Søger hjælp til trussel om at
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-04-07 15:40

Hej NG,

Som omtalt har jeg købt AB-lejlighed, men den er åbenbart ikke
"frigivet" hvilket vistnok betyder at nuværende beboer som efter
salgsoplysningerne skulle have været ude 1/4, ikke har afleveret
nøgler og/eller ikke er flyttet endnu (lidt uklart hvad der sker).

Hvordan får jeg foreningen til at kyle dem ud, når beboeren som
vistnok var en fremlejer skulle have været ude d.1/4? Måske er
fremlejeren flyttet og den tidligere ejer kommet tilbage? Jeg ved det
ikke helt, men noget i den stil er sket...

Jeg har betalt ca. 1 mio. kr og optaget lån i banken og det koster mig
derfor renteudgifter, at de ikke overholder deres aftale. Kom gerne
med nogen "gode trusler" jeg kan bruge for at få beboeren ud hurtigst
muligt...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : rasmus

Dato : 18-04-07 19:03

"Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> derfor renteudgifter, at de ikke overholder deres aftale. Kom gerne
> med nogen "gode trusler" jeg kan bruge for at få beboeren ud hurtigst

- altså hvad har andelsforeningen sagt indtil nu? Det er vel en politisag
når det kommer til stykket. Det svarer vel til at besætte et hus, hvis du
altså har købt andelen med overtagelse 1/4. Hvad er der aftalt med
overtagelse?

ras

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-04-07 21:56

rasmus> "Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en
rasmus> meddelelse news:g6nhf4-u73.ln1@news.tdc.dk...

rasmus> - altså hvad har andelsforeningen sagt indtil nu? Det er

De har lukket. Jeg fik det at vide i dag. Jeg ringer i morgen og
derfor ville jeg høre om jeg kunne få tingene til at glide hurtigere
ved at sige et eller andet bestemt...

rasmus> vel en politisag når det kommer til stykket. Det svarer
rasmus> vel til at besætte et hus, hvis du altså har købt andelen
rasmus> med overtagelse 1/4. Hvad er der aftalt med overtagelse?

Som skrevet: Beboeren skulle være ude inden April måned, derefter et
par måneder til istandsættelse. Jeg ved ikke hvornår jeg kan flytte
ind, men nu går det ihvertfald endnu langsommere. Istandsættelsen kan
ikke komme i gang. Det er jeg enormt ærgerlig over... Men foreningen
har sikkert prøvet det før, så jeg skal bare lige sørge for at der
virkelig bliver gjort hvad der kan gøres og at foreningen ikke "sover i
timen"...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 19-04-07 09:47

> [...]
> har sikkert prøvet det før, så jeg skal bare lige sørge for at der
> virkelig bliver gjort hvad der kan gøres og at foreningen ikke "sover i

Det interessante er, hvornår du overtager andelen, og dermed lejligheden.
Der må stå en præcis dato.
Hvem er det der skal stå for istansættelsen?

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-04-07 21:58

per> "Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en
per> meddelelse news:18dif4-le3.ln1@news.tdc.dk...

per> Det interessante er, hvornår du overtager andelen, og dermed
per> lejligheden. Der må stå en præcis dato. Hvem er det der

Nope. Ingen præcis dato. Jeg skulle regne med 3-5 mdr efter 1/4. Lidt
mærkeligt men hvad...

per> skal stå for istansættelsen?

De har en eller anden selvstændig bygningsingeniør de bruger fast. Jeg
kender kun hans fornavn og har hans mobil-nummer... Jeg ved ikke hvad
hans firma hedder, men det er for såvidt også et forhold foreningen og
ham imellem som jeg ingen indflydelse har på, siger de...

Håndværkerne ved jeg ikke hvor kommer fra men det rager vist heller
ikke mig fordi jeg får i teorien ingen indflydelse (i praksis kan man
vist godt, hvis man er heldig og snakker godt for sig). Den byggesag
overlader jeg trygt til de professionelle ligesom jeg godt ved hvilken
"standard" jeg får og den er udmærket... Jeg har set flere af de
istandsatte lejligheder. De er nydelige...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 20-04-07 08:15

> Nope. Ingen præcis dato. Jeg skulle regne med 3-5 mdr efter 1/4. Lidt
> mærkeligt men hvad...

Okay. Det ville jeg nok forsøge at få prciseret lidt nærmere, - også i
forhold til hvad der skal ske, hvis tidsangivelsen ikke holder.
Men du har altså overtaget andelen fra 1/4, og foreningen skal herefter
istandsætte/renovere lejligheden i løbet af 3-5 måneder?
Betaler du husleje i perioden?

> [...]
> hans firma hedder, men det er for såvidt også et forhold foreningen og
> ham imellem som jeg ingen indflydelse har på, siger de...

Det er nok også rigtigt.
Jeg var bare ude efter at vide, om det var din egen istandsættelse eller
foreningens, der var tale om.

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-04-07 18:11

per> meddelelse news:bn1lf4-or3.ln1@news.tdc.dk...

per> Okay. Det ville jeg nok forsøge at få prciseret lidt nærmere,
per> - også i forhold til hvad der skal ske, hvis tidsangivelsen
per> ikke holder. Men du har altså overtaget andelen fra 1/4, og

Jep, det er så derfor at jeg både har mailet til bygningsingeniøren og
da han ikke besvarede ringede jeg, hvorefter han gav den tidligere
beboer skylden for ikke at være gået igang endnu...

per> foreningen skal herefter istandsætte/renovere lejligheden i
per> løbet af 3-5 måneder? Betaler du husleje i perioden?

Næ. Intet bortset fra renteudgifter... Husleje: Det må være det de
kalder boligafgift. Jeg ved ikke om de præsenterer mig for nogle
måneders regning når jeg flytter ind eller hvad de har tænkt
sig. Kontoret har vistnok sagt at jeg ikke skal betale før jeg er
flyttet ind og har fået nøgler. Så det satser jeg på. Der står vist
ikke noget nogen steder om det... Hvis jeg mod forventning bliver
overrasket, kan jeg fint betale hvis de overbeviser mig om at jeg er
forpligtet til det (f.eks. i form af foreningens vedtægter som jeg har
læst, men mindes ikke at være stødt på noget om emnet).

Men det er da irriterende hvis de bliver forsinkede med
istandsættelsen fordi det koster mig penge "at bo 2 steder" og det nye
sted er derudover langt bedre end mit nuværende sted...

per> skal stå for istansættelsen?

per> Det er nok også rigtigt. Jeg var bare ude efter at vide, om
per> det var din egen istandsættelse eller foreningens, der var
per> tale om.

Det må være foreningens... Foreningen gør det bl.a. aht. at få en
billigere fugt/svamp/råd??? forsikring uden forbehold tror jeg
nok... Jeg vil ikke sige at det er "min istandsættelse" når jeg ingen
indflydelse reelt har, men værdien af forbedringerne som
istandsættelsen betyder, tilskrives lejligheden som "forbedringer"
hvorved dens værdi stiger. Det har jeg det fint nok med...

Men jeg vil gerne være lidt efter dem, så jeg kan flytte
hurtigst... Og hvis bygningsingeniøren har ret så skal jeg være *meget
efter* dem (men jeg stoler mest på manden fra kontoret der sagde at
der nok ikke var problemer set fra foreningens side af)...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-04-07 19:16

Martin "Jørgensen" wrote:

> [...]
> sig. Kontoret har vistnok sagt at jeg ikke skal betale før jeg er
> flyttet ind og har fået nøgler. Så det satser jeg på. Der står

Er du sikker? Umiddelbart ville jeg forvente at det fremgik af din
aftale om køb af andelen. Det er da et ret væsentligt spørgsmål, og hvis
du ikke skal betale, er der jo andre som skal. Boligafgiften dækker
ydelsen på andelsboligforeningens (realkredit)lån, ejendomsskatter og de
løbende driftsudgifter ved ejendommen (renholdelse, vedligeholdelse,
vand medmindre der er individuelle målere hvad der ofte ikke er i gamle
ejendomme, administration, etc).

--
Jesper Lund

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-04-07 23:42

Jesper> Martin "Jørgensen" wrote:
> [...]

Jesper> Er du sikker? Umiddelbart ville jeg forvente at det

Rimelig sikker... Salgsaftalen er kun på 4 sider så der står det
ikke. Vedtægter osv. fylder meget mere. Derfor: Jeg er vel ca. 80-90 %
sikker...

Jesper> fremgik af din aftale om køb af andelen. Det er da et ret
Jesper> væsentligt spørgsmål, og hvis du ikke skal betale, er der
Jesper> jo andre som skal. Boligafgiften dækker ydelsen på

Hvorfor skulle jeg betale boligafgift før jeg overhovedet har fået
nøglerne og før jeg overhovedet kan flytte ind? Det er da rimeligt
nok...

Jesper> andelsboligforeningens (realkredit)lån, ejendomsskatter og
Jesper> de løbende driftsudgifter ved ejendommen (renholdelse,
Jesper> vedligeholdelse, vand medmindre der er individuelle målere
Jesper> hvad der ofte ikke er i gamle ejendomme, administration,
Jesper> etc).

Hvis de mod forventning kræver boligafgift inden jeg får nøglerne
spørger jeg dem nok om hvorfor jeg skal betale for noget jeg ikke kan
bruge. Men jeg mener også at jeg fik at vide at jeg ikke skulle betale
i istandsættelses-perioden... Det lyder rimeligt nok for mig...

Og ellers er det ikke noget problem. Boligafgiften er billig
ift. renteudgifterne som er ca. 4000 kr/måned før skat (+/- 1000 kr,
kan ikke helt huske det)...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-04-07 16:02

"Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> har sikkert prøvet det før, så jeg skal bare lige sørge for at der
> virkelig bliver gjort hvad der kan gøres og at foreningen ikke "sover i

Ah hvad, vil du overtage en lejligheden iden egendommen har sat den istand?
Det lyder ikke helt normalt.

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-04-07 17:23

Bjarke Hansen skrev den 19-04-2007 17:02:
> "Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> wrote in message
>
> Ah hvad, vil du overtage en lejligheden iden egendommen har sat den istand?
> Det lyder ikke helt normalt.

Jo da.

Masser af normalt!

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-04-07 21:51

Carsten> Bjarke Hansen skrev den 19-04-2007 17:02:
> [...]

Carsten> Jo da.

Carsten> Masser af normalt!

Enig. Det er vilkårene. Enten accepterer man eller også håber man at
få bolig et andet sted men jeg finder ikke noget tilnærmelsesvist
ligeså godt andre steder (medmindre jeg venter 10-20 år på venteliste
og/eller er meget heldig og/eller bliver meget rig så jeg kan købe
noget meget dyrere).

Det der er endnu flere folk der har svært ved at forstå, er at jeg har
ikke engang set den indvendigt endnu (men det bliver jo alligevel
bygget helt om). Derimod har jeg set måske ca. 30-40 lejligheder i
samme ejendom og forening i løbet af de sidste mange år jeg har været
på venteliste, så jeg har en god ide om hvad jeg har skrevet under på
og købt (men min gamle far fattede det ikke - "tænk at underskrive
noget man ikke har set" og uden advokat-forbehold osv). Men jeg sover
godt om natten og jeg er ikke nervøs for at være blevet snydt.

Derudover er tilstandene i København med stor boligmangel, især i
attraktive områder nok også en helt anden historie end køb andre
steder. Var det en ejer-lejlighed jeg købte, ville prisen være
ihvertfald virkeligt meget dyrere....

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Henning

Dato : 19-04-07 18:00

On Thu, 19 Apr 2007 17:02:05 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_h@*.REMOVE*hotmail.com> wrote:

>"Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> wrote in message
>
>Ah hvad, vil du overtage en lejligheden iden egendommen har sat den istand?
>Det lyder ikke helt normalt.

Absolut normalt for andels- (og ejer-) lejligheder.
Lejligheden er købt og handlet som beset.

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 19-04-07 16:03

Martin Jørgensen kom med følgende:
> [...]
> derfor renteudgifter, at de ikke overholder deres aftale. Kom gerne
> med nogen "gode trusler" jeg kan bruge for at få beboeren ud hurtigst

Gå op og bank på, hvis der er nogen hjemme, så spørg hvad han har tænkt
sig, tag en af bestyrelsen med.
Er der ingen hjemme, så observer den om aftenen, hvis der ikke kommer
nogen hjem, så aftal med bestyrelsen at du åbner med en låsesmed, og
skifter låsene.
Det er reelt selvtægt, men hvad så.
Mvh
Niels

Fra : per christoffersen

Dato : 19-04-07 17:11

"Niels Kallehauge" <Fuck@all_spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Er der ingen hjemme, så observer den om aftenen, hvis der ikke kommer
> nogen hjem, så aftal med bestyrelsen at du åbner med en låsesmed, og

Det er lidt modigt af dig at foreslå, - specielt når det ikke står helt
klart, om Martin rent faktisk har overtaget lejligheden.

/Per

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 19-04-07 20:42

per christoffersen skrev den 19-04-2007:
> [...]
>
> Det er lidt modigt af dig at foreslå, - specielt når det ikke står helt
> klart, om Martin rent faktisk har overtaget lejligheden.

Ja den er lidt grov
Som jeg læser Martins første indlæg, har han betalt 1 mill. for en
brugsret i en andelsforening, virkende fra d. 1 / 4 - 2007.
Det virker helt tåbeligt at bestyrelsen ikke er på tæerne, og helt
fremme i skoene.
Hvis jeg har læst Martins indlæg korrekt, har han en brugsrettighed til
en andelslejlighed af en bestemt størrelse i ejendommen.
Problemet med den ikke fraflyttede lejer kan være at vedkommende bare
ikke flytter som aftalt, så skal man have fat i fogeden, for at få sat
ham ud.
En anden mulighed er at Bestyrelsen ikke har sikret sig at der er en
max. lejeperiode på 2 år.
Bor lejer længere end 2 år, er det lejeloven der gælder, og så er han
ikke lige sådan at komme af med.
I begge tilfælde bør bestyrelsen aktivt forsøge at hjælpe deres nye
medlem i foreningen (Martin).
Martin bør straks kontakte bestyrelsen, og høre om de er igang med et
tiltag, spørge ind til det, og kræve en smule handlekraft
Samtidig bør han kontakte ejendommens administrator (hvis sådan
findes), og foreholde dem situationen, samt kræve assistance.
Sidste bør han nævne at han ønsker kompensation for manglende
brugsrettighed.

Jeg må tilstå at jeg ikke ved nok om Martins situation til at give
præcise råd, men man skal ikke bare sidde og vente i en sådan
situation.
Det vigtigste er at reagere og gøre indsigelse straks
Mvh
Niels

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-04-07 21:38

Niels> per christoffersen skrev den 19-04-2007:
> [...]

Niels> Ja den er lidt grov Som jeg læser Martins første
Niels> indlæg, har han betalt 1 mill. for en brugsret i en
Niels> andelsforening, virkende fra d. 1 / 4 - 2007. Det virker

Det der er aftalt er at der går et par måneder hvor råd, svamp
osv. fjernes, vægge rives ned, bad laves osv. Det er en større
operation og jeg får ikke nøgler før de er helt færdige fordi gulvet
bliver fjernet og de gider selvsagt ikke have folk rendende rundt og
skvatte ved siden af et par bjælker så man ryger gennem loftet ned hos
underboen (og smadrer en masse).

Jeg er mere rolig nu efter at have talt med en på kontoret, som ikke
mente at der var nogen problemer og han havde ikke have hørt at
nøglerne ikke var afleveret. Det vælger jeg at tro på - det andet
lyder godtnok enormt irriterende og direkte dumt. Min teori er nu:

Det der tilsyneladende er tale om, er at bygningsingeniøren i går har
givet den tidligere ejer/lejer/fremlejer skylden for sin egen
travlhed... Så det må være undskyldningen for at han ikke er gået
igang med arbejdet endnu (han troede måske ikke jeg ville checke med
kontoret???). Det er *heldigvist* et betydeligt mindre problem, at han
bare er forsinket...

Manden fra kontoret sagde at bygningsingeniøren intet overblik havde
over de lejligheder han skulle starte på. Så jeg tror heldigvis at de
selv finder ud af tingene... Jeg ringer nok og hører i næste uge om
ikke nøglerne er dukket op, så arbejdet kan starte...

Niels> helt tåbeligt at bestyrelsen ikke er på tæerne, og helt
Niels> fremme i skoene. Hvis jeg har læst Martins indlæg korrekt,
Niels> har han en brugsrettighed til en andelslejlighed af en
Niels> bestemt størrelse i ejendommen. Problemet med den ikke
Niels> fraflyttede lejer kan være at vedkommende bare ikke flytter
Niels> som aftalt, så skal man have fat i fogeden, for at få sat
Niels> ham ud. En anden mulighed er at Bestyrelsen ikke har

Det var netop det der var i mine tanker, da han sagde det til mig i
går... Det har jeg så aldrig prøvet eller har erfaring med, deraf
spørgsmålet.

Niels> sikret sig at der er en max. lejeperiode på 2 år. Bor
Niels> lejer længere end 2 år, er det lejeloven der gælder, og så
Niels> er han ikke lige sådan at komme af med. I begge tilfælde

Så må man ikke sælge lejligheden? Men så havde foreningen jo virkeligt
dummet sig, så det må være aldeles usandsynligt...

Niels> bør bestyrelsen aktivt forsøge at hjælpe deres nye medlem i
Niels> foreningen (Martin). Martin bør straks kontakte
Niels> bestyrelsen, og høre om de er igang med et tiltag, spørge
Niels> ind til det, og kræve en smule handlekraft Samtidig bør han
Niels> kontakte ejendommens administrator (hvis sådan findes), og
Niels> foreholde dem situationen, samt kræve assistance. Sidste
Niels> bør han nævne at han ønsker kompensation for manglende
Niels> brugsrettighed.

Niels> Jeg må tilstå at jeg ikke ved nok om Martins situation til
Niels> at give præcise råd, men man skal ikke bare sidde og vente
Niels> i en sådan situation. Det vigtigste er at reagere og gøre
Niels> indsigelse straks Mvh Niels

Jeg var *lige nøjagtigt* i det humør du her beskriver, i går!

Tak for forklaringen, da jeg ikke helt vidste hvad man skulle gøre men
jeg vælger at tro på den mest sandsynlige teori (temmeligt mærkværdig
historie for ikke at være gået i gang tidligere)... Nu giver jeg det
lige et par dage til midten af næste uge og ser om ikke min teori
holder og de selv finder ud af at overdrage de nøgler (uden at give
andre folk skylden for noget) så istandsættelsen kan starte...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 20-04-07 08:12

> Ja den er lidt grov
> Som jeg læser Martins første indlæg, har han betalt 1 mill. for en
> brugsret i en andelsforening, virkende fra d. 1 / 4 - 2007.

Ja, men aftalen er jo ikke klart defineret.

> [...]
> lejeperiode på 2 år.
> Bor lejer længere end 2 år, er det lejeloven der gælder, og så er han ikke

Det fremgår da ikke lige af lejeloven?
Jeg tror du blander det sammen med lejelovens bestemmelser om ret til
fremleje i op til 2 år, men de er ikke nødvendigvis gældende i en
andelsforening.

Man kan godt aftale tidsbestemt leje på mere end 2 år, men det er uhyre
sjældent at den slags er tilladt i en andelsboligforening.
Fremlejer kan ikke få ret til tidsubestemt leje i en andel medmindre
vedtægterne tillader dette. - og det gør de uhyre sjældnet, - langt de
fleste vedtægter vil angive en bopælspligt for andelshaveren, og muligvis en
vis ret til fremleje.

> Det vigtigste er at reagere og gøre indsigelse straks

Jo, men overfor hvad?

/Per