den eftergivne leje
for april)
Du skal iøvrigt fortælle ham din nye adresse så han kan kontakte dig
vedrørende ovenstående ellers handler du "svigagtigt" efter loven.

§ 86. Opsigelsesvarslet er 3 måneder til den første hverdag i en måned, der
ikke er dagen før en helligdag. Dog er opsigelsesvarslet 1 måned for de i §
82, litra a og d, nævnte lejeforhold.

Stk. 2. Ved opsigelse efter § 82, litra b, og § 83, litra a, har lejeren
krav på et opsigelsesvarsel på mindst 1 år til aftalt flyttedag.

Stk. 3. Fraflytter lejeren inden opsigelsesvarslets udløb, skal udlejeren
bestræbe sig på at genudleje det lejede. Hvad udlejeren indvinder eller
burde have indvundet ved genudlejning, skal fragå i hans krav over for
lejeren.

§ 93. Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende tilfælde:

a) Når leje eller anden pligtig pengeydelse ikke er betalt rettidigt, jf.
stk. 2.

Stk. 2. Udlejeren kan kun hæve lejeaftalen som følge af for sen betaling,
hvis lejeren ikke har berigtiget restancen senest 3 dage efter, at
skriftligt påkrav herom er kommet frem til lejeren. Udlejerens påkrav skal
være afgivet efter sidste rettidige betalingsdag og skal udtrykkeligt
angive, at lejeforholdet kan ophæves, hvis lejerestancen ikke betales inden
fristens udløb.

§ 95. Når udlejeren hæver lejeaftalen, skal lejeren straks fraflytte og
betale leje m. v. for tiden, indtil han kunne fraflytte med sædvanligt
varsel. Lejeren skal endvidere erstatte udlejeren ethvert tab, derunder
omkostningerne ved lejerens udsættelse af det lejede.

Stk. 2. Udlejeren skal bestræbe sig for at genudleje det lejede. Hvad
udlejeren indvinder eller burde have indvundet ved genudlejning i det i stk.
1, nævnte tidsrum, skal fragå i hans krav over for lejeren.

Der er altså 2 måder at komme af med en lejer på, opsigelse eller ophævelse,
så det er vigtigt at udlejer har skrevet hvilken paragraf der bruges.

§ 98. Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12,00 på fraflytningsdagen.
Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved overleveringen med
undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde, og som ikke er
omfattet af lejerens vedligeholdelsespligt, samt mangler, som det påhviler
udlejeren at udbedre. Det kan ikke pålægges lejeren at bringe det lejede i
bedre stand end den, hvori han overtog det lejede.

Stk. 2. Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende, når der er
forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen. Dette gælder dog ikke, hvis
mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed eller
lejeren har handlet svigagtigt. Såfremt udlejeren sammen med lejeren i
forbindelse med fraflytning foretager gennemgang af en beboelseslejlighed,
skal udlejeren i ejendomme med beboerrepræsentation orientere lejeren om
adgangen til at lade beboerrepræsentanter deltage i gennemgangen. På
lejerens begæring skal udlejeren med en rimelig frist skriftligt indkalde
beboerrepræsentanterne til at deltage i gennemgangen. Udarbejdes der på
grundlag af gennemgangen en fraflytningsrapport, skal beboerrepræsentanterne
have tilsendt kopi deraf.

§ 97. Er der afgivet opsigelse, eller skal det lejede af anden grund
fraflyttes, skal lejeren give adgang til at bese det lejede. Lejeren
fastsætter tiden herfor. Den skal være mindst 2 timer hveranden hverdag på
et tidspunkt, der er bekvemt for en besigtigelse. Denne kan kun finde sted
med deltagelse af udlejeren eller dennes stedfortræder, når lejeren ikke er
repræsenteret.

Stk. 2. Lejeren skal senest 8 dage før fraflytning opgive den adresse, som
meddelelser, herunder indsigelser efter § 98, kan sendes til.

Jeg er overbevist om at udlejer ikke kan opsige dig på grund af reglerne i §
83 eller § 83.

§ 82. Udlejeren kan opsige lejeforhold om

a) enkelte værelser til beboelse, når værelset er en del af udlejerens
beboelseslejlighed eller er en del af et en- eller tofamilieshus, som
udlejeren bebor,

b) beboelseslejlighed i et hus, hvori der på tidspunktet for aftalens
indgåelse kun findes to beboelseslejligheder, hvoraf ejeren bebor den ene.
Reglen gælder, selv om ejeren anvender et eller flere lokaler i huset til
andet end beboelse, og selv om der i ejendommen er udlejet et eller flere
enkeltværelser til beboelse,

c) lokaler til restauration, butik, kiosk eller tilsvarende brug på
banegårde, i teatre, foreningsbygninger, forlystelsesanlæg, skove, parker o.
lign., hvor forretningen må antages hovedsagelig at blive søgt af det
publikum, der benytter de nævnte virksomheder, skove og parker, og hvor
forretningen står i direkte tilknytning til disse,

d) garager, stalde o. lign.

Så er der ophævelse tilbage og her kun § 93 litra a så vidt jeg kan se, og
det er noget mudret efter din beskrivelse, da udlejer ikke har fulgt loven.

Husk at denne gruppe kun er til løs debat som ikke erstatter rådgivning fra
advokat m.m.

Fra : amanda

Dato : 22-04-07 21:31

Jeg takker mange gange for alles svar. Jeg prøver at gå videre med det og så
får vi se hvad der sker.

Ved venlig hilsen

Amanda

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-04-07 09:20

amanda <no@spam.com> wrote:

> [...]
> gode ret til at få mit indskud tilbage eller? han vil jeg fraflytter den 24

Se <ui.dk>

og især <http://www.ui.dk/kategori.asp?kategoriID=84>

Om opsigelse:
<http://www.familieadvokaten.dk/Emner/754.html>

Om lejens størrelse:
Vær lige opmærksom på at der kun er huslejenævn i større byer.
(I København vil niveauet på max husleje iflg. dem være på 150,- kr. pr.
m2 pr. måned).

Flemming Rubini

Fra : Jubii

Dato : 22-04-07 13:52

"Flemming Rubini" <flemming@rubini.invalid> skrev i en meddelelse
> amanda <no@spam.com> wrote:
> Om lejens størrelse:
> Vær lige opmærksom på at der kun er huslejenævn i større byer.
> (I København vil niveauet på max husleje iflg. dem være på 150,- kr. pr.

Boligreguleringsloven:
§ 35. I alle kommuner nedsættes et eller flere huslejenævn til afgørelse af
tvister efter denne lov og efter lov om leje. Flere kommuner kan i
fællesskab etablere fælleskommunale huslejenævn.

Stk. 2. I kommuner, hvori der er nedsat mere end et nævn, påhviler det
nævnene ved indbyrdes samarbejde at tilrettelægge deres behandling af
sagerne efter ensartede retningslinjer.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-04-07 16:24

Jubii <gruntsaver@jubii.dk> wrote:

> [...]
>
> Stk. 2. I kommuner, hvori der er nedsat mere end et nævn, påhviler det
> nævnene ved indbyrdes samarbejde at tilrettelægge deres behandling af

Beklager min fejl. Du har jo ret, og det har sørme været gældende siden
efter 1.1.2001.

Flemming Rubini

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 22-04-07 18:03

On Sun, 22 Apr 2007 10:20:07 +0200, flemming@rubini.invalid (Flemming
Rubini) wrote:

>Om lejens størrelse:
>Vær lige opmærksom på at der kun er huslejenævn i større byer.
>(I København vil niveauet på max husleje iflg. dem være på 150,- kr. pr.
>m2 pr. måned).

tæller sådan noget som toilet køkken og bad også med ?

MvH Bo M Mogensen
--
Gør en forskel :http://www.verdensborn.dk/articles.php?lng=da&pg=185
Holly Marie Combs http://www.hollymariecombs.dk/ Great Multimedia !

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-04-07 20:08

Bo M. Mogensen <usnet1@gmail.com> wrote:

> tæller sådan noget som toilet køkken og bad også med ?

hvis vi taler om et værelse, med adgang til køkken etc. så er det kun
værelsets størrelse der regnes med.

Flemming Rubini

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-04-07 18:53

> Om lejens størrelse:
> Vær lige opmærksom på at der kun er huslejenævn i større byer.
> (I København vil niveauet på max husleje iflg. dem være på 150,- kr. pr.
> m2 pr. måned).

Nej, ikke helt. Det afhænger helt af hvilke regler der gælder for det
specifikke lejemål, herunder om det er omkostningbestemt leje, det lejedes
værdi eller markedsleje, der er gældende.

Mvh Maria

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 22-04-07 17:59

On Sat, 21 Apr 2007 11:16:12 +0200, "Pernille" <no@spam.com> wrote:

>min udlejer sagde han aldrig kom her og her var fred og ro. Siden da har han
>været her hver dag.

hvad står der helt eksakt i din kontrakt ?

MvH Bo M Mogensen